מאג"ח דולרית של חברת החשמל ועד מניות שלא שמעתם עליהן: מגזין moneytime מציג - 25 רעיונות השקעה לשנה קשה

הדם זורם ברחובות והמחירים ברצפה, כלומר: זה הזמן לקנות ; האנליסטים של בתי ההשקעות מציגים מספר רעיונות שיכולים להשתלם לכם

אג"ח דולרית של חברת החשמל

רעיון ההשקעה שלנו היא אג"ח דולרית בריבית קבועה של חברת חשמל לשנת 2019. האיגרת הונפקה בסדרה של מיליארד דולר ומדורגת BBB , נסחרת בתשואה לפדיון של 8.75% עם פער תשואות של כ-6% מעל אג"ח דולרית של ממשלת ארה"ב ו-3.5% מעל אג"ח דולרית של ממשלת ישראל.

האג"ח הדולרית של חברת חשמל טומנת בחובה פער ריביות מול אג"ח של ממשלת ישראל, כשבישראל נסחרת אג"ח צמודת מדד של חברת חשמל בפער תשואות של 1% בלבד מעל אג"ח של ממשלת ישראל

להערכתנו, אין סיבה שפער התשואות מעל ממשלת ישראל יהיה גדול במידה משמעותית באג"ח הדולרי בהשוואה לאג"ח צמודת המדד. בנוסף, ישנה התניה לכך שאם דירוג האג"ח של חברת חשמל יירד מתחת ל-BBB ודירוג מדינת ישראל לא ישתנה, ניתן יהיה להעמיד את האג"ח של חברת חשמל לפירעון מיידי.

בית ההשקעות אלטשולר-שחם

בארה"ב אנחנו בוטחים

את הקאמבק של השנה האחרונה ניתן לרשום לזכות המטבע האמריקני החבוט. לאחר שביקר ברמות שפל של עשור (3.20 שקלים) החל בנק ישראל ברכישות מאסיביות של הדולר, במקביל להתחלה של רוח גבית בדמות התחזקות הדולר מול מטבעות אחרים בעולם.

כיום נמצא הדולר ברמות גבוהות בהרבה מהשפל, אך לדעתי המגמה בשנים הקרובות ברורה - התחזקות הדולר בעולם וגם מול השקל. הסיבה העיקרית לכך היא בזרימת כספים מאסיבית של משקיעים אמריקנים חזרה הביתה, לארה"ב.

בעוד שהממשל האמריקני עמד איתן והזרים מיליארדים של דולרים להלאמות ולשאר מרעין בישין, התשואות על אג"ח ל-10 שנים צנחו מסביבת ה-4% לפחות מ-2%, משמע, עודף ההיצע הצפוי באג"ח נשטף תחת הביקוש הגואה.

המצב הכלכלי של ארה"ב אמנם רע, אולם בניתוח מטבעות יש ליחסיות משמעות רבה יותר. כשם שארה"ב הייתה הראשונה שהציתה את להבת המיתון, כך ברור לנו כי היא תהיה הראשונה שתצא מחוזקת ממיתון זה.

שוק העבודה הגמיש, הנחישות מעוררת ההשתאות של הסיוע הממשלתי וההקלה המוניטרית, יפתחו פער בין כלכלת ארה"ב לבין הגוש האירופי ויפן.

גם המחירים הכלכליים הנוחים לאחר קריסות של עשרות אחוזים במחיר הנכסים הפיננסים והריאלים בארה"ב יחזירו כספים להשקעות במדינה. חברות, בנקים ומשקיעים, שמרגישים מאוימים, מחפשים עתה חוף מבטחים וימצאו אותו באג"ח דולרית.

גלעד שמעוני, מנכ"ל אקסלנס קרנות נאמנות

בארה"ב אנחנו לא בוטחים

אחת התופעות שנלוות למצבי משבר בשוק ההון נקראת "Flight to Safety". בין תוצאות תופעה זו ניתן לזהות עלייה חדה במחירי נכסים חסרי סיכון, שזוכים לביקושים ערים על חשבונם של נכסים עתירי סיכון.

