בדרך להקמת "בנק הנכסים הרעילים" של אובמה: תאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי עשוי לנהלו

שילה בייר, יו"ר ה-FDIC, לוחצת לנהל את הבנק שיאסוף את הנכסים הפיננסים הבעייתיים שצברה המערכת הפיננסית בארה"ב

תאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי בארה"ב (ה-FDIC) עשוי לנהל את מה שזכה לכינוי "הבנק הרע", או "בנק הנכסים הבעייתיים" שממשלו של הנשיא ברק אובמה צפוי להקים. זאת, על מנת לקעקע את מחזוריות משבר האשראי, אשר מביאה את המוסדות הפיננסיים להציג מידי רבעון מחיקות והפרשות הולכות וגדלות בשל אחזקתם בניירות-ערך מורכבים בעייתיים.

שילה בייר, יו"ר ה-FDIC, לוחצת לנהל את הבנק שיאסוף את הנכסים הפיננסים הבעייתיים שצברה המערכת הפיננסית בארה"ב, ואשר "מכתימים" את מאזניהם. לדברי בייר, לסוכנות שבניהולה המומחיות לטפל בנכסים הללו, וכי באפשרותה לממן את הפעילות כיוון שבאפשרותה להנפיק אגרות חוב המגובות על-ידי התאגיד הפדראלי, כך מסר לסוכנות הידיעות "בלומברג" מקרוב לנושא. פקיד בממשלו של אובמה מסר כי צוותו של אובמה עשוי להציג קווי-מתאר לתוכנית סיוע פיננסית כבר בתחילת השבוע הבא.

יוזמת בנק הנכסים הבעייתיים תאפשר לממשלת ארה"ב לבצע חיתום חוזר לחלק מהמשכנתאות המעיבות על החובות הבעייתיים של הבנקים, בתקווה להדוף את המשבר שהפשיט למעלה מ-1.3 מיליון אמריקנים מביתיהם. כך למשל, עשוי תאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי להשתלט על חלק ממוסדות המימון ולהביא לפיטורם של אחדות מההנהלות בקרבן, על מנת להגן על כספי משלמי המסים בארה"ב.

"אין הגיון בלתת את ניהול הרשות בידיו של אף גורם אחר מלבד ה-FDIC", אמר ג'ון דגלאס, שותף בפירמת עורכי הגין פול, הייסטינגס, ג'נופסקי וווקר. "זה מה שהתאגיד עושה - הוא נוטל את הנכסים הבעייתיים מידי הבנקים, מנהל ומוכר אותם חזרה".

דובר התאגיד ציין בתגובה לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי "הסוכנות אינה יכולה להגיב לדיווחים ספקולטיבים הנוגעים לתפקידו של ה-FDIC בכל בנק ממשלתי פוטנציאלי לנכסים רעים".