יצרניות הרכב האמריקניות מעודדות פרישה מרצון של עובדים: יעניקו כסף מזומן ורכב

ג'נרל מוטורס תציע לעובדים 20 אלף דולר במזומן, וכן שובר בסך 25 אלף דולר לרכישת כלי רכב קרייזלר מציעה 50 אלף דולר במזומן ושובר בסך 25 אלף דולר לרכישת כלי רכב

יצרניות הרכב האמריקניות ג'נרל מוטורס וקרייזלר החלו אתמול (ב') להציע לעובדיהן סבב חדש של תמריצי פרישה, כולל שוברים לרכישת מכוניות, וזאת במסגרת תוכניותיהן לצמצום מספר העובדים ולהקטנת המלאי.

ג'נרל מוטורס תציע לעובדים שהיא מעסיקה לפי שעה בארה"ב 20 אלף דולר במזומן, וכן שובר בסך 25 אלף דולר לרכישת כלי רכב, כתמריץ לפרישה או לעזיבת החברה, אמר פקיד באיגוד העובדים יונייטד אוטו וורקרס (UAW), שתודרך על התוכנית. ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב האמריקנית מספר אחת, סירבה להגיב.

קרייזלר מציעה לעובדים זכאי-פרישה 50 אלף דולר במזומן ושובר בסך 25 אלף דולר לרכישת כלי רכב חדש מתוצרת קרייזלר, כדי להמריצם לעזוב את החברה, אמר מקור בעל ידע ישיר על הצעות החברה. עובדים שיסכימו לעזוב את החברה ללא הטבות ביטוח בריאות יקבלו 75 אלף דולר במזומן ושובר בסך 25 אלף דולר לרכישת מכונית, אמר המקור.

קרייזלר אישרה שהיא מציעה סבב חדש של תמריצי פרישה לעובדים, ושהמועד האחרון שבו יוכלו העובדים להצטרף לתוכנית הוא ה-25 בפברואר.

תחת לחץ

ג'נרל מוטורס וקרייזלר נתונות בלחץ לבצע קיצוצים נוספים בעלויות העבודה שלהן, וזאת במסגרת תנאי סיוע החירום בסך 17.4 מיליארד דולר שהושיטה ממשלת ארה"ב לשתיהן. כתנאי להלוואות החירום, נדרשות קרייזלר וג'נרל מוטורס לפרט עד ה-17 בפברואר את הצעדים שינקטו לצמצום חובותיהן, עלויות העבודה שלהן והוצאות אחרות, כדי לשרוד למרות השפל בביקוש למכוניות ומשאיות חדשות.

עקב הצניחה במכירות קרייזלר, קיצצה החברה את התפוקה, צמצמה את מספר הדגמים וביטלה משרות. קרייזלר, שנשלטת בידי חברת הפרייבט אקוויטי סרברוס קפיטל מנג'מנט, צמצמה 32 אלף משרות, קיצצה עלויות בשווי 3 מיליארד דולר, והפחיתה את תפוקתה ב-30%.

שוק מאתגר

בשנים האחרונות הציעו ג'נרל מוטורס וקרייזלר תמריצים לעובדיהן כדי לצמצם את מספר העובדים במפעלים. אך תנאי ההצעות שבהן יצאו שתי החברות בסבב הנוכחי נראים נדיבים פחות בהשוואה להצעות קודמות.

במאי דיווחה ג'נרל מוטורס כי 19 אלף מעובדי המפעלים שלה בארה"ב - קצת יותר מ-25% מעובדי הצווארון הכחול של החברה באותו הזמן - הסכימו לקבל תמריצים ולעזוב את החברה.

בהודעה שפרסמה קרייזלר נאמר כי כדי להתמודד עם שוק הרכב המאתגר בארה"ב, היא מציעה סבב חדש של תמריצים לכל העובדים המאוגדים ב-UAW. החברה הוסיפה שההחלטה להציע את התמריצים התקבלה כבר אשתקד, למרות שבזמנו לא התפרסמה הודעה ספציפית.

"לנוכח מצבה הקשה של הכלכלה האמריקנית ותנאי השוק הקשים בארה"ב, החליטה קרייזלר בדצמבר 2008 להציע סבב נוסף של תוכניות פרישה מיוחדות", אמרה דוברת קרייזלר, שון מורגן.