בעקבות זליכה: כהונת החשב הכללי תוגבל