שר הספורט אישר לטוטו להפעיל הימורים גם על מרוצי סוסים ומרוצי מכוניות בחו"ל

כיום רשאי הטוטו לפרסם הימורים רק על ענפי הכדורגל והכדורסל בארץ ובעולם ; זקוק עדיין לחתימתו של שר האוצר, רוני בר-און, על מנת להתחיל בהימורים כבר בחודש מאי השנה ; שילוב ההימורים צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ולייצר אלפי מקומות עבודה

שר המדע, התרבות והספורט, ראלב מג'אדלה, אישר למועצה להסדר הימורים בספורט (הטוטו) להפעיל הימורים גם על מרוצי סוסים ומרוצי מכוניות בחו"ל. כך נודע ל"גלובס". במידה וגם השר השני הממונה על המועצה, שר האוצר רוני בר-און, יחתום על האישור, תוכל המועצה להפעיל הימורים על סוסים ומכוניות בחו"ל החל מחודש מאי הקרוב.

מזה למעלה מעשור מנסים במועצה להגדיל את מגוון המוצרים, כפי שנהוג בכל חברות ההימורים הממשלתיות בעולם, משום שעל פי חוק היא רשאית לפרסם הימורים רק על ענפי הכדורגל והכדורסל בארץ ובעולם. במועצה חוזים ששילוב ההימורים על סוסים, תחילה בחו"ל ולאחר מכן בישראל, יביא לגידול משמעותי בהכנסות המדינה מהימורים, שעמדו ב-2008 על 1.556 מיליארד שקל. ההערכות הן שב-2009 תוספת ההימורים על מרוצים תהיה שולית, אולם ב-2014 ההכנסות השנתיות של המועצה צפויות לגדול בכחצי מיליארד שקל. על פי התוכנית, חלק מרכזי מההכנסות ישמש לפיתוח ענף הרכיבה, ההרבעה וגידול הסוסים בישראל, וזאת על ידי בניית שני היפודרומים אשר ייצרו אלפי מקומות עבודה נוספים בתקופה של מיתון.

עד היום המועצה לא הצליחה לשלב הימורים על מרוצי סוסים בארץ, בעיקר בשל התנגדות של הארגונים להגנת בעלי החיים. אלו פנו בעבר לבג"ץ וביקשו ממנו לחייב את המדינה להסדיר בחקיקה את הדאגה לשלומם של בעלי החיים.

עם זאת, ולאור הצפי לירידה של 6%-8% בהכנסות המועצה מהימורים ב-2009, החליט מנכ"ל המועצה, עופר פרי, לנסות ולהחיות מחדש את היוזמה. על פי חוות דעת משפטית שקיבלה המועצה ממשרד עורכי הדין כהן-וילצ'יק-קמחי ושות', תקנות החוק מאפשרות לשרים הממונים לאשר הימורים על ענפי ספורט נוספים מלבד כדורגל וכדורסל ללא צורך בחקיקה, וכן על מרוצי סוסים ומכונית בחו"ל.

במקביל, הארגונים השונים, ובראשם מועצת מגדלי הסוסים לספורט בראשות גלעד רם ואלחנן פרויליך, הגיעו להבנות עם המועצה שהדרך היחידה לפיתוח הענף היא על ידי תמיכה כספית שלה. עם זאת, המועצה רוצה לגייס את הכסף בשלב ראשון באמצעות הימורים על סוסים בחו"ל.

"השר מג'אדלה חתם על האישור משום שהוא בטוח שההכנסות מהימורי סוסים יביאו לגידול בהכנסות של המועצה להסדר ההימורים בספורט, ובכך להשקעה נוספת ולפיתוח ענפי ספורט נוספים", אמר ל"גלובס" גורם המקורב לשר.

משר האוצר, רוני בר-און, נמסר בתגובה: "כאשר תתקבל הבקשה היא תועבר לבחינת הגורמים הרלוונטיים. ההחלטה תתקבל רק לאחר שהשר ישקול את חוות דעתם של הגורמים המקצועיים במשרד". במועצה להסדר ההימורים לא הגיבו לדברים.

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט