יש גם כאלה: S&P מעלות מאשררת את דירוג כושר הפירעון של מקורות ל-"AAA" באופק יציב

למקורות ארבע סדרות של אגרות חוב במחזור בערך נקוב של 1.77 מיליארד שקל ; בין הסיבות לדירוג הגבוה: היותה מונופול טבעי בבעלות ממשלתית, בעלת נתח שוק של כ-70% מסך אספקת המים וכ-100% מסך הולכת המים בישראל

סוכנות הדירוג S&P מעלות הודיעה היום (ה') על אשרור דירוג ראשוני AAA/Stable לאגרות חוב והתחייבויות בסך של עד 2 מיליארד שקל, שיונפקו ע"י החברה במהלך השנים 2009-2010. נציין כי בימים אלה, זהו אינו עניין של מה בכך של מה בכך בימים אלה שחברה מקבלת דירוג כה גבוה (בדירוג הכי גבוה) לאג"ח הקונצרניות שלה.

מקורות, בניהולו של עידו רוזוליו, הינה חברה ממשלתית, בעלת נתח שוק של כ-70% מסך אספקת המים וכ-100%מסך הולכת המים בישראל. כמו כן, פועלת החברה בתחום יזום ופיתוח מקורות מים. למקורות 4 סדרות במחזור (ד'-ז') בערך נקוב של 1.77 מיליארד שקל.

בראשית נימוקיה, מציינת S&P כי הדירוג להתחייבויותיה של מקורות משקף בעיקר את היותה מונופול טבעי בבעלות ממשלתית, הנתמך על-ידי הסכם עלויות ותמיכות ממשלתית ישירות, וזאת, כאשר עדכון הסכם העלויות שיפר את ההכרה בהוצאות הנורמטיביות של החברה. כמו כן, משקף את בעלות החברה במרבית מערכת הולכת המים של ישראל ובלעדיות בהפעלת המוביל הארצי במסגרת חוק המים והחרפת המחסור במים, לצד תחרות נמוכה וחסמי כניסה גבוהים בשוק המים, התומכים בשמירה על מעמדה החזק של מקורות.

כמו כן, הדירוג משקף את ההערכה ב-S&P, לפיה לא צפויה הפרטה בעתיד הנראה לעין.

יחד עם זאת, הכלכלנים מציינים כי גורמים חיוביים אלו מתקזזים חלקית על-ידי גורמים חיוביים פחות, וביניהך מבנה הון ויחסי כיסוי פחות טובים משל חברות בינלאומיות דומות, המדורגות ע"י הסוכנות. בנוסף, לדבריהם, כחברה ממשלתית, ייתכן קושי ביישום תהליכי התייעלות, בהתחשב בוועד עובדים חזק והסכמים קיבוציים. גורם נוסף הוא חשיפתה של החברה הבת, מקורות ייזום, שאינה נתמכת ע"י הממשלה, לתחרות בשוק החופשי וכן, גידול בחלקו היחסי של הסקטורהפרטי (יצרני מים מותפלים) במקורות המים בישראל.

עוד מציינים האנליסטים כי הסכם העלויות צפוי להסתיים בסוף 2009, ובכוונת המדינה להחליפו במשטר תעריף רגולטורי, כגון זה הקיים במשק החשמל בישראל.

לבסוף, במעלות מציינים כי יחס החוב ל-CAP (היחס בין החוב של מקורות לבין החוב בתוספת ההון העצמי שלה, ש"ב) צפויה לרדת מ-73% בדצמבר 2007 ל-69% ב-2010, ואילו יחס זה נטו (כלומר, בניכוי המזומנים משני צידי היחס), צפוי להיוותר יציב, ברמה של כ-68%. בכוונת החברה לשמור על יחס חוב ל-CAP נטו ברמה שלא תעלה על 70%.

[הרשמה לניוזלטר סביבה]