אירופאיות שישרדו את המיתון: מנהלי קרנות אמריקניות ואירופאיות ממליצים על 10 מניות כאלה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] אמנם המיתון מכה קשות באירופה, ובמיוחד בבריטניה וספרד, אבל יש חברות - גם בריטיות וספרדיות - שייצאו מהמשבר בריאות

הדברים קודרים באירופה - אבל המצב היה יכול להיות חמור יותר. החורף קר בצורה יוצאת דופן, וגם התחזית הכלכלית נכנסה לקיפאון עמוק. האיחוד האירופי צופה נפילה של 1.9% השנה בצמיחה בכל 16 המדינות במרחב האירו - הירידה הראשונה מאז הושק האירו לפי כעשור. כלכלנים רבים לא שותפים לתחזית של האיחוד, להתאוששות של 0.4% בצמיחה ב-2010.

גם בבריטניה העניינים קודרים, והממשלה נאבקת להגן על הבנקים ועל הכלכלה, שעכשיו רשמית נמצאת במיתון. גורו ההשקעות האמריקני ג'ים רוג'רס, אמר ללקוחותיו בשבוע שעבר להוציא את כל כספם מבריטניה.

כמובן, קשה למצוא מניות אירופאיות שיתחמקו לחלוטין מהמשבר איתו מתמודד העולם כולו. אבל מנהלים עם מנדט להשקיע באירופה מזהים כמה מניות, שכמו מגדלורים, יסייעו בתמרון בים הסוער הזה.

"אנחנו לא יודעים על איזו מניה שלא תושפע מהשפל כלל", אומר וויליאם דייוויס, ראש מניות אירופאיות בחברת Threadneedle הלונדונית. "אנשים בדרך כלל מדברים על מניות דפנסיביות ואיך הן לא יושפעו. אנחנו מאמינים שהן כן יושפעו. השאלה היא באיזו מידה - והשאלה הזו מעולם לא הייתה חשובה יותר".

"מה שראינו בחודשיים האחרונים", הוא מוסיף, "הוא שהשווקים התאוששו כשאנשים חיפשו את השלכות חבילות ההאצה ואת הריביות. חלק מהמניות שהכי הושפעו מהשפל או ספגו צמיחה שלילית, הציגו ביצועים די טובים בחודשיים האחרונים. ואנחנו חושבים שאולי עכשיו זה זמן טוב לקנות כמה מהמניות האלה".

קית' וולטר, מנהל שותף בקרן האמריקניתArtio Global Equity (סימול: BJGQX) טוען שמניות דפנסיביות - אלה שנוטות להחזיק מעמד בתנאים כלכליים קשים, כמו מניות מזון, חשמל ותרופות - הן המשחק היחיד בעיר. "אני לא חושב ש-2009 תהיה נקודת מפנה משמעותית. לכן אנחנו נמשיך לתחזק פוזיציות דפנסיביות - לא רק סקטורים דפנסיביים, כמו בריאות ומוצרים בני קיימא, אלא גם השקעה דפנסיבית בחברות עם מאזנים חזקים, מינוף נמוך וחוסר תלות בוול סטריט למימון".

וולטר מחפש גם את החברות בעלות היסטוריה של תשלומי דיבידנד נדיבים, ומזכיר שתשואת הדיבידנד הממוצעת באירופה היא 6.6%. הדיבידנדים, הוא אומר, יהיו "בולם זעזועים נחמד מול המשך הירידה במחירי המניות". לפניכם עשר מניות אירופאיות שבחרו מנהלי קרנות אמריקניות ואירופאיות, שיוכלו לחזק את הפורטפוליו השנה:

Total

טוטאל , חברת הדלק והגז הגדולה בצרפת, היא האחזקה הגדולה ביותר בקרן Artio Global של וולטר. הוא אוהב את תשואת הדיבידנד של 5.7%, את רמת החוב הנמוכה ואת היחס בין החוב להון שקרוב ל-30%. נקודה חיובית נוספת היא שבטוטאל אין בעיות פנסיוניות - רוח נגדית בחברות שהוצאות הפנסיה שלהן גדלות ככל שהירידות בשוק מעמיקות.

סנופי-אוונטיס

גם סנופי אוונטיס היא חברה צרפתית. היא יצרנית התרופות השלישית בגודלה בעולם, מניה דפנסיבית קלאסית - ועוד בחירה של וולטר. "לסנופי אוונטיס יש תשואת דיבידנד חזקה מאוד של 4.5% שהיא תוכל לשמר, ואין לה חוב רב", אומר וולטר. בתוך התעשייה, הוא טוען שהיא בולטת כאחת שתצליח בסביבה שלה.

"2009 תהיה שנה ארוכה. יש סיכוי שהדברים יתחילו להשתנות ואנחנו נהיה ערניים לזה, אבל אני חושב שבכניסה למחצית הראשונה של השנה ישתלם להיות דפנסיבי", מסכם וולטר.

