גל קור

חלון ההעברות האירופי, שהסתיים בליל שני, הראה כי המיתון נמצא עמוק בתוך הכדורגל: 312 מיליון אירו הוציאו ב-5 הליגות הגדולות עבור רכישת שחקנים - ירידה של 17% לעומת השנה שעברה ; טוטנהאם ומנצ'סטר סיטי אחראיות ליותר משליש מסך העסקאות; באיטליה, גרמניה וצרפת נרשם קיפאון מוחלט

איך יודעים שיש משבר כלכלי בעולם? רואים שהבורסה נופלת. ואיך יודעים שהמשבר הכלכלי הגיע גם לכדורגל? צופים בצניחה חדה בביקוש לשחקנים בחלון ההעברות החורפי.

בלילה של יום שני, אחרי 33 ימים, נסגר החלון של ינואר 2009. המסקנה הראשית מהחודש הזה שהיא שהכדורגל האירופאי, על שלל האוליגרכים והשייחים שלו, אינו חסין מהמיתון. סך ההעברות בחמש הליגות הבכירות ביבשת (אנגלית, איטלקית, ספרדית, גרמנית וצרפתית) הסתכם בכ-312.4 מיליון אירו. סכום יפה כשלעצמו, אבל מחוויר לעומת ה-373.5 מיליון אשתקד. למעשה, זוהי הפעם השנייה בלבד מאז הנהיגה פיפ"א את חלון ההעברות בשנת 2003, שבה לא נרשם זינוק בסך ההעברות הכולל (ובכל אופן, הירידה הקודמת ב-2006 היתה מינורית, בסך של כ-8 מיליון אירו בלבד).

הסיבות להאטה הן, כאמור, פיננסיות גרידא. בימים שבהם התותחים הכבדים אינם רועמים (רומן אברמוביץ' וצ'לסי, למשל), אפילו אקדחי קפצונים מפחדים להכניס את היד לכיס. מצד שני, יש שתי קבוצות שהן בגדר טעויות סטטיסטיות בדגימה של חורף 2009: מנצ'סטר סיטי וטוטנהאם. שתיהן גם היו אלו שדאגו כי המסורת תישמר, והפרמיירליג שוב תהיה הליגה הכי בזבזנית בינואר, ריטואל שחוזר על עצמו בקביעות מאז הונהג החלון החורפי.

אנגליה: שתיקת הגדולות

סך ההוצאות על רכש בינואר: 198.4 מיליון אירו; שינוי לעומת השנה שעברה: 2.5%+; המבזבזת הגדולה: מנ. סיטי - 57 מיליון אירו; השחקן היקר: נייג'ל דה-יונג - 19.5 מיליון אירו (מהמבורג לסיטי)

אם העברתו של קאקה למנצ'סטר סיטי היתה יוצאת לפועל, כל הקלפים של חלון ההעברות היו נטרפים. שורות אלו היו מספרות על חלון היסטורי שבו נשברו כל השיאים הכספיים האפשריים. בסוף הברזילאי העדיף להישאר עם הלב במילאנו, אבל גם בלי העברת ה-100 מיליון אירו הזו הצליחה סיטי, בחלון ההעברות המלא ראשון שלה תחת הבעלים האמידים מאבו-דאבי, להוציא סכום מכובד של 57 מיליון אירו על ארבעה שחקנים חדשים. חשוב לציין שאף אחד מהם אינו בקליבר שאותו הבטיחו אנשי המפרץ הפרסי להביא.

ויש גם את טוטנהאם. אחרי שבחורף הקודם חשבנו שהם השתגעו, אחרי שהוציאו 30.8 מיליון אירו על טאלנטים, השנה אפשר להבין שהשיגעון נמצא בווייט הארט ליין כדי להישאר. הפעם הספרס עלו מדרגה ובזבזו 51.3 מיליון אירו, בין היתר על שני שחקנים שכבר היו אצלם בידיים בשנה שעברה: ג'רמיין דפו שעבר בחורף הקודם לפורטסמות' עבור 9.3 מיליון בלבד, אבל חזר תמורת 16.4 מיליון אירו; ורובי קין, שנמכר בקיץ לליברפול בשביל 24 מיליון, ושב תמורת מחיר מציאה של ממש: 16.7 מיליון אירו.

אגב, טוטנהאם וסיטי הן גם שתי הקבוצות שהוציאו הכי הרבה כסף על רכש בכלל העונה הנוכחית, גם אם מכניסים את יתר הליגות לתמונה: הסיטיזנס (158.8 מיליון אירו) והתרנגולים (140.5 מיליון אירו) מקדימים בפער אדיר את ברצלונה, שהוציאה 90.5 מיליון אירו.

ומה קרה בחורף עם הגדולות? לא הרבה. יונייטד קנתה ילד מסרביה ב-7 מיליון אירו, ארסנל הסתפקה באנדריי ארשאבין אחד (16.7 מיליון), צ'לסי השאילה מאינטר את ריקארדו קווארסמה, וליברפול לא עשתה כלום.

