בנימין נתניהו ל"גלובס" בדאבוס: "אני אופטימי לגבי ישראל - היא תהיה הראשונה שתצא מהמשבר"

נתניהו בפורום הכלכלי העולמי: "לאוצר לא היתה תוכנית מגובשת, והתנהלותו מזכירה את כל ההתנהלות של קדימה" ; על הטענות לגבי אחריות רפורמת בכר למשבר בשוק ההון הישראלי: "ההאשמות הללו חסרות בסיס. הרפורמות בשוק ההון שהובלתי הצילו את קרנות הפנסיה הוותיקות"

"אני קורא לחברות שלא לפטר עובדים בתקופה זו. כאשר הצמיחה תחזור, אתם מאוד תצטרכו אותם", כך אמר היום ל"גלובס" יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. "אני רוצה שננצל את המשבר הכלכלי, ודווקא ישראל תצמח ממנו. המשבר הנוכחי טומן הזדמנויות רבות", הוסיף נתניהו.

- אז אינך שותף לפסימיות הרבה שנשמעת בוועידה בדאבוס?

"אני אופטימי לגבי ישראל. אני לא מקבל את ההנחה, שישראל תלויה בכלכלת העולם ושלא ניתן לעשות כלום בנושא. ישראל היא מהמדינות האחרונות שנכנסו למשבר, ואם נפעל נכון אז ישראל תהיה המדינה הראשונה לצאת ממנו".

- מה דעתך על הטיפול הנוכחי של משרד האוצר במשבר?

"לאוצר לא היתה תוכנית מגובשת, והתנהלותו מזכירה את כל ההתנהלות של קדימה. יכולנו לצאת מהמשבר מוקדם יותר, אך עדיין לא מאוחר מדי".

- מה לדעתך צריך להיות הטיפול הנכון?

"לטעמי צריך לטפל במקביל במספר מישורים: טיפול מיידי במשבר האשראי, הגדלת תחום המו"פ, השקעה בתחום התשתיות והתחבורה והפחתת מסים. ביצוע כל אחד מהצעדים בנפרד לא יניב תוצאות. חייבים לבצע יחד את כל הצעדים. עם זאת, חשוב להדגיש כי לא תהיה השתוללות תקציבית, זו שגיאה לעשות זאת בין אם מנהלים עסק או מדינה. לא אתן לאף מפלגה לסחוט אותנו".

- איך בכוונתך לטפל במחנק האשראי במשק הישראלי?

"חשוב מאוד לטפל בתחום זה. מחנק האשראי נובע בין השאר מחששות. בחששות הממשלה יכולה לטפל על-ידי הענקת ערבויות. כמו כן ניתן להשתמש בחלק מהערבויות האמריקניות. כאשר הייתי שר אוצר, שמרנו חלק מהערבויות ליום סגריר, והיום הזה הגיע.

- האם תמנה לתפקיד שר האוצר איש מקצוע?

"אם אבחר, חשוב לי מאוד למנות בתיק הביטחון והאוצר את מי שיוכל להוביל את המדיניות שאני מאמין בה. מה שאני יכול לומר היום זה שאם אכן אבחר, תיק האוצר והחינוך יישארו בידי הליכוד".

- מה דעתך על הביקורת לכך שהמשבר בשוק ההון הישראלי נבע לא מעט מרפורמת בכר שלה היית אחראי?

"ההאשמות הללו חסרות בסיס. הרפורמות בשוק ההון שהובלתי הצילו את קרנות הפנסיה הוותיקות, ומצבן של הקרנות החדשות טוב יותר מאשר של קרנות הפנסיה במדינות אחרות בעולם. לגבי תחום קופ"ג, הרי שקופ"ג היו בשוק ההון עוד משנות ה-80".

נתניהו מנצל את הנושא למתקפה על קדימה ומוסיף: "כאשר הגאות עוד היתה בשיאה, ח"כ חיים כץ מהליכוד יזם הצעת חוק לפיה קופות גמל יחזיקו לפחות ב-75% מהנכסים באג"ח. הצענו למעשה להחזיר את רשת הביטחון, אבל קדימה התנגדה וההצעה נפלה".