אסיה סיימה בעליות: הקוספי של דרום קוריאה זינק ביותר מ-6%; סמסונג אלקטרוניקס טיפסה ב-10.5%

[למדור שוקי עולם] סידני עלתה ב-1.5% ; סומיטומו מיטסואי דיווח על נפילה של 99% ברווחי הרבעון הפיסקלי השלישי ל-1.7 מיליון דולר ; הבנק השלישי בגודלו ביפן עשוי לרכוש את חטיבת הברוקרז' של סיטיגרופ בטוקיו.

המדדים המובילים סיימו את יום המסחר בעליות, בהובלת מדד הקוספי של דרום קוריאה שזינק ביותר מ-6% וכשמניות הטכנולוגיה סמסונג אלקטרוניקס והייניקס סמיקונדקטור נתנו את הטון.

הבורסות של סין, הונג קונג וטייוואן סגורות היום לרגל חגיגות שנת השור. השווקים של סין וטיוואן יחזרו לפעילות רק ב-2 לפברואר.

סידני ננעלה בעליות בשל צפי להורדת ריבית על רקע פרסום מדד המחירים לצרכן לרבעון הרביעי, שהציג תוצאה שלילית, בפעם הראשונה מאז מאי 2001. הכלכלה האוסטרלית נכנסת למיתון, בפעם הראשונה מזה 11 שנה.

אמון הצרכנים באוסטרליה של Westpac ירד ב-2.2%- בינואר, הירידה הראשונה מזה שלושה חודשים. המדד מורכב מאינדיקטורים כלכליים מובילים והוא מתוכנן לחזות את המסלול של הכלכלה בחצי השנה הקרובה. התוצאה שנרשמה הלילה מצביעה על כך שאוסטרליה תיכנס למיתון הראשון שלה מאז 1991 השנה. על אף שתמריצים מוניטריים ופיסקליים אגרסיביים (וכן הורדת מחירי הנפט) סייעו לאמון העסקי להתאושש בדצמבר, הסוחרים עשויים לראות שההשפעות של מדיניות זו יאבדו קיטור בחודשים הקרובים שכן האבטלה הגואה מאיימת להכביד על ההכנסה הפנויה ולגרום לחיסכון לקראת התקופה הקשה הצפויה.

הכלכלן הראשי של Westpac, ביל אוונס, ציין ש"אין ספק שהבנק המרכזי יחליט להפחית שוב את הריבית". השווקים מסכימים: הסוחרים העלו את הצפי להפחתות ריבית מאז תחילת ינואר וכעת הם מתמחרים הפחתה של 1.75% נוספים ב-12 החודשים הקרובים

ממשלת יפן הודיעה אתמול כי היא עשויה להזרים הון לחברות שונות באמצעות קרנות ציבוריות תמורת מניות. התוכנית עדיין נמצאת בתהליכי גיבוש.

מדד ניקיי 225 של טוקיו עלה ב-0.56% ל-8,106 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 התחזק ב-1.5% ל-3,444 נקודות ; מדד קוספי של דרום קוריאה טיפס ב-6.06% ל-1,159 נקודות ; מדד סנסקס 30

בזירת המטבעות, הדולר עולה ב-0.26% ביחס למטבע היפני ל-89.2 ין לדולר.

בזירת המאקרו

המדד המוביל של Westpac האוסטרלי ירד ב-2.2%- מתחילת השנה עד נובמבר, וזו הקריאה השלילית הראשונה לנתון השנתי מזה יותר משבע שנים. .

הירידה בלחצי האינפלציה מספקת לבנק המרכזי אפשרות להפחית את הריבית: מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3%- ברבעון הרביעי, הירידה הגדולה ביותר מאז שלושת החודשים שהסתיימו בספטמבר 1997, והאינפלציה השנתית היא כעת בשפל של שנה ברמה של 3.7%. שיעור צמיחת המחירים האט ב-26% מאז שרשם פסגה בשל העלייה במחירי הסחורות ברבעון השלישי. ברני פרייזר, שעמד בעבר בראש הבנק המרכזי של אוסטרליה, סבור שהבנק יכול להפחית את הריבית מתחת ל-2%. מעבר לאמצעים מוניטריים, התקווה הנוספת להתייצבות היא באמצעות הגברת התמריץ הפיסקלי, ושר האוצר וויין סוואן אומר שהממשלה תהיה מוכנה להגדיל את חבילת התמריצים בסך 45 מיליון דולר אוסטרלי שכבר מיושמת אם הכלכלה תמשיך להתדרדר.

מדד המחירים לצרכן (CPI) באוסטרליה, ירד ב-0.3% ברבעון הרביעי של השנה, בהשוואה לרבעון השלישי, אז האטה האינפלציה ב-1.2%. במונחים שנתיים, המדד התכווץ ב-2.2% - הדפלציה הראשונה מאז מאי 2001.

מניות בכותרות

סומיטומו מיטסואי פייננשל דיווח על נפילה של 99% ברווחי הרבעון הפיסקלי השלישי ל-154 מיליון ין (1.7 מיליון דולר). הבנק השלישי בגודלו ביפן עשוי לרכוש את חטיבת הברוקרז' של סיטיגרופ בטוקיו.
חברות הטכנולוגיה ריכזו עניין בדומה למגמה אמש בוול סטריט: סמסונג אלקטרוניקס (סימול: 005930 בסיאול) הוסיפה 10.5% והייניקס סמיקונדקטור (סימול: 000660 בסיאול) עלתה ב-14.98% - השיעור היומי החד ביותר המותר בבורסת סיאול. טוקיו אלקטרון ו- Advantest הציגו עליות בטוקיו.
נומורה הולדינגס , חברת הברוקרים הגדולה ביותר ביפן, איבדה גובה לאחר שאתמול (ג') דיווחה על הפסד של 3.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2008, כתוצאה מרכישת מניות ליהמן ברדרס. מדובר ברבעון הרביעי ברציפות בו מדווחת החברה על הפסדים.