אחד האפיקים שזוכה לעדנה רבה במשבר הנוכחי הינו אג"ח של ממשלת ארה"ב, שמחיריהן הנוכחיים מבטאים תשואה נמוכה שכמותה לא נראתה מעולם. ההסתערות על האג"ח האמריקניות יצרה מצב אבסורדי, שבו ארה"ב, המדינה שחובותיה תפחו באופן דרמטי בשנים האחרונות, נהנית מעלויות מימון שהן הנמוכות ביותר בעולם.

אחזקת אג"ח של ממשלת ארה"ב לטווח ארוך דומה למצב לא סביר שבו ניתנת הלוואה בריבית אפסית ללווה שחובותיו הולכים ומאמירים. בסופו של התהליך, הדפסת הכסף המאסיבית שנעשית לשם ייצוב המערכת הפיננסית, לצד רתיעתם הגוברת של משקיעי חוץ להחזיק באיגרות חוב שנושאות תשואה אפסית עד נמוכה מאוד, יגרמו לעלייה חדה בתשואת אג"ח אמריקניות.

ישנן שתי דרכים עיקריות שמאפשרות ליהנות מעליית התשואות הצפויה: הראשונה, מכירה בחסר של אג"ח - אפשרות שאינה זמינה לרוב המשקיעים. השנייה היא דרך רכישה של שתי תעודות סל בחסר על איגרות החוב: הראשונה נושאת את הסימול PST ומזכירה מכירה בחסר של איגרות לעשר שנים. לאמיצים מבינינו ישנה התעודה השנייה - TBT שמחקה מכירה בחסר של איגרות לתקופה של 30 שנה.

עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות

הביטחונות של סובארו

חברת יפנאוטו הינה הזכיינית הרשמית ליבוא ולהפצה של רכבי סובארו בישראל. ממותג על בשנות ה-80 בישראל, הלך המותג של סובארו ודעך עד שהתעורר מחדש בשנים האחרונות. כיום הוא תופס נתח של יותר מ-5% ממכירות כלי הרכב החדשים בישראל.

התעוררות זו במעמדה של החברה מלווה ברווחיות ובתזרימי מזומנים שהולכים וגדלים זה מספר שנים, וכן במאזן חזק עם הון עצמי של יותר מ-83 מיליון שקל והלוואות בעלים נחותות לאג"ח של כ-115 מיליון שקל, המהווים יחד כ-30% מהמאזן. כמו כן לחברה הון חוזר בהיקף של 125 מיליון שקל ואין לה כלל חובות בנקאיים, כך שמקור המימון החיצוני היחיד של החברה, להוציא הלוואות הבעלים הנחותות, הינו סדרת האג"ח.

לכך ניתן להוסיף את הנדל"ן. מחסני ואולמות התצוגה של החברה יושבים על קרקע מבוקשת באזור התעשייה היקר של הרצליה פיתוח. עם מעבר מתקני החברה ללוד, מדובר בנכס עודף, שהוערך לפני כשנה בשווי של יותר מ-20 מיליון דולר.

אנו מצויים בפתחה של שנה קשה לענף המכוניות בארץ ובעולם. מצב זה לא יפסח על יפנאוטו, שצפויה להציג תוצאות נחותות לאלו שהושגו בשנים שעברו. למרות זאת, השילוב של נתוני פתיחה חזקים של החברה עם העובדה שקיימת התחייבות תשקיפית לאי-משיכת דיבידנד, שיעבוד ראשון על מניות החברה והנדל"ן העודף, מספקים תחושה חזקה שהשקעה באג"ח זה בתנאיו הנוכחיים מהווה הזדמנות של ממש.

רוני פילו, מנהל השקעות ראשי באי.בי.אי. אמבן

זהב עדיין נוצץ

לפני שנה, במגזין השקעות זה, המלצנו על הזהב כמפלט. אי-הוודאות, המיתון והחששות מהחרפת המשבר הכלכלי, הם סיבות מספיק טובות לחזור על אותה המלצה. בשנת 2008 ירד מחיר אונקיית זהב בכ-6% במונחים דולריים - תשואה טובה ממרבית ההשקעות האלטרנטיביות.

מדוע אנו ממשיכים להיות אופטימיים לגבי כיוון הזהב?

סביבת ריבית נמוכה: כתוצאה מהחרפת המשבר הכלכלי והמיתון, הבנקים המרכזיים בעולם מקצצים בריבית. הריביות הנמוכות והתשואות האלטרנטיביות באג"ח הממשלתי כה עלובות, שהופכות את הזהב ליותר אטרקטיבי.

אי-וודאות: הזהב תמיד היה מקום מקלט מועדף בתקופות של אי-וודאות, משברים כלכליים או מלחמות. בנוסף אנו נמצאים בתקופה שבה התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב לשלושה חודשים אפסית, וקיימים חששות אמיתיים מהמשך הידרדרות מחירי הנדל"ן. הזהב צפוי להגיב בחיוב לכל אלה.

אינפלציה: נכון להיום, התחזית בשוק ההון האמריקני צופה שהאינפלציה הממוצעת בחמש השנים הקרובות תהיה שלילית (כן, התשואה על אג"ח צמוד מדד של ממשלת ארה"ב לחמש שנים גבוהה מהתשואה על אג"ח נומינלי לאותה תקופה). אנחנו כלל לא בטוחים בתחזית זו. הזרמה של מאות מיליארדים לשוק והתאוששות בשלב מסוים של מחירי האנרגיה, יכולות לשנות את התמונה ולסייע לזהב להמשיך ועלות.

היצע: תפוקת הזהב בעולם יורדת בשעה שהיצע הזהב קשיח יחסית. כך שעלייה בביקושים יכולה לגרום לעלייה משמעותית במחיר.

רונן זכריה, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות

סומכים על ממשלת ישראל

אג"ח שמנפיקה ממשלת ישראל נחשבות לבטוחות מאוד והן אף מקנות תמורה נאה: השקעה בתחילת דצמבר לטווח של 10 שנים באג"ח שקלית מסוג שחר תניב תשואה נומינלית שנתית של 5.2%, ותשואה ריאלית של קרוב ל-3.3% באג"ח צמודת מדד מסוג גליל.

בימים אלו הביקוש לאג"ח ממשלתי גדל והולך, לנוכח ירידת קרנן של האג"ח הקונצרניות. כך שלמרות כוונתה של ממשלת ישראל להגדיל את הגירעון התקציבי ב-2009 באמצעות הנפקת אג"ח, קיים סיכוי סביר שהאג"ח הממשלתיות יזכו לביקוש מלא - שאולי אף יעלה על ההיצע.

בשורה התחתונה, אף שבשוק המניות ניתן למצוא כיום הזדמנויות מעניינות למי שמוכן לקחת סיכון, בתקופה זו המשקיעים הסולידיים ימצאו אלטרנטיבה ראויה באפיק הממשלתי.

אמיר פוסטר, אנליסט בפעילים ניהול תיקים

אג"ח קונצרני כחול-לבן

המשבר בכלכלה העולמית הביא לירידות חדות בכל האפיקים, לעיתים ללא הבחנה ובקיצוניות יתר. להערכתנו, בתוך הסיכון ההולך וגדל והפחד מפשיטות רגל של חברות רבות במשק קיימות מספר הזדמנויות אטרקטיביות.

לאחרונה נוצר הרושם, כי הסיוע הכלכלי של הממשל לחברות בסיכון נמצא בפתח, אולם לא כל החברות יקבלו סיוע וכנראה נהיה עדים למספר פשיטות רגל בשוק. חלק מהתנאים שעליהם דובר בהענקת רשת ביטחון, מתייחסים לכך שהחברות שיקבלו סיוע הן חברות שעיקר פעילותן בישראל ומעסיקות מספר רב יחסית של עובדים ישראלים.

למרות התקוות לסיוע ממשלתי, אנו חושבים שאין להסתמך אך ורק על חבילת סיוע, אלא לבדוק גם את הנתונים הכספיים של החברות ואת איתנותן הפיננסית. רק כך נוכל לאתר הזדמנויות בתוך המשבר הפיננסי.

לדוגמה, המשביר לצרכן. בבעלות החברה מספר רב של חנויות כלבו ברחבי הארץ, והיא נהנית מתזרים מזומנים חיובי שתורם לשורות החוב הפיננסי. המשביר לצרכן נהנית מנאמנות גבוהה יחסית של לקוחות בזכות מועדון 365 (מועדון הלקוחות הגדול בארץ).

דוגמה נוספת היא חברת תגבור, שהנתונים המאזניים שלה מראים על חוסן פיננסי גבוה, כמו יחס שוטף ומהיר של כמעט 2. חברת תגבור מבצעת מעת לעת רכישות של איגרות החוב המונפקות על ידה וברבעון השלישי דיווחה על רכישות האג"ח בהיקף של כ-12 מיליון שקל.

גם למשביר וגם לחברת תגבור סדרה אחת של אג"ח במח"מ בינוני (2-3.5 שנים), ושתיהן נסחרות בתשואות דו-ספרתיות.

יניב רחימי, סמנכ"ל השקעות ברמקו

האג"ח של הפיננסים

להערכתנו, בשנה הקרובה אפיק איגרות החוב הקונצרניות הינו האטרקטיבי ביותר וצפוי להניב תשואה עודפת, גם על פני האפיק המנייתי. במשוואה של סיכוי-סיכון אנו מעדיפים את האפיק של אג"ח קונצרניות. בהקשר זה, אנחנו ממליצים לשים לב לאג"ח של בתי ההשקעות, ובפרט לאלה של אקסלנס וכלל פיננסים.

אקסלנס נשואה הוא בית השקעות בעל מגוון רחב של פעילויות הקשורות לשוק ההון. בין היתר, הפעילות כוללת את תחום קופות הגמל (כ-50% מהיקף הכספים המנוהל), שנקנו בזמנן מבנק מזרחי טפחות. תחום הגמל מתאפיין ביציבות יחסית בהשוואה לתחומי פעילות אחרים בשוק ההון.

אקסלנס הינו בית השקעות מוביל בישראל בתחום תעודות הסל, בעל נתח השוק הגדול ביותר. שמה של החברה, "קסם", הפך לשם גנרי בישראל לתעודות סל.

אנו סבורים כי תזרים המזומנים שאקסלנס צפויה לייצר בשנים הקרובות יספיק לכיסוי התחייבויותיה. בראייה שלנו, הסיכון הגלום בפעילות החברה, אינו מצדיק רמות תשואה גבוהות של 11% ולכן אנו רואים השקעה באג"ח של אקסלנס כאטרקטיבית מאוד.

את הפעילות של כלל פיננסים כבית ההשקעות אנו אוהבים פחות, אולם נדגיש כי החברה היא חלק מקבוצת אי.די.בי וכלל ביטוח. האפשרות שקבוצת אי.די.בי תאפשר לגוף מרכזי עבורה, כבית השקעות (שהוא אחד מבתי ההשקעות הגדולים בישראל) "ליפול", נראית לא סבירה.

בכל אופן, גם אם האפשרות כזו קיימת, התשואה של 16% שבה נסחרות איגרות החוב, בהחלט מפצה על הסיכון. בנוסף, בצד החיובי נציין כי כלל פיננסים, בשונה מבתי השקעות הישראלים, אינה תלויה רק בשוק המקומי: בשנה האחרונה היא רכשה את חברת טיטניום העוסקת בניהול תיקים בארה"ב.

גרי רסקין, אנליסט בגאון בית השקעות

הקומביין של קלרום

חברת קלרום הינה המשווקת הבלעדית של כלי רכב וציוד חקלאי מתוצרת ג'ון דיר בישראל. בתשעת החודשים הראשונים של 2008 הרוויחה החברה כ-3.9 מיליון שקל ובשנת 2007 כולה הרוויחה כ-6.4 מיליון שקל וזאת בהמשך לרווחים שרשמה החברה בכל שנה מאז 2002. מאז 2007 מציגה החברה גם תזרים חיובי מפעילות.

החברה הנפיקה ב-2004 אג"ח להמרה, הנפרע בשנים 2005-2010 ונושא ריבית של 5.1% צמודה למדד. התמורה מההנפקה מנוהלת בחשבון נפרד, המשועבד לטובת בעלי האג"ח והחברה זכאית להשתמש בה אך ורק למימון רכישת כלי רכב וציוד הנדסי וכן לפירעון האג"ח.

כלי הרכב והציוד הנרכשים משועבדים גם הם לטובת בעלי האג"ח וכך גם התמורה ממכירתם. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2008, שווי השעבודים לטובת בעלי האג"ח עומד על כ-24 מיליון שקל, מתוכם כ-7 מיליון שקל במזומן. החברה אף מחויבת לפצות על הפסדים כתוצאה ממקרי חדלות פירעון של אשראי הלקוחות.

לאחר שחלק מהקרן כבר נפרע, נותרו במחזור 17.85 מיליון שקל ערך נקוב. האג"ח נסחרת בתשואה דו-ספרתית ושקלול אופי החברה, תחום עיסוקה ועוצמת הבטוחות, משכנע כי לא צפוי שיהיו לחברה קשיים לשירות החוב.

אורי מור, מנהל מחלקת מחקר בקבוצת הלמן-אלדובי

כאילו דאו

דווקא עכשיו, כאשר מדדי המניות צוללים ומדד הפחד מרקיע שחקים, מאפשרים מדדי המניות הגדולים נקודת כניסה נוחה ומעניינת להשקעה בשוק המניות, כהשקעה לטווח ארוך.

אבל במה משקיעים? מדדי המניות הגדולים, העוקבים אחר חברות ענק, מציעים את יחס הסיכון-סיכוי המעניין ביותר. החברות הנכללות במדדים אלו נחשבות לעמודי התווך של העולם הכלכלי הגלובלי, הן בעלות היסטוריה ארוכת שנים של יצירת ערך כלכלי, והוכיחו יכולת התגברות על משברים בשוק ההון לאורך השנים, ולדעתנו הן יהיו הראשונות להתאושש מהמשבר הכלכלי.

המלצתנו, אם כן, היא להשיג חשיפה למדד הדאו-ג'ונס האמריקני, המורכב מ-30 חברות ענק, שנחשבות לחברות התעשייה הגדולות בארה"ב. מדד זה ירד מתחילת השנה ביותר מ-35% ונמצא ברמתו הנמוכה זה שש שנים. מכפיל הרווח של המדד עומד סביב 10 - רמה שלא נראתה זה עשור.

תעודת הסל DDM, המאפשרת חשיפה כפולה למדד הדאו ג'ונס תניב, להערכתנו, תשואה גבוהה למשקיע לטווח ארוך, כשהחשיפה הכפולה מאפשרת למשקיע ל"סכן" סכום קטן ולקבל סיכוי לתשואה משמעותית, זאת בהנחה שהמדד אכן יניב תשואה חיובית.

יובל שוורץ, יועץ השקעות בכיר ביובנק

הרשימה המלאה - במגזין moneytime