אכזבה למשקיעי אורכית: הכנסות הרבעון הנוכחי יסתכמו ב-4 מיליון דולר בלבד

מתחזית החברה עולה כי תרשום ברבעון הראשון של השנה הפסד תפעולי של 7.1 מיליון דולר ; הפסד נקי בשיעור דומה נרשם ברבעון האחרון של 2008, ובסיכום שנתי החברה הפסידה 32.3 מיליון דולר

חברת ציוד התקשורת אורכית , שדיווחה היום את תוצאותיה ברבעון האחרון של 2008, ממשיכה להאכיל את משקיעיה מרורים. החברה שממשיכה לשרוף מזומנים ולדווח על הפסדים עמוקים מדי רבעון, סיפקה בשנה החולפת שביב של תקווה בשורה העליונה, שהלכה והשתפרה בקצב איטי אך יציב. ברבעון הראשון של 2009 גם נקודת האור הזו עומדת להיעלם. לפי התחזית הרשמית של החברה, ברבעון הנוכחי יירדו הכנסותיה לרמה של 4 מיליון דולר, שיביאו אותה לרשום הפסד תפעולי של 7.1 מיליון דולר.

בשוק ציפו עד כה להכנסות של 7 מיליון דולר, בדומה לתחזית הרשמית של החברה להכנסות הרבעון הרביעי. בפועל, עמדו הכנסות הרבעון האחרון של 2008 על 6.8 מיליון דולר, כך שהתחזית לרבעון הראשון מייצגת צפי לירידה של 41% בהכנסות. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מייצגת התחזית החדשה צפי לצמיחה של 100% - אך קשה להניח שזה מנחם את המשקיעים, לאור העובדה שהרבעון הראשון של 2008 היה רבעון שפל, שבו הכנסות החברה הסתכמו ב-2 מיליון דולר בלבד.

התחזית המאכזבת של אורכית נתנה את אותותיה במסחר במניה. היום בתל אביב רשמה מניית אורכית נפילות של 12%. עם פתיחת המסחר בוול סטריט צונחת המניה ב--22%.

"יש הרבה אי-ודאות בכלכלה, ובפרט לגבי ההוצאות הקפיטליות של מפעילי תקשורת", צוטט בהודעת החברה יו"ר ונשיא החברה, איציק תמיר. "למרות זאת, אנחנו נשארים אופטימיים לגבי המוצרים שלנו ולגבי הסיכויים שלנו ב-2009".

ירידה חדה ברווח הגולמי

בשורה התחתונה של הרבעון האחרון אשתקד רשמה אורכית הפסד נקי של 7.1 מיליון דולר. בסיכום שנתי, הפסידה החברה 32.3 מיליון דולר במהלך 2008. בקופת החברה שוכבים כיום מזומנים בסך של 48.2 מיליון דולר - שריפת מזומנים של 20 מיליון דולר בהשוואה למאזן החברה בסוף השנה שעברה.

כזכור, במקביל לפרסום הדו"ח הרבעוני הקודם, הכריזה אורכית על מהלך דרמטי של התייעלות. החברה פיטרה אז 90 מתוך 250 עובדיה, רובם ככולם ממחלקת המו"פ בישראל. תמיר הכריז אז כי המהלך כולו יניב לחברה חיסכון של 20% ברבעון הראשון של 2009, הערכה עליה חזרו גם היום באורכית.

החיסכון בהוצאות, עם זאת, עדיין לא בא לידי ביטוי בדו"ח הרבעון הרביעי. ההוצאות התפעוליות של אורכית הסתכמו ברבעון ב-10.2 מיליון דולר, ירידה קלה ביחס לרבעון הקודם ועלייה קלה ביחס לרבעון המקביל. אם יושג חסכון של 20% בהוצאות, יעמדו ברבעון הראשון הוצאותיה התפעוליות של אורכית על כ-8 מיליון דולר.

סימן מדאיג נוסף שנרשם ברבעון הרביעי היה הירידה הדרמטית בשולי הרווח הגולמי. הרווחיות הגולמית של אורכית ירדה ברבעון לכדי 37%, לעומת רווחיות גולמית של 49% שנרשמה ברבעון הקודם וגם ברבעון המקביל.

שינוי תמהיל המוצרים שמוכרת אורכית יכול לספק הסבר אפשרי לירידה בשיעור הרווח הגולמי. בחודש אוקטובר הודיעה החברה על השקת קו מוצרים חדש, ה-CM 4140, שמחירו בשוק נמוך באופן משמעותי מקופסאות התקשורת הקיימות של החברה, ה-CM 100 וה-CM 4000. "ביצענו התקדמות משמעותית מאז ההשקה, במיוחד עם מפעילי תקשורת מהשורה השנייה ("tier 2"), שעד כה לא היוו שוק המטרה העיקרי שלנו", אמר היום תמיר, שגם הודיע כי מאז פרסום הדו"ח הרבעוני הקודם השיגה אורכית שני לקוחות קטנים חדשים.