גולשי גוגל יוכלו לצלול באוקיינוס ולטוס לחלל - מהמחשב

החברה מרחיבה את שירותי Google Earth ומאפשרת צפייה בתוואי הגיאוגרפי גם של אוקיינוסים וכוכבי לכת ; לדבריה, המטרה היא העלאת המודעות הסביבתית - ורק אחר-כך הפקת רווחים

גוגל חשפה אתמול (ב') גרסה חדשה של שירות המפות המקוון שלה, Google Earth, שבה ניתן לצפות גם בתוואי הגיאוגרפי של שני שלישים משטח כדור הארץ, המוסתר מתחת לימים ולאוקיינוסים. הגרסה החדשה תאפשר גם מעקב אחר שינויים גיאוגרפיים בפני השטח של כדור-הארץ, דוגמת נסיגת הקרחונים.

באירוע ההשקה, שבו נכח גם חתן פרס נובל לשלום, סגן נשיא ארה"ב לשעבר, אל גור, הודגשה החשיבות הרבה שמייחסת גוגל לשירות Google Earth בהעלאת המודעות הציבורית לנושאים סביבתיים - ובראשם ההתחממות הגלובלית.

בעזרת שיתוף פעולה עם גופים העוסקים בטבע ובסביבה, דוגמת ה"נשיונל ג'יאוגרפיק", אספה גוגל צילומים וסרטוני וידיאו של דגים ובעלי חיים ימיים כדי לאפשר לגולשי השירות החדש, Google Ocean, לצלול למעמקי הים ולצפות בהם, וגם לגלוש על פני הים.

ג'ון הנקה, מנהל שירות Google Earth אמר כי Google Ocean הוא שירות שמהותו המיידית "בניית והנצחת תדמיתה של גוגל כמובילה טכנולוגית. הזדמנויות להפיק רווחים מכך יגיעו אחר-כך".

בגוגל נעזרו במידע מחיל הים האמריקני, החברה האוקיינוגרפית הלאומית וגופים נוספים, בכדי ליצור ייצוג ויזואלי של התוואי הטופוגרפי מתחת לפני המים.

בנוסף, הציגה גוגל תמונה תלת-ממדית של כוכב הלכת מאדים שנוצרה על סמך צילומי לוויין, ותמונות פנורמיות של פני השטח של הכוכב האדום, שנוצרו על סמך נתונים שנאספו מגששיות המסיירות עליו. יישום נוסף בגרסה החדשה של השירות הוא האפשרות לצפות בציר זמנים של השתנות פני השטח של מקום מסוים במהלך השנים.

סמנכ"לית מוצרי החיפוש המקוון של גוגל, מריסה מאייר, אמרה כי החידושים ב-Google Earth, כמו גם שירות Google Ocean, הגיעו כתוצאה ממדיניות החברה המאפשרת למהנדסיה להקדיש 20% מהיקף המשרה שלהם לפרויקטים המעניינים אותם באופן אישי, גם אם הדבר אינו עולה בקנה אחד עם האינטרסים המסחריים של החברה. "חלק מהמוצרים המעניינים והחדשניים שלנו נוצרו כיוזמות שבאו מלמטה", אמרה מאייר.

עם זאת, בחודשים האחרונים צמצמה גוגל את היקף הפרויקטים הלא מסחריים שלה בהשפעת המשבר הכלכלי, וצעד זה עורר חששות כי החברה עלולה להפסיק את מדיניות קידום היוזמה האישית בקרב עובדיה. ההוצאות של גוגל ב-2008 למטרות מחקר ופיתוח עמדו על 2.8 מיליארד דולר, סכום המהווה 12.8% מהכנסות החברה באותה שנה.

בדו"חות הכספיים לרבעון הרביעי של 2008 שפורסמו בשבוע שעבר, הציגה גוגל גידול של 18% בהכנסותיה לעומת אותה התקופה אשתקד, לסכום של 5.7 מיליארד דולר. מניית גוגל עלתה אתמול בפחות מאחוז ושווי השוק של החברה הוא כ-107 מיליארד דולר.