פוטין למנהיגי המערב: "בנקי ההשקעות, גאוות וול סטריט, כבר לא קיימים למעשה"

[למדור שוקי עולם] ראש ממשלת רוסיה וראש ממשלת סין נאמו בפורום הכלכלי בדאבוס והפנו אצבע מאשימה כלפי המערב שהוביל למשבר בשל "המרדף העיוור אחרי הרווחים"

ראשי הממשלות של סין ורוסיה, וון ג'יאבאו וולדימיר פוטין, הרצו אתמול (ד') בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס למנהיגי המערב על כשלי המדיניות שלהם שחוללו את המשבר הפיננסי העולמי, והדגימו בכך את שאיפתם לכונן סדר כלכלי עולמי חדש, שישקף את הכוח העולה של מדינותיהם.

פוטין לגלג על הנציגים האמריקנים שדיברו בכינוס של השנה שעברה בדאבוס על "היציבות הבסיסית של הכלכלה האמריקנית והאופק הבהיר הנשקף לה", והוסיף כי "בנקי ההשקעות, גאוות וול סטריט, חדלו למעשה להתקיים".

עמיתו הסיני ג'יאבאו השמיע הערות על "מדיניות מקרו-כלכלית בלתי-הולמת" של כמה מדינות מבלי לציין את שמותיהן, ועל "המודל שאינו בר-קיימא, שמתאפיין בשיעורי חיסכון נמוכים וצריכה גבוהה לאורך תקופה ארוכה". הוא גם תקף את "המרדף העיוור אחרי הרווחים והעדר המשמעת העצמית" של המוסדות הפיננסיים.

נאומיהם חדורי הביטחון העצמי של וון ופוטין עמדו בניגוד בולט למצב הרוח העגום בכינוס השנתי של הצמרת העסקית, הפוליטית והחברתית העולמית. יועץ בכיר לנשיא רוסיה, דמיטרי מדבדייב, מתח אתמול ביקורת על היקף החבילה הכלכלית שגיבש ממשל אובמה בארה"ב ועל הגירעון התקציבי האמריקני החזוי, באומרו שהוא ינקז אליו נזילות משווקים אחרים בעולם.

"מה שלא מעודד הוא ההצהרה של אובמה שהוא מתכנן לנהל גירעון תקציבי של טריליון דולר במשך שנים רבות. מבחינתנו זה אומר שכל הנזילות החופשית בעולם תושקע באג"ח של האוצר האמריקני", אמר איגור יורגנס, שעומד בראש צוות חשיבה שמסייע למדבדייב.

קשה אך אפשרי

יורגנס השווה את המדיניות הזו למדיניות "רושש את השכן שלך", כלומר מדיניות הסחר הפרוטקציוניסטית (מתגוננת) של העולם בשנות ה-30, שבשל מכסי מגן גבוהים על סחורות מיובאות, העמיקה אז את השפל הכלכלי העולמי. "אובמה מצפה שהסינים או הרוסים יקנו את אג"ח האוצר האמריקניות. זו התנהגות אנוכית, שמבחינה פילוסופית היא פרוטקציוניסטית לחלוטין", אמר פוטין. גם וון הביע חשש ממדיניות של מגננה מסחרית כאשר הוא קרא לכינון "סדר עולמי כלכלי חדש שיהיה צודק, שוויוני, איתן ויציב".

וון הוסיף ש"לסין יש את הביטחון, התנאים והיכולת לשמור על צמיחה כלכלית מהירה ויציבה, שתתרום לצמיחה הכלכלית העולמית". לדבריו, לסין יהיה אמנם קשה להשיג בשנת 2009 את הצמיחה החזויה של 8% בתמ"ג שלה, אך טען כי "זו משימה אפשרית עם עבודה קשה".

וון לא הזכיר את דבריו של שר האוצר האמריקני החדש, טימותי גייתנר, בשבוע שעבר, שהאשים את סין במניפולציות מטבע כדי לשמור על כלכלה חזקה. הוא אמר, עם זאת, שעימות בין שתי המדינות "יהפוך את שתיהן למפסידות".

"אנחנו לא אינוולידים"

הרושם שראש ממשלת רוסיה מנסה ליצור בדאבוס התקלקל מעט בשל חילופי דברים שהיו לפוטין עם מייקל דל, מנכ"ל דל קומפיוטר, במהלך הדיונים אתמול.

דל כבר התבטא בעבר בזכות השקעה במדינות BRIC, השווקים שצמחו במהירות עד המשבר - ברזיל, רוסיה, הודו וסין. כשהוא פנה לפוטין ושאל אותו איך חברות כמו דל יכולות לעזור לרוסיה לשפר את טכנולוגיית המידע שלה, פוטין לא ממש התלהב, שלא לומר נעלב. "אנחנו לא אינוולידים. אין לנו יכולת שכלית מוגבלת".

ההערה של דל כנראה קוממה מאוד את פוטין שהוסיף כי ברוסיה השימוש במחשבים ובאינטרנט נפוץ מאוד, וכי מהנדסי התוכנה הרוסים הם מהטובים בעולם. פוטין אף ירד לפרטים ואמר כי הרוסים בזכות התוכנות שפיתחו, וניסה להחזיר לדל כשזלזל בתחום החומרה ואמר כי "כל שוטה זקן יכול לבנות מחשב".