חיים רמון בכנס הרצליה: "בשיטת הממשל הנוכחית - הוופלים בטקס הכניסה של שר הם אותם הוופלים בטקס היציאה שלו"

המשנה לרה"מ: "אם לא תהיה ממשלה שבה יעמוד ראש ממשלה שיכהן ארבע שנים וכך גם שריו, חבל על הזמן; מי שיבחר עכשיו ילך לבחירות שוב בעוד שנה וחצי"

דרור שטרום, מנכ"ל המכון הישראלי לתכנון כלכלי ולשעבר הממונה על הגבלים עסקיים, אמר היום כי "אנחנו נמצאים במצב של כשל שוק בשירות הציבורי". לדבריו, משמעות הדבר היא "כשאנשים עושים את תפקידם, ודברים אינם מתבצעים: הרבה מאוד החלטות טובות בדרכן לקו הגמר מתמסמסות - וזה לא דבר אקראי".

שטרום דיבר על חסמי בירוקרטיה ועל צווארי בקבוק במסגרת דיון שעסק ב"כורח בשיפור הממשל וחיזוק המשטר", בכנס הרצליה שהתקיים במרכז הבינתחומי. "אף אחד לא נותן ערך ליכולת לבצע את החלטות הממשלה". שטרום כינה את משרדי האוצר ואת משרדי המשפטים "מונופולים", לדוגמא בהקשרים של שינוי בתקנות (משפטים) או שינוי בהקצאת כספים בתקציב המשרדי-ממשלתי (האוצר).

"אחת הבעיות העיקריות שלנו היא ריבוי מחליטים", אמר שטרום וקרא להקמת "שולחן עגול" עם סמכות החלטה לגורם אחד. הוא קרא להגדלת החופש התקציבי - היכולת לקחת רזרבה כספית ולנהל אותה, למשל."הדרך היחידה לזה עוברת בחוק".

חה"כ חיים רמון ("קדימה"), המשנה לרה"מ, אמר: "יכולת המשילות של ציפי לבני ושל אהוד נתניהו שואפת לאפס, ואם לא נשנה את שיטת הממשל, הדברים רק ידרדרו". לדבריו, "מהיום הראשון, מי שרוצה להקים קואליציה - רוצים להדיח אותו". כיוון שמי שנבחר מצטווה לקחת את יריבו, מס' 2, באופן מותווה "זה לא אנושי שיריבו לא יפעל להחליף אותו". זאת ועוד: "אין לזה ערך כשאתה מתכבד בטקס הכניסה של שר למשרד הממשלה באותם הוופלים שבהם תתכבד בטקס היציאה".

"אם לא תהיה ממשלה שבה יעמוד ראש ממשלה שיכהן ארבע שנים וכך גם שריו, חבל לכם על הזמן; מי שיבחר עכשיו ילך לבחירות שוב בעוד שנה וחצי", סיכם את דבריו.