המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה פלילית נגד אגן בעקבות השריפה במפעל באשדוד

"כתוצאה משריפת הרעלים שאוחסנו במחסן נפלטו לאוויר מזהמים שונים, תוך הפרה לכאורה של החוק למניעת מפגעים" ; מכתשים אגן: "החברה אינה מקבלת את מסקנות המשרד להגנת הסביבה"

המשרד להגנת הסביבה דיווח היום (א') כי מנהל מחוז הדרום, אריק בר שדה, החליט על פתיחה בחקירה פלילית נגד מפעל "אגן יצרני חימיקלים בע"מ" באשדוד שהינה חלק ממכתשים אגן . החלטתו נפלה לאחר שימוע שנערך לנציגי המפעל בעקבות השריפה שאירעה במקום לפני כשלושה שבועות.

כזכור, בשריפה שפרצה בתאריך במחסן אבקות במפעל אגן חימיקלים, נשרפו במקום רעלים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים התשנ"ג-1993.

האירוע טופל על ידי המפעל תוך הפרה לכאורה של תנאי רשיון העסק ותנאי היתר הרעלים. לטענת המשרד, במהלך השריפה נציגי המפעל לא ידעו, ולא העבירו מידע חשוב לכוחות החרום ולנציגי המשרד להגנת הסביבה, אודות סוג וכמות החומרים שאוחסנו במחסן השרוף. "מידע זה חיוני ביותר לצורך טיפול נאות באירוע חומרים מסוכנים", נאמר בהודעת המשרד.

"כתוצאה משריפת הרעלים שאוחסנו במחסן נפלטו לאוויר מזהמים שונים תוך הפרה לכאורה של החוק למניעת מפגעים. בנוסף, כתוצאה מתהליך כיבוי השריפה על ידי שירותי הכבאות וההצלה, זרמו תשטיפים מזוהמים אל מחוץ לשטח המפעל, תוך הפרה לכאורה של חוק המים".

המשרד שלח למפעל התראות על ההפרות השונות ונציגי המפעל זומנו להשמיע טענותיהם במשרדי מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה אך טרם קבלת החלטה בדבר המשך הליכי האכיפה.

בעקבות השימוע הוחלט על פתיחת חקירה, בגין חשד לעבירות על החוקים הבאים: חוק המים, התשי"ט - 1959, חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, חוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג- 1993 והחוק למניעת מפגעים, התשכ"א- 1961.

לדברי מנהל מחוז דרום, הוא רואה בחומרה רבה את אירוע השריפה במפעל, לאור קרבתו לשימושים רגישים, ובמיוחד את העובדה שבעת השריפה אי אפשר היה לקבל מידע מנציגי המפעל אודות החומרים הנשרפים. עוד הוסיף, כי הוא מודאג מכך שעד למועד השימוע טרם נמצאו הגורמים לאירוע. החקירה תנוהל על ידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה.

דובר מכתשים אגן מסר בתגובה כי החברה השקיעה בשנים האחרונות מאות מליוני שקלים בשדרוג מתקניה ופעילותה הסביבתית. "החברה פעלה ותמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם המשרד להגנת הסביבה ובהתאם לתקנים המחמירים. בכל הנוגע לאירוע השריפה, אין אגן מקבלת את מסקנות המשרד להגנת הסביבה אך תמשיך ותשתף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה כפי שנהגה בעבר ,וכן תמשיך בהליכי הבדיקה המעמיקים אותם היא מנהלת כדי לברר את המקור לדליקה. החוק הוא נר לרגלינו וכך יהיה תמיד".