נסטלה

ענקית המזון והמשקאות השוויצריתנסטלה (סימול: NESR) הייתה הבחירה של כמה מנהלי קרנות, למרות שאחד מהם ציין שהמניה התחילה להיות יקרה. נסטלה היא הבחירה השנייה בגודלה של וולטר. "זו חברה קלאסית נהדרת לסביבה הכלכלית הנוכחית. היא רב-לאומית ונהנית מחשיפה בכל העולם, מציגה רווחיות עקבית ותשואת דיבידנד חזקה".

רויאל דאץ'-של

חברת אנרגיה נוספת, שמקבלת הנהון חיובי מצ'אד דיקינס, מנהל פורטפוליו ראשי בקרן RidgeWorth International Equity (סימול STITX). הוא מסביר שחברות כמורויאל דאץ'-של יכולות להציע לבעלי המניות מאזן יציב, חוב נמוך, רווחיות, דירוג חוב גבוה ותזרים מזומנים שופע. "בסביבה הנוכחית אנחנו רואים ברויאל דאץ'-של אחיזה בנתח שוק. יש להם תזרים מזומנים חזק משל שאר חברות האנרגיה ומאזן חזק יותר. בנקודת הזמן הנוכחית, כשחברות אחרות מתרחקות מפרויקטים או דוחות אותם, רויאל דאץ' של יכולה להיכנס ולהתחיל אותם".

BNP Paribas

בעוד שמשקיעים רבים לא יגעו במניות פיננסים עם מקל ארוך, דיקינס דווקא אומר ש-BNP פריבה שווה בדיקה. "אנחנו בתעלה עכשיו", הוא אומר, ומתכוון לשפל במניות הפיננסים האירופאיות. הוא מספר שהוא התחיל לאסוף את מניית BNP על גב הורדת הדירוג על ידי מריל לינץ' בסוף 2008.

"לצרפתים יש גישה מעט יותר תומכת בבנקים שלהם, מאשר ממשלות אחרות", הוא אומר. "תחזית הרווח של BNP חיובית השנה ויחסית יציבה".

Tesco

ענקית הקמעונאות הבריטית טסקו (סימול: TSCO) היא הבחירה של כריסטופר גארסטן, מנהל משותף בקרן 2CG European Capital Growth (TSCDY) הבריטית. "טסקו ללא ספק בדקה את הפורמט שלה בארה"ב, ותהנה מאוד משירותים פיננסיים ברחבי העולם ב-4-5 השנים הבאות", הוא אומר. עם זאת, הוא מזכיר שהמניה ירדה מעט בשל החשש שהמיתון יפגע בה.

Roche

דייוויס אוהב את יצרנית התרופות השוויצרית רוש (סימול: (סימול: RHHBY). נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נחשב כמי שאינו אוהד את חברות התרופות ומחויב לרפורמה בשירותי הבריאות - עמדה שהובילה ללחץ כלפי מטה על מחירי מניות הבריאות.

בנסיבות האלה, אומר דיוויס, עדיף למשקיעים להיות חשופות לחברות שלא מוכרות בעיקר לרופאים - כמו רוש. "אם אתה מספק בעיקר לבתי חולים, סביר יותר שהמחירים יחזיקו טוב יותר, מאשר אם אתה מוכר לרופאים", הוא אומר.

מיוניך-רה

עוד חברה שדיוויס רואה כפחות מושפעת מהמיתון באירופה היא מיוניך-רה (סימול: MURGY). "בביטוחי משנה רואים עליית מחירים, כי קשה להשיג הון, ובביטוח אתה צריך הון כדי לשלם החזרים". מיוניק רה הייתה בביזנס זמן רב ולכן כבר יש לה את ההון. ככל שיהיה קשה יותר להשיג הון מיידי בשוק, אומר דיוויס, המחירים של מבטחי המשנה, כמו מיוניק-רה, ימשיכו להיות גבוהים.

Finmeccanica

מניה דפנסיבית מילולית הוא קבלנית ההגנה פינמקניקה - בחירה של ג'יימי ראמוס, שמנהל את הקרןEuropean Equity Growth בחברת Standard Life Investments הסקוטית. ראמוס מאמין שתקציבי ההגנה, שמממנים רכישת מוצרים ושירותים מחברות כמו פינמקניקה, יהיו יותר גמישים ממה שחושב השוק.

"פינמקניקה חשופה לתוכניות מסוימות עם מחויבויות ללקוחות צבאיים - כלומר מטוסי תובלה צבאיים, מסוקים - והתקציבים שלהם ייכנסו לשלב של גידול בשנתיים-שלוש הבאות.

טלפוניקה

ראמוס אומר שטלפוניקה היא מנצחת נוספת בסביבה הנוכחית. ברור שהשוק מוטרד ממצבה הכלכלי של ספרד ומהחשיפה של טלפוניקה לשווקים המתפתחים באמריקה הלטינית.

"הדאגות האלה, אנחנו מאמינים, הן ברורות. מה שלא ברור הוא היכולת של החברה לחתוך עלויות והוצאות כספיות אם תצטרך להגן על תזרימי המזומנים שלה", אומר ראמוס. בזה המשקיעים צריכים להתמקד, הוא אומר, כי "במקרה של טלפוניקה, ההנהלה מסוגלת להגיב לשוק ולהפתיע אותו". בנוסף הוא מזכיר את תשואת הדיבידנד הנדיבה שלה - 6.5%.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009