תוכנית התמריצים של אובמה החלה לזוז בצנרת הסנאט: הפשרה - צמצום ל-780 מיליארד דולר

שני רפובליקנים מתונים הסכימו לערוק למחנה הדמוקרטי תמורת קצת יותר מנזיד עדשים ; 52% מהתוכנית מוקדשים להוצאה ישירה לפרוייקטים של תשתיות ולסיוע ישיר למדינות ולרשויות מקומיות, ו-42% לקיצוצים במיסים ; עכשיו דמוקרטים ליברלייים כועסים: הרפובליקנים קיבלו יותר מדי

עדיין מוקדם לומר מזל טוב, אבל תכנית התמריצים להתנעת הכלכלה האמריקנית, עמוד התווך במדיניות הכלכלית של הנשיא ברק אובמה, החלה לזוז בצנרת הסנט.

לאחר מו"מ מייגע, שאופיין במעלות ובירידות דרמטיות, סגרה אמש (שישי) הסיעה הדמוקרטית בסנט עסקה עם קבוצה קטנה של רפובליקנים מתונים, שקיבלו קצת יותר מנזיד עדשים: שיוף כ-100 מיליארד דולר מהמתכונת המקורית של חבילת התמריצים. שווי המתכונת החדשה 780 מיליארד דולר. 52% ממנה מוקדשים להוצאה ישירה לפרוייקטים של תשתיות ולסיוע ישיר למדינות ולרשויות מקומיות, ו-42% לקיצוצים במיסים, שיקרים לליבם של רפובליקנים.

לפחות שני רפובליקנים הסכימו לערוק למחנה הדמוקרטי ולהצביע בעד חבילת התמריצים המשויפת. בכך מובטח לדמוקרטים רוב של 60 קולות. רוב כזה אינו מאפשר למפלגת האופוזיציה ליזום פיליבאסטר, תרגיל פרלמנטרי שמתיר לסנטור ממורמר לתפוס את בימת הנאומים באולם הסנט ללא הגבלה של זמן ולדבר על כל נושא שבעולם, ובכך לחסום יזמת חקיקה שאינה מקובלת עליו.

"יש לנו עסקה", הכריז בלילה מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנט, הארי ריד. בניגוד לציפיות, הוא דחה את ההצבעה במליאה, כנראה למחר (א').

אבל נוסחת הפשרה מרגיזה מחוקקים משני הצדדים ועדיין לא ברור אם אכן מובטח לה רוב חסין פיליבאסטר כשיגיע רגע האמת. מרווח הביטחון של הדמוקרטים כל כך קטן עד שהם מתכננים להטיס לוושינגטון את סנטור טד קנדי, שמתמודד עם גידול במוח, מאתר נופש בפלורידה, במיוחד להצבעה.

רוב הסנטורים הרפובליקניים אינם מוכנים לתמוך בגרסה החדשה. הם טוענים שהיא עדיין גדולה מדי ושרוב סעיפי הוצאה שבה לא יביאו לצמיחת מקומות עבודה חדשים. "זה יום רע לאמריקה", אמר סנטור ג'ון מקיין.

דמוקרטים ליברליים טוענים, שהוויתורים שנעשו לרפובליקנים גדולים מדי. הם זועמים במיוחד על קיצוץ סעיפי הוצאה שנועדו לחזק את מערכות החינוך במדינות שונות. בלאו הכי, רוב הרפובליקנים יצביעו נגד היזמה, הם אומרים.

כך או כך, גם לאחר שהסנט יאשר את הגרסה המכווצת, יחסית, יהיה צורך לישב אותה עם גרסת בית-הנבחרים, שבה התשומה הרפובליקנית הרבה יותר מצומצמת, בוועדה משותפת של מחוקקים משני הבתים. זו תצטרך להגיש את נוסחת הפשרה להצבעה מחודשת במליאות שני הבתים.

הדאוגים יכולים לישון בשקט. בסופו של דבר אובמה יקבל את החבילה, בצורה זו או אחרת. הדמוקרטים מקווים, שיעלה בידם לסיים את כל התהליך עד 16 בפברואר ולהגיש את הצעת חוק התמריצים לנשיא אובמה, לחתימה, מיד לאחר מכן.