מצמצמים פערים: הודו תייצר לפטופ במחיר של 20 דולר

אחד האתגרים של הממשל הוא הענקת כישורים מודרניים לאוכלוסייה המונה יותר ממיליארד בני אדם ; שר ההשכלה: בהמשך המחיר יירד

אחרי שהביאה לעולם את הטאטא נאנו, המכונית הזולה בעולם שמחירה כ-2,000 דולר, מקווה התעשייה ההודית המתפתחת לייצר גם מחשב נישא זול במיוחד שמחירו לא יעלה על 20 דולר.

הפרוייקט, המגובה על-ידי הממשל בניו דלהי, צפוי להתחרות בפרויקט אחר בעל מטרה דומה, ה-XO או ה-Children's Machine, שתוכנן על-ידי מדעני המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ושמחירו אינו עולה על 100 דולר.

ה-XO הוא גולת הכותרת של מיזם "לפטופ לכל ילד" שהושק על-ידי ניקולס נגרופונטה, איש מחשבים ומנהל מעבדות המחקר של MIT לשעבר. גם אינטל רצתה לקחת חלק במה שנראה כטרנד בקרב יצרניות המחשבים וייצרה את ה-Classmate, מחשב נישא זול במיוחד.

עוד מתחרה לפרויקט ההודי החדש הוא ה-EeePC הוותיק יחסית מתוצרת Asustek הטייוואנית, מחשב נישא קטן וזול שהיה המוצר הראשון, במה שהתברר אחר כך כקטגוריה חדשה בקרב המחשבים הנישאים, ה-Netbooks. מחירו של ה-EeePC נע בין 200-400 דולר והוא אינו מכיל דיסק קשיח.

הלפטופ ההודי החדש, הנושא את השם סאקשאט, יכלול דיסק קשיח בנפח 2 ג'יגה בייט וחיבור לאינטרנט אלחוטי. ייצורו נועד להזניק קדימה את שיטת הלימוד ממרחק ולסייע לממשלה ההודית לתת מענה לדרישה הגוברת והולכת לחינוך מצד האוכלוסייה של המדינה הענקית. מדובר בחלק מתוכנית רחבת היקף של הממשל ההודי לשפר את איכות הלמידה בכ-18,000 מכללות וב-400 אוניברסיטאות ברחבי המדינה.

אחד האתגרים העצומים העומדים בפני הודו כיום הוא הענקת כישורים רלבנטיים לעולם המודרני לאוכלוסייתה המונה יותר ממיליארד בני אדם, שיותר ממחציתם מתחת לגיל 25. על-פי הערכות, תידרש הודו להקים כ-1,500 אוניברסיטאות חדשות בתחומה בשש השנים הקרובות. מוסדות אקדמיים מכל העולם רואים בכך הזדמנות חינוכית כמו גם כלכלית והביעו עניין ביצירת שותפויות בהקמת האוניברסיטאות, אך לפי שעה הממשל ההודי מעדיף את קידום הפיתוח הטכנולוגי של המדינה והפצת המיחשוב והמודרניזציה בקרב תושביה כאמצעי לעידוד ההשכלה הגבוהה.

למרות הכוונות הטובות של הממשל, ישנם מומחים המעריכים כי פרויקט הייצור של הסאקשטאט עלול להיכשל מפני שלא יימצאו עבורו שותפות עסקיות בשל הכדאיות הכלכלית הנמוכה בייצור מחשב נישא במחיר כל-כך זול. אבטיפוס של המכשיר יוצג מחר בכנס ההשקה של פרויקט החינוך הלאומי של הודו בעיר טירופטי.

שר ההשכלה הגבוהה ההודי, ר.פ אגראוול, אמר בשבוע שעבר כי מחירו של הלפטופ יעמוד על כ-20 דולר אך הוא צפוי לרדת בהמשך. כמו-כן ציין השר כי הפצה מסחרית של המכשיר תחל בעוד כשישה חודשים.