ד"ר קרנית פלוג מבנק ישראל: "צפויה תוספת של 50 אלף מובטלים ב-2009 - מספר משמעותי ומאוד מטריד"

מנהלת מחלקת המחקר של בנק ישראל בראיון לגלי צה"ל: "המדיניות המוניטארית היא דרך המלך לצמצם את האבטלה ואת המיתון"

"שיעור האבטלה יעלה - אך לא נגיע לאותם שיעורים שהיו במיתון של 2001. עם זאת, אכן צפויה תוספת של 50 אלף מובטלים בשנת 2009. זה מספר משמעותי ומאוד מטריד", כך אומרת ד''ר קרנית פלוג, מנהלת מחלקת המחקר של בנק ישראל, בראיון שהעניקה לגלי צה''ל.

פלוג ציינה כי על סמך ניסיון העבר, צפויה גם שחיקה בשכר הריאלי - שהיא אחת התוצאות של מיתון, שגורם ללחצים כלפי מטה בשכר. לגבי מתי נצא מהמיתון, השיבה פלוג, כי ההתאוששות תלויה בצורה מכרעת במה שיתרחש בכלכלה העולמית. "אם כבר במחצית השנייה של 2009 יתחיל שוב תהליך צמיחה בעולם, כפי שמעריכים המוסדות הכלכליים הבינלאומיים, הדבר ישתקף במשק שלנו ויהיה שיפור במשק הישראלי", טענה חברת הנהלת בנק ישראל.

לגבי הצעדים שצריכים לנקוט המוסדות הכלכלים הציבוריים לצורך מזעור המיתון, פלוג, בדומה לעמדתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, קבעה כי "המדיניות המוניטארית היא דרך המלך לצמצם את האבטלה ואת המיתון. זו הסיבה שבנק ישראל הפחית בצורה אגרסיבית את הריבית במשק. הדבר גורם להוזלה במחיר האשראי". באותו נושא טענה פלוג, כי " יכולת הפעולה של הממשלה, דרך מדיניות תקציבית, מוגבלת כעת".

פלוג הצטרפה אף היא לטון המפויס שהחלו להשמיע בכירי בנק ישראל כפלי מערכת הבנקאית בשבוע האחרון וסברה כי "לפי הנתונים שקיבלנו לאחרונה, החל מחודש נובמבר נרשמת הוזלה באשראי. צריכים לקחת בחשבון כי חלק ניכר מההלוואות צמודות לריבית הפריים, שהוא צמוד לריבית בנק ישראל, לכן הפחתות בריבית בנק ישראל אכן מחלחלות ובצורה ישירה לציבור". בלי להתייחס בצורה מפורשת, פלוג חשפה, כי "יש בידינו תוכניות למיזעור האבטלה".