ג'וזף שטיגליץ על התוכנית להקים בנק לנכסים בעייתיים: "זו תהיה החלפה של מזומנים בזבל"

הכלכלן, חתן פרס נובל, ג'וזף שטיגליץ: "התוכנית תגרום למשלמי המסים לממן שנים של הלוואות מופרזות שנתנו הבנקים"

הכלכלן חתן פרס נובל ג'וזף שטיגליץ אמר אתמול (שבת) שכל החלטה של הממשל להקים את מה שנקרא "בנק נכסים רעים", שירכוש את הנכסים הרעילים במערכת הפיננסית, תנפח את החוב הלאומי האמריקני. לפי מקורות מקורבים לממשל, התוכנית הנרקמת בבית הלבן תכלול מתווה כלשהו לרכישת הנכסים הלא נזילים שפוקקים את מאזני הבנקים ומונעים מהם להרחיב את פעילות ההלוואות שלהם.

שטיגליץ לא מתלהב מהתוכנית. "פירוש הדבר יהיה להחליף כסף מזומן של משלמי המסים בזבל, cash for trash", אמר שטיגליץ בדיון בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. הוא אף הזהיר כי "אסור להחליף כסף טוב בכסף רע. אנחנו מדברים על חוב לאומי שיהיה קשה מאוד לנהל".

שטיגליץ, פרופסור באוניברסיטת קולומביה בניו יורק ויועץ לשעבר לנשיא ביל קלינטון, אמר שהתוכנית תגרום למשלמי המסים לממן שנים של הלוואות מופרזות שנתנו הבנקים. לדבריו, תוכנית כזאת גם תשלול מהממשל את הכסף שיכול לממן את ההגדלה של מענקי הביטוח הלאומי.

נזק מוסרי

דברי שטיגליץ התקבלו בביקורת מצדו של אנחל גוריה, ראש הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח, OECD, שאמר ש"בנק לנכסים רעים" הוא חיוני כדי לחדש את פעילות ההלוואות. "אני מסכים שיש כאן נזק מוסרי, אך צריך להאזין למוזיקה, ומישהו חייב לקחת על עצמו את ההפסדים", אמר גוריה, שר האוצר המקסיקני לשעבר. "זו הדרך היחידה להתניע את הכלכלה".

ג'ון מנקס, מזכ"ל פדרציית האיגודים האירופית, אמר באותו פאנל בדאבוס שהממשלות מתקרבות ל"מתיחת עצביהם וסבלנותם של ציבור הבוחרים, כשהן ממשיכות לחלץ בנקים כושלים". קרן המטבע הבינלאומית העריכה בשבוע שעבר כי הפסדי הבנקים מנכסים רעילים עלולים להכפיל את עצמם ל-2.2 טריליון דולר.

נשיאת הפיליפינים, גלוריה ארויו, קראה לאובמה לקבל החלטות מהירות. "אנחנו רוצים שהאמריקנים יעשו משהו". בפאנל שנקרא "כלים חדשים לכלכלה העולמית", שבו השתתפה ארויו היא אמרה עוד כי "אפשר לדבר על מה לעשות, אך הדבר הגרוע ביותר הוא לא לעשות כלום".