אושרה תביעה ייצוגית נגד מועדון "בלה שלומקינס" בגין אי-מניעת עישון

את התביעה, שהוערכה בכ-8 מיליון שקל, הגישו 3 צעירים שבילו במועדון ; התובעים טענו כי העירו למלצרית על העישון במקום - ותשובתה היתה: "נכון, אז תעשו מה שאתם רוצים"

בית המשפט המחוזי מרכז אישר תביעה ייצוגית נגד המועדון "בלה שלומקינס" בתל-אביב ובעליו, פנינה פייר, בגין אי-אכיפת איסור העישון במועדון. הקבוצה שתיוצג בתביעה היא כל מבקרי המועדון בימי שישי בין ינואר לאוגוסט 2008 שאינם מעשנים.

את התביעה, שהוערכה בכ-8 מיליון שקל, הגישו 3 צעירים שבילו במועדון. באמצעות עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, הם טענו כי העישון במועדון שברחוב מוזס מתבצע ביום שישי באין מפריע ובהיעדר אכיפה של החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים. הם הדגישו כי ההימנעות מעישון והחשיפה לו היא חשובה ביותר עבורם, והם אינם מגיעים למקומות בילוי שמעשנים בהם.

לטענתם, העישון התבצע בכל שטח המועדון, למרות שבמקום היו שלטים האוסרים עישון. הם העירו על כך למלצרית ששירתה אותם, ותשובתה היתה: "נכון, אז תעשו מה שאתם רוצים". אפילו בשטח שמחוץ למועדון, שם למרבה הצער מבצעים "סלקטורים" את עבודתם, רווח העישון ביותר.

המועדון טען בתגובתו כי התובעים הציגו מקרה בודד בנקודת זמן אחת, בעוד שהמועדון נלחם בעישון, לא הציב מאפרות, לא הקצה מקום לעישון ותלה שילוט האוסר על העישון.

השופטת מיכל נד"ב ציינה כי מרגע ששניים מהתובעים העידו שנחשפו לעישון כפוי במקום, ושלמרות פנייתן העישון לא הופסק, ומרגע שעדותם נתמכה בעדותו של אדם נוסף שאינו מכיר אותם, ושהה במועדון במועד אחר ולטענתו גורש מהמועדון לאחר שהעיר על העישון - קמה להם לכאורה עילת תביעה אישית, ויש אפשרות סבירה שהם יזכו בתביעתם.

נד"ב קבעה עוד כי התביעה עומדת בכל הקריטריונים לבירור תביעה ייצוגית. היא סירבה להימנע מאישור התביעה כייצוגית רק משום שמדובר בבית עסק קטן מבחינה כלכלית. לדבריה, משמעות של החלטה כזו תהיה שעסקים קטנים או בינוניים לא יהיו חשופים לתביעות ייצוגיות, "דהיינו יוכלו להפר חובותיהם החוקיות ולרמוס את זכויות לקוחותיהם ברגל גסה, בידיעה שלכל היותר ייתבעו בתביעות פרטניות בסכומים זניחים. הדברים מקבלים משנה תוקף כשמדובר בחוק למניעת עישון".

נד"ב הורתה למועדון להגיש כתב הגנה בתוך 45 יום. (ת"צ 4398-09-08).