איטליה: קדחת בקהאם? קדחת בצלחת

סך ההוצאות על רכש בינואר: 36.7 מיליון אירו; שינוי לעומת השנה שעברה: 48%-; המבזבזת הגדולה: מילאן - 10 מיליון אירו; השחקן היקר: טיאגו סילבה - 10 מיליון אירו (מפלומיננזה למילאן)

באיטליה היו עסוקים בעיקר בהגעתו של בקהאם למילאן, ובהשאלה שכבר בחודש הבא תיגמר. התנודות בשוק היו מינוריות לחלוטין, ורק חמישה שחקנים נרכשו בסכום של למעלה ממיליון אירו.

פיורנטינה, שבקיץ הוציאה סכום שיא בתולדותיה על רכש - 50.8 מיליון אירו, החליטה לאזן קצת את הספרים עם מכירתם של ג'יאמפולו פאציני לסמפדוריה (8 מיליון אירו) ופאבלו אוסבאלדו לבולוניה (7 מיליון). אלו הן גם ההעברות מספר 2 ו-3 בגודלן החורף באיטליה, אחרי זו שהביאה למילאן את הברזילאי טיאגו סילבה בן ה-24, בלם פלומיננזה בשנתיים האחרונות.

ואם שאלתם איך אין בכתבה הזו מילה אחת על אינטר, רומא, יובנטוס או לאציו, אז התשובה היא שארבעתן הוציאו יחד 150 אלף אירו בלבד על שחקנים חדשים.

ספרד: דממה בבארסה, בושות בריאל

סך ההוצאות על רכש בינואר: 53.1 מיליון אירו; שינוי לעומת השנה שעברה: 130%+; המבזבזת הגדולה: ריאל מדריד - 41.5 מיליון אירו; השחקנים היקרים: דיארה - 20 מיליון אירו (מפורטסמות' לריאל מדריד), הונטלאר - 20 מיליון אירו (מאייאקס לריאל מדריד)

אחרי השיממון של ינואר 2008, המצב הכלכלי הבעייתי של מרבית הקבוצות בליגה הספרדית עושה את שלו גם השנה. החובות של המועדונים, לפי מחקר שפורסם בחודש שעבר ב"לה ואנגווארדיה", מסתכמים ב-3.3 מיליארד אירו, כאשר רק ארבע קבוצות הצליחו לסיים את העונה הקודמת עם איזון תפעולי. והרכישות? בהתאם.

ריאל מדריד הראתה שגם מועדונים גדולים לא חסינים מטעויות מביכות, כשהחתימה בחלון גם את לסאנה דיארה וגם את יאן קלאס-הונטלאר עבור 40 מיליון אירו, ואחר-כך גילתה שהיא יכולה לרשום רק אחד מהם למשחקי הצ'מפיונס ליג העונה. לפחות ריאל אוששה את שוק ההעברות ב"לה ליגה" - מלבדה רכשו כלל הקבוצות שחקנים בשווי כולל של 11.6 מיליון אירו בלבד.

ברצלונה כנראה מרוצה מהיכולת שלה העונה, ולכן העדיפה כלל לא לפעול החורף. העברה רצינית שבכל זאת התרחשה בספרד היא זו של ריקארדו אוליביירה, החלוץ הברזילאי שחזר לבטיס אותה עזב ב-2006, עבור 9 מיליון אירו שנכנסו לחשבון הבנק של סראגוסה מהליגה השנייה.

צרפת וגרמניה: חוסכים לימים קשים

גרמניה: סך ההוצאות על רכש בינואר: 24.2 מיליון אירו; שינוי לעומת השנה שעברה: 51%-; המבזבזת הגדולה: בורוסיה מנשנגלאדבך - 5 מיליון אירו; השחקן היקר: טימו גבהארט - 3.2 מיליון אירו (ממינכן 1860 לשטוטגרט)

צרפת: סך ההוצאות על רכש בינואר: 23.7 מיליון אירו; שינוי לעומת השנה שעברה: 38%-; המבזבזת הגדולה: מארסיי - 6.3 מיליון אירו; השחקן היקר: ברנדאו - 6.3 מיליון אירו(משחטאר דונייצק למארסיי)

גם בליגות מספר 4 ו-5 באירופה, נרשמה האטה משמעותית בקצב הרכישות. בבונדסליגה, תעיד על כך העובדה שמנשנגלאדבך הקטנה, שרק השנה עלתה לליגה, הוציאה יותר מכולן על שחקנים חדשים.

המוליכה הופנהיים איבדה את הבוסני ודאד איביסביץ' שכבש 19 פעמים וגמר את העונה בעקבות פציעה, והביאה במקומו תחליף זול מוורדר ברמן - בובקאר סאנוגו מחוף השנהב, שעלה 250 אלף אירו בלבד (אבל כבר הספיק לכבוש בבכורה בשבת).

באיירן מינכן, שבקיץ 2007 הוציאה 70 מיליון אירו על רכש, בזבזה ב-3 החלונות שעברו מאז 12 מיליון אירו בלבד (על שחקן אחד, ברנו, שהגיע באוגוסט).

בליג 1 רושמים את החורף הכי חלש מבחינת העברות מאז 2006. אפילו ליון העשירה לא עשתה שום דבר הפעם. רק 9 שחקנים נרכשו בינואר על ידי הקבוצות הצרפתיות.

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט