רוכב על הגל: וורן באפט רכש אג"ח של הארלי-דייוידסון ב-300 מיליון דולר

ההשקעה שביצע באפט הזניקה את מניית הארלי ב-15.8% ל-13.73 דולר בסגירת המסחר אמש (ג') בניו יורק ; בחודשים האחרונים רשמה המניה ירידות חדות בגלל היחלשות הביקוש לאופנועים והחששות ממצבה הפיננסי של החברה.

וורן באפט יצא בהצבעת אמון בהארלי-דייוידסון , ורכש מחצית מהאג"ח בשווי כולל של 600 מיליון דולר שהנפיקה יצרנית האופנועים המקרטעת.

ההשקעה שביצע באפט, אחד המשקיעים הנחשבים ביותר בעולם, הזניקה את מניית הארלי ב-15.8% ל-13.73 דולר בסגירת המסחר אתמול (ג') בניו יורק.

בחודשים האחרונים רשמה המניה ירידות חדות בגלל היחלשות הביקוש לאופנועים והחששות ממצבה הפיננסי של החברה.

המחצית האחרת של האג"ח הבכירות והבלתי מבוטחות נרכשה על-ידי דייביס סלקטד אדוויסורס, חברת השקעות ניו יורקית, שהיא גם בעלת המניות הגדולה ביותר של הארלי.

ההשקעה בהארלי היא האחרונה בשורת השקעות שביצעה ברקשייר התאוויי, חברת האחזקות של באפט, שמבקשת לנצל את המשבר הפיננסי באמצעות רכישת אחזקות בכמה מהמותגים המצליחים ביותר בעולם. מותגים אלה כוללים את ג'נרל אלקטריק, גולדמן זאקס ויצרנית הממתקים מארס.

האג"ח, שנושאות ריבית של 15%, הונפקו במסגרת מאמצי הארלי להזרים הון לזרוע האשראי של הארלי-דייוידסון פייננשל סרוויסס (HDFS), שמציעה מימון לסוכני החברה ולאנשים פרטיים שמבקשים לרכוש קטנועים.

HDFS נפגעה מהפסדי אשראי תופחים ומהקושי לגייס הון בשוקי ההון.

ברבעון הרביעי דיווחה HDFS על הפסד תפעולי בסך 24.9 מיליון דולר, לעומת

רווח בסך 38.6 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה הקודמת. חשבונות החייבים למכירה שולשו ל-2.4 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים.

אתמול (ג') הנמיכה חברת הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי של HDFS מ-A1 ל-A2, מכיוון "שההאטה בכלכלת ארה"ב, השחיקה באמון הצרכנים והירידה בזמינות האשראי מחלישות את מכירות האופנועים של הארלי - מוצר שנחשב למאוד לא-חיוני".

הנפקת האג"ח תקל את הלחץ המיידי על HDFS, אך "אם לא ישתפרו שוקי האיגו"ח, יהיה צורך לנקוט דרכי פעולה חלופיות", אמר רובין פארלי, אנליסט ב-UBS. פארלי העריך שהריבית הגבוהה שנושאות האג"ח תנגוס 18 סנט מהרווח למניה של הארלי ב-2009.

בשבוע שעבר הודיעה הארלי כי ברבעון הרביעי צנח הרווח ב-58% ל-77.8 מיליון דולר. כמו כן חשפה החברה תוכניות לצמצום 1,100 משרות, שמהוות 12% ממצבת כוח האדם שלה. ברבעון האחרון של 2008 התכווץ שוק האופנועים בארה"ב ביותר מ-25%, מכיוון שהצרכנים המשיכו לצמצם את רכישות המוצרים הלא-חיוניים.