הופסק המו"מ למיזוג גאון שוקי הון ומיטב עם פריזמה על רקע אי הסכמות בין הצדדים באשר לחלקם בגוף המשותף

גאון שוקי הון ובעלי השליטה במיטב ממשיכים את המו"מ למיזוג ביניהן ; נכסי הקרנות של פריזמה המשיכו להתכווץ בדצמבר, ולכן חלקה בגוף המשותף היה אמור להיות קטן יותר

הערב (א') פורסם כי בתי ההשקעות גאון שוקי הון ומיטב הפסיקו את המו"מ למיזוג עם פריזמה מבלי שהצדדים הגיעו לכדי חתימה על הסכם ביניהם. הרקע לפיצוץ העסקה הינו אי הסכמה בין הצדדים באשר לחלק שלהם בגוף המשותף. גאון שוקי הון ובעלי השליטה במיטב ממשיכים את המו"מ למיזוג ביניהן.

ההערכות הן כי אי ההסכמה נובעת מכך שנכסיה של פריזמה ממשיכים להתכווץ, ובהתאם היה אמור להתכווץ גם חלקה בגוף המשותף.

את המו"מ בין הצדדים ניהלו אמיר קס מנכ"ל משותף בקרן מרקסטון, שהוא בעל השליטה המשותף עם רון לובש בפריזמה, שי פרמינגר יו"ר גאון שוקי הון וצבי ואבנר סטפק מבית ההשקעות מיטב.

בשבוע שעבר הפתיעה את גאון ומיטב פרישתו מהמרוץ של יובל גביש שהיה צפוי לעמוד בראש הקבוצה הממוזגת.

ב-1 בינואר פורסם לראשונה ב"גלובס" כי גאון ומיטב דורשות להקטין חלקה של פריזמה בבית ההשקעות המשותף. הדרישה נעשתה על רקע המשך הירידה בהיקף הנכסים של פריזמה. מקורבים למרקסטון אמרו אז: "העסקה תתבצע רק אם לפריזמה יהיו 40% מהמניות". בנוסף נתגלעה מחלוקת בין הצדדים גם באשר לזהותו של מנכ"ל בית ההשקעות.

קרן ההשקעות מרקסטון השולטת בפריזמה, תכננה להקים גוף שיאחד לתוכו את נכסי פריזמה, מיטב וגאון וינהל יותר מ-25 מיליארד שקל. על פי התכנונים, שירדו לטימיון היום עם הוודע דבר פיצוץ המו"מ בין השלוש, היה אמור הגוף המשותף לשלוש לנהל נכסי חיסכון לטווח קצר. נציין כי החוב של פריזמה, עומד על כמיליארד שקל ושימש לרכישת קרנות הנאמנות וקופות הגמל מבנק לאומי והפועלים.

על פי ההערכות היה צפוי חלקן של פריזמה ומיטב לעמוד על 40% כל אחת ולגאון שוקי הון היו אמורים להיות מוקצים 20% מהמניות בגוף המשותף.

על הפרסום אחראית קבוצת גאון שהיא חברה ציבורית - בניגוד למיטב ולפריזמה - ולכן חייבת בדיווח.

בשבוע שעבר אישרה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן את העסקה למכירת קופות הגמל של פריזמה לפסגות שנחתמה לפני כשבועיים, ובעקבותיה יעברו הקופות לבעלות פסגות, שבניהול רועי ורמוס ובשליטת קרן יורק. יצוין, כי מתחילת המו"מ ועד לחתימת ההסכם, היקף הנכסים בקופות הגמל של פריזמה התכווץ בעוד כ-5% ל-18.9 מיליארד שקל, לעומת 20 מיליארד שקל בסוף חודש נובמבר.

על פי מתווה העסקה, פריזמה תקבל 24% מפסגות, והוא כולל מנגנון התאמת המחיר בעת הקלוזינג. כעת מעריכים בשוק, כי פריזמה תקבל לבסוף שיעור נמוך יותר בשל התכווצות נכסיה. עוד במסגרת המתווה, פריזמה קיבלה אופציה לרכישת 6% נוספים ממניות פסגות, ואילו פסגות תערוב לחוב בהיקף 120 מיליון שקל בגין איגרות חוב פרטיות שהנפיקה פריזמה, וכן תעניק לה הלוואה בסך 50 מיליון שקל.