מיומנו של איש היי-טק: ריספקט למחלקת בדיקות התוכנה

על המעמדות בעולם ההי-טק: אם נבחרתם לצוות המצומצם שיפתח את הדור הבא של המוצר, אתם מעולים ; אם הוצבת בתפקיד פיתוח בקו המוצרים המשני של החברה, אתם "בסיידר" ; מחלקת ה-QA סובלת מבעיית תדמית קשה, גם אם לא בצדק

הידיעה המדהימה על נחיתת החירום של טיסה 1549 במימי נהר ההדסון גרמה לי למחשבות נוגות. אבל קודם היי-טק: כמו בכל ענף אחר, גם בהיי-טק יש מעמדות ודרגות, חשובים יותר וחשובים פחות - לא רק בניהול אלא דווקא בתחומי העיסוק המקצועיים.

במשרדים הממוזגים של מחלקות משאבי האנוש אף אחד לא יודה בזה, שהרי כולם כוכבים. אבל בעצם כולם יודעים: אם נבחרתם לצוות המצומצם שיפתח את הדור הבא של המוצר, אתם מעולים. אם הוצבת בתפקיד פיתוח בקו המוצרים המשני של החברה, אתם "בסיידר". אם אתם תוכניתנים שאחראיים על תחזוקת קו מוצרי ה-Legacy של החברה, אתם עוד תוכניתנים. ויש עוד מחלקה שנושקת למחלקות הפיתוח אבל חסרים בה התהילה והזוהר: מחלקת בדיקות התוכנה. התפיסה הרווחת היא שאם אתם שם, אתם כנראה תוכניתנים לא ממש מזהירים ואולי אפילו בלי רקע בפיתוח. מחלקת ה-QA סובלת מבעיית תדמית קשה, גם אם לא בצדק.

את הנזקים של בדיקות מחופפות ושטחיות אנחנו מכירים. רגע האמת מגיע, המערכת עולה לאוויר והכול קורס; הגרסה שלה חיכו כולם משוחררת, והמשתמשים לא מצליחים אפילו להתחבר, או ששיפורי הביצועים שהובטחו רק הרעו את המצב.

הדי הפאשלה הקולוסאלית של הבחירות הפנימיות במפלגת העבודה עדיין מצלצלים באוזנינו, כמו גם תוצאות בדיקות המעבדה שהוחלפו, בעיות הביצועים במערכת בתי המשפט, מכרז הדירות של חבר, וממש לאחרונה התקלה הגדולה והמביכה של גוגל שגרמה למספר רב של אנשים להחסיר פעימה. בדיקות תוכנה הן אומנות הדורשת מקצועיות רבה, תכנון מעולה, ובעיקר הגדלת ראש וחשיבה יצירתית. במלחמת החורמה נגד הבאגים, כל האמצעים כשרים, אפילו העסקה (חוקית) של ילדים ונערים שהנאיביות שלהם עשויה לגלות תקלות לרוב.

לא רק "בסדר"

לפני כשבועיים נשמעו מספר רב של אנחות רווחה במשרד הראשי של איירבוס בטולוז שבצרפת.

ז'אן לוק: "זה עבד ברנרד! זה עבד! אמרתי לך שהוא יצוף. האיירבוס שלנו נחת בהדסון, צף במים וכל הנוסעים יצאו ללא פגע".

ברנרד: "נו?"

ז'אן לוק:"מה נו? אמרתי לך שהיה שווה להשקיע בבדיקות. אמרתי לך או לא?"

ברנרד: "אמרת".

ז'אן לוק: "ואולי אתה גם נזכר שהתערבנו על זה? ועוד צחקת שלקחנו גוף של איירבוס וזרקנו לסיין רק בשביל לבדוק אם הוא צף?"

ברנרד: "אז צחקתי".

ז'אן לוק: "ועכשיו אני צוחק. נדמה לי שדיברנו על אספקה של קממברט למשך שנה למי שמנצח?"

ברנרד: "אתה רציני ז'אן לוק?"

ז'אן לוק: "לגמרי. אבל יש אפשרות חלופית: אני מוכן לוותר על הגבינה אם תעמוד על הכיסא ותצעק בקול רם את מה שאומר לך".

ברנרד (נעמד על הכסא): "נו, דבר כבר ונגמור עם זה".

ז'אן לוק: "אני, ברנרד דה-פורייה, מכריז בזאת שז'אן פול וכל מחלקת ה-QA שלו אלופים".

ברנרד: "אני, ברנרד דה-פורייה, מכריז בזאת שז'אן פול וכל מחלקת ה-QA שלו הם בסדר".

ז'אן לוק: "אלופים ברנרד, אלופים".

ברנרד: "אלופים". *

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק