מייקל אוקסלי על תגמול המנהלים בוול סטריט: "אף אחד לא יורה בברמן כשהמשקאות על חשבון הבית"

אוקסלי, סגן נשיא הנאסד"ק ומי שהחקיקה החשבונאית האמריקנית "סרבנס-אוקסלי" קרואה על שמו, בכנס הרצליה: "לבנקים בארה"ב היה מינוף כה גבוה - בשיעור של פי 30, כך שאפילו ירידה של 3% בערך הנכסים מחקה אותם"

מייקל ג'. אוקסלי, האיש שהחקיקה החשבונאית האמריקנית "סרבנס-אוקסלי" קרואה בחלקית על שמו, נאם היום (ד') במסגרת כנס הרצליה. "הם התאימו את מדיניות הריבית במשך זמן רב אפילו כשהתריעו ביחס להשלכות לטווח ארוך", התייחס למדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב. אוקסלי משמש כיום כסגן נשיא הנאסד"ק ובעבר כיהן יו"ר ועדת השירותים הפיננסים בקונגרס האמריקני.

"אף אחד לא יורה בברמן כשהמשקאות הם על חשבון הבית", אמר אוקסלי בנוגע לתגמול המופרך של מנהלים בוול סטריט. "אתה באמת שואל את עצמך איך נתנו להם ליפול ולבר סטרנס לא", אמר בנוגע קריסתו של בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס.

אוקסלי נקב בסיבה נוספת שתרמה למשבר הנוכחי היא שוק הנגזרים, שנדרשה ממנו שקיפות רבה יותר. "לבנקים היה מינוף כה גבוה - בשיעור של פי 30, כך שאפילו ירידה של 3% בערך הנכסים מחקה אותם".

אוקסלי ציין כי חקיקה שמגבירה את הפיקוח על סוכנויות מימון המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק הונחה בעבר על שולחן בית המחוקקים, ואולם חילוקי דעות פוליטיים הפילו אותה. סגן נשיא הנאסד"ק הזכיר כי חלק ניכר מהמשמדת ערך הנכסים נבעה בשל חוסר היכולת לשערך נכסים (Mark to Market).

לדבריו, כיום אנחנו עומדים בפני שינוי: "חוסר שקיפות, חוסר הבנה והיעדר שוק אפקטיבי הביאו את אובמה להבהיר כי הוא מעוניין בתוכנית והוא מתכוון לכנס את אנשיו בסביבות מארס או אפריל. ישנו פטנציאל אמיתי להיוועץ עם הרגולטורים בארה"ב. אנחנו כנראה הולכים לקראת עידן של מפקח לסיכון מערכתי באופן קבוע". אוקסלי, אגב, דירג את האמון והביטחון שיש לו ביחס למצב הפיננסי הנוכחי לויציאה ממנו ב-7.5 בסולם של 1 ל-10.

"אנחנו עובדים במודל רגולטרי של המאה ה-20' במקום של המאה ה-21' ", יש פוטנציאל שגורמי הפיקוח בארה"ב יאמצו את מודל הפיקוח על השירותים הפיננסים (ה-FSA) בבריטניה: היו המון החלטות רעות. במצב כזה, דורשים עריפת ראשים. יהיה שיפור. זו הדמנות לשיפור המצב".