דאבוס 2009: אמון המנכ"לים נפל לשפל שלא נראה מאז 2003; צופים התאוששות איטית והדרגתית ב-3 השנים הבאות

[למדור שוקי עולם] כך לפי סקר המנכ"לים העולמי של רשת רוה"ח PwC, בה חברה הפירמה הישראלית קסלמן וקסלמן ; רק 21% מהמנכ"לים הביעו ביטחון כי יצליחו להשיג צמיחה בהכנסות בשנה הקרובה - לעומת 50% בסקר בשנה שעברה

אמון המנכ"לים של החברות הגדולות בעולם נפל לשפל שלא נראה מאז 2003, וכעת הם צופים התאוששות איטית והדרגתית בשלוש השנים הבאות. כך לפי סקר המנכ"לים העולמי של רשת רואי החשבון PwC, בה חברה הפירמה הישראלית קסלמן וקסלמן. הסקר שנערך בקרב יותר מ-1,100 מנכ"לים הוצג אמש בוועידת דאבוס.

הממצאים מהווים רקע קודר לפתיחת ארבעת ימי הכינוס המסורתי של הפורום הכלכלי העולמי, בהשתתפות אלפי קברניטי עסקים ופוליטיקאים מכל העולם בעיירת הסקי השווייצית.

האמון של מנכ"לי החברות המובילות בעולם במצב העסקים שלהם, כלומר האופטימיות ביחס לסיכויי העסקים לצמוח, צללה לשפל חדש, על רקע משבר האשראי המחריף והמיתון ברחבי העולם.

הסקר השנתי של חברת פרייס-ווטרהאוס-קופרס, PwC, מדגים את הצורך בפעולה דחופה, כאשר המשבר שהחל במערכת הבנקאית גובה מחיר גבוה מההכנסות, הרווחים, תוכניות ההתרחבות והתעסוקה בכל העולם ובכל המגזרים.

רק 21% מהמנכ"לים הביעו ביטחון כי יצליחו להשיג צמיחה בהכנסות בשנה הקרובה, וזאת לעומת 50% בסקר שנערך בשנה שעברה. המנהלים אף פסימיים יותר באשר לטווח הארוך: רק 34% מסרו כי הם בטוחים כי ישיגו צמיחה בשלוש השנים הקרובות, וזאת לעומת 42% בשנה שעברה.

הסקר מראה כי הפסימיות שוררת בכל האזורים הגיאוגרפיים ובכל הסקטורים. רק 15% מהמנכ"לים בצפון אמריקה ו-15% מהמנכ"לים במערב אירופה סבורים כי ישיגו צמיחה בשנה הקרובה. בשווקים המתעוררים במזרח ובמרכז אירופה, רק 21% מהמנכ"לים מסרו כי יציגו צמיחה בשנה הקרובה, וכך מסרו גם 31% מהמנכ"לים באזור אסיה-פסיפיק ו-21% באמריקה הלטינית.

הסקר חושף גם את "פרדוקס ההתערבות הממשלתית": המנכ"לים מכירים בצורך של הממשלות להתערב בשווקים; עם זאת, 55% מהם מודאגים ממצב של "רגולציית יתר" שתהווה מכשול לצמיחה בעתיד. במקביל, 38% מהנשאלים מסרו כי הממשלות צריכות להשקיע יותר בתשתיות.

נוכחותם של הבנקאים הבכירים בכינוס השנה מצומצמת יותר, מטבע הדברים, אך הפוליטיקאים ינצלו את הכינוס כדי לעבוד מאחורי הקלעים על הסכמות לקראת כינוס מדינות 20G - המדינות המפותחות והמתפתחות הגדולות ביותר - באפריל, ופסגת מנהיגי מדינות 8G ביולי. ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, ועמיתו הסיני, וון ג'יאבאו, עמדו לנאום בכינוס מאוחר יותר היום.

מה שמדאיג הוא שאפילו התמונה הפסימית הזו - של אמון בשפל בשבע שנות יומו של הסקר - עלולה להתברר כאופטימית יתר על המידה, בהתחשב בשטף הבשורות הרעות שהתקבלו מאז שהסקר הושלם בתחילת דצמבר.