פרופ' יעקב פרנקל בכנס הרצליה: "המשבר הנוכחי הוא כל כולו תוצרת ארה"ב"

"צמיחה כלכלית בעולם בשנה שזה עתה התחילה צפויה להיות למעשה 0%, כיוון שצמיחה בשיעור הקטן מ-2.5% נמוכה משיעור הגידול הטבעי באוכלוסייה"

"אם מסתכלים על שוק המניות במגרש הגדול ביותר בעולם - ארה"ב - רואים את הצמיחה הדרמטית מאז המשבר ב-1987, ובעיקר בתקופה האחרונה. מי שחשב שישנו מה שקרוי 'Decoupling' בו אפשר להפריד שווקים מפותחים משווקים מתפתחים משני צידי האוקיאנוס טעה. התמונה זהה".

כך אמר היום (ד') פרופ' יעקב פרנקל, שכיהן כנגיד בנק ישראל לשעבר, וכיום משמש כיו"ר כסגן יו"ר AIG העולמית, בדיון שעסק באתגרי ניהול הסיכונים והרגולציה הפיננסים על רקע המשבר הכלכלי העולמי בכנס הרצליה שבמרכז הבינתחומי.

"קיימת אינטגרציה מלאה בשווקים הפיננסים", הוסיף פרנקל. "המשבר הנוכחי שונה מקודמיו בגלל שהוא נוצר באמריקה במלואו ('Made In America'). כשאנו מביטים במנוע שהניע את ארה"ב בשנים האחרונות וגרם לעיוותים הנוכחים, אנו מצביעים למעשה על שוק הדיור. המחירים עלו למחירים המנותקים לחלוטין מכל היגיון כלכלי, כשאזרחים ללא הכנסה מספקת קיבלו משכנתאות". לדבריו, המונח Sub-Prime הוא המצאה שיווקית גאונית. "כשאתה רוצה נתח סטייק איכותי, אך לא היקר ביותר, אתה קורא לו 'Sub-Prime' ".

פרנקל הוסיף: "צמיחה כלכלית בעולם בשנה שזו עתה התחילה צפויה להיות למעשה 0, כיוון שצמיחה בשיעור הקטן מ-2.5% נמוכה משיעור הגידול הטבעי באוכלוסיה".

שוק משכנתאות ה-Sub-Prime הלך וגדל בהתמדה והיווה 26% משוק המשכנתאות האמריקני ב-2006, בטרם הבועה התפוצצה ב-2007. "כל זה היה בסדר כששוק הדיור המשיך לעלות, אבל כשערך הערבון למשכנתא - הבית, הדירה - התפוצצה הבועה. כך שוק המשכנתאות השתכפל לשוק הדיור ומשם הדרך למגזר הפיננסים הייתה קצרה".

בתחילה, ניסו הבנקים להחזיר את ההון החסר כתוצאה ממחיקות והפרשות מהשקעות של קרנות ריבוניות או הנפקות זכויות, ציין הנגיד הישראלי לשעבר. "כעת יש לנו אתגר בדמות הבריאות והיציבות של הגופים הפיננסים, הדורשת מחד להוריד את רמות האשראי - אך מאידך, בשל הזליגה של המשבר לכלכלה הריאלית - נוצר הצורך בהגברת הזרמת האשראי".

"צמיחה כלכלית בעולם בשנה שזו עתה התחילה צפויה להיות למעשה 0, כיוון שצמיחה בשיעור הקטן מ-2.5% נמוכה משיעור הגידול הטבעי באוכלוסיה".

"נשאלת השאלה 'איך אנחנו יוצאים מהמצב הזה' ", תהה פרנקל. "הסחר העולמי התמוטט. במהלך 2009 נראה ירידה משמעותית בהיקף הסחר. "אמון הצרכנים יתמוטט, שמשמעותו הרצון להוציא כספים. לפיכך לא נראה מנוע חדש של צמיחה".

"במשך שנים רבות אנשים אמרו שהנפט יהיה מנוע צמיחה, אבל צניחת מחירו הפריכה את הטענה הזו. גם המחיר הנוכחי יוצר לחץ על שיווי-המשקל הגיאו-פוליטי של העולם". לדבריו, "חרף הורדות ריבית של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, הבנקים לא הגדילו את היקף האשראי. הסיבה לכך היא, שכעת הבעיה אינה נזילות, אלא ביטחון - הבנקים חוששים להלוות אפילו האחד לשני כי אין לכם יכולת לאמוד את הביטחון. מסיבה זהה, חברות הביטוח משותקות אף הן".

"נראה כעת תוכניות משמעותיות הניתנות להטמעה בגזרה הרגולטורית כדי להקל על המחנק. מעכשיו נצטרך להכניס סיכונים לתוך המאזנים, למשל. תוכל להרחיב את הגרעון, אבל תצטרך להחזיר ביטחון, ולוודא שהכספים המוזרמים למערכת הפיננסים יגיעו לידי שימוש נכון בבנקים". לדבריו, "הרשויות יגלו שיש להם נכסים בהיקף שלא חלמו עליו, והם יצטרכו להחליט האם לנהל אותם או לנהל ולהחזיק" - לדבריו, היציאה מהחזקה בהם צריכה להיות מותווית, על מנת להגביר את האמון".

"אם אתה חוזה משהו, לעולם אל תחזה מספר. אם אתה טיפש מספיק כדי לנקוב במספר, לעולם אל תנקב בתאריך. אם אתה טיפש מספיק כדי לנקוב בשניהם - דאג לשנות את התחזית לעיתים תכופות", התייחס פרנקל לשאלה מהקהל בנוגע לנקודת האמצע של המשבר הנוכחי. "2009 תהיה שנה שאין מה לכתוב עליה הביתה", התייחס בכל אופן באשר לסיכויי התאוששות השנה.

"המצאנו מכונית פנטסטית ואז ראינו היא נקלעת לתאונות בגלל הטכנולוגיה שלנו. האם נחזור לכרכרות ועגלות? עלינו לדאוג לא להרוג את מערכת התחבורה", אמר בהקשרה של המערכת הפיננסית האמריקנית.