הכי בטוח בארץ: ביטוח ישיר יוצאת מעסקי הביטוח שלה באירופה

במו"מ למכירת חלקה (50%) בפעילות במזרח אירופה לשותפתה הבריטית RSA ב-70 מיליון אירו בלבד - נמוך בהרבה מהסכום שהשקיעה האחרונה בשותפות ; צפויה לרווח הון של כ-180 מיליון שקל, ותאפשר למחזיקה בה, קבוצת צור שמיר, מרווח נשימה תזרימי

כשבע שנים לאחר שהחלה בהקמת פעילות ביטוח בחו"ל, קבוצת ביטוח ישיר, בניהול מוקי שנידמן ודורון שנידמן, בדרכה החוצה מעסקי הביטוח הבינלאומיים. החברה פועלת למכירת חלקה בחברת האחזקות INTOUCH, המחזיקה בחברות ביטוח במספר מדינות במזרח אירופה, לשותפתה הבריטית RSA (חברת Royal and Sun Alliance), וזאת בתמורה ל-70 מיליון אירו (כ-370 מיליון שקל).

יצוין, כי מדובר בשווי נמוך בהרבה מזה לפיו נעשתה העסקה המקורית להכנסת RSA כשותפה - 170 מיליון דולר. חלק ניכר מהפער מוסבר בכך שאילו הייתה ביטוח ישיר שומרת על אחזקתה בחברות האירופיות שלה, היא הייתה נדרשת להזרים להן סכומים ניכרים בהיקף של עד עשרות מיליוני דולרים.

הקבוצה הודיעה היום על קיום מו"מ עם RSA, כשהשלמת העסקה צפויה בקרוב על רקע הצורך הרב של קבוצת צור שמיר, באמצעותה מחזיקה משפחת שנידמן בשליטה בביטוח ישיר, במזומנים לשם עמידה בהתחייבויותיה. לפיכך, בימים הקרובים צפוי להיחתם מזכר הבנות בין ביטוח ישיר ל-RSA.

אם תושלם העסקה, מצפה ביטוח ישיר לרשום רווח הון של כ-180 מיליון שקל לאחר מס. בעקבות הודעת החברות, שבאה לאחר הפסקת מסחר של כמה שעות, הגיבו מניות צור שמיר וביטוח ישיר ב-36.2% ו-12.2%, בהתאמה.

עם המכירה האמורה, מקבלת צור שמיר אורך נשימה תזרימי, אך גם יוצאת מכל פעילויותיה בחו"ל. מבחינת קבוצת ישיר מדובר כנראה רק ביציאה זמנית מפעילות ביטוח בינלאומית, ולפי הערכות יש סיכוי שבעתיד הרחוק יותר תשוב ביטוח ישיר לבחון פעילויות בחו"ל.

הפעילות בקבוצת צור שמיר נעשית בשתי זרועות מרכזיות: זרוע הנדל"ן באמצעות חברת אדגר, וזרוע הפיננסים באמצעות חברת האחזקות ביטוח ישיר.

מימוש נכסים

בינואר השנה הורידה מעלות את דירוג האג"ח של קבוצת צור שמיר, ל-BB מינוס עם תחזית שלילית, בציינה כי לחברה מצוקת נזילות. זאת, על רקע אג"ח בהיקף של כ-130 מיליון שקל שעומדות לפירעון באמצע 2009, והפרה של קובננסים בהלוואות מבנקים בהיקף של כ-120 מיליון שקל. עקב כך, ובצל קיפאון שוק האשראי והקושי הרב בו נתקלה החברה בגיוס הון, היא נדרשה לממש נכסים.

לאחרונה נודע כי החברה הייתה על סף מכירת קופות הגמל שלה לבית ההשקעות פסגות - עסקה שלבסוף לא יצאה לפועל, מכיוון שפסגות העדיף לרכוש את קופות הגמל של פריזמה. עתה, עם ביצוע העסקה עם RSA, תוכל חברת הביטוח להזרים את המזומנים כלפי מעלה בקבוצה, מה שיאפשר לה לעמוד לתקופה ניכרת בכל התחייבויותיה.

הפעילות הביטוחית של צור שמיר בחו"ל התבצעה עד כה בשיתוף (50-50) עם RSA, וכללה פעילות בשלוש מדינות במזרח אירופה - חברת Link4 בפולין (החלה לפעול ב-2003); חברת Direct Pojistovna בצ'כיה (ממאי 2007); וחברת INTOUCH ברוסיה (החל מאפריל 2008). תחילת פעילות הקבוצה בחו"ל הייתה בשנת 2002, עם הקמת חברת GDII הרשומה בהולנד, במטרה לפעול באמצעותה בייזום והקמת פעילות ביטוח ישירה במדינות בהן קיים להערכתה פוטנציאל עסקי. על גבי פלטפורמה זו הקימה החברה את הפעילויות הנוספות במדינות מזרח אירופה.

השותפות של משפחת שנידמן, בהובלת בני הדודים מוקי ודורון, עם חברת RSA החלה בשנת 2007. אז הוקצו ל-RSA, ששווי שוק שלה בבורסה בלונדון עומד על כ-4.4 מיליארד ליש"ט, 50% ממניות חברת GDII-קבוצת INTOUCH, שהייתה עד אז בבעלות מלאה של ביטוח ישיר, בתמורה להזרמת הון של כ-170 מיליון דולר. התשלום של RSA נעשה בשני שלבים: תשלום ראשון של 120 מיליון דולר בעת השלמת עסקה בסוף 2007, ויתרת ההשקעה - 50 מיליון דולר, בתשלומים עד לסוף יוני 2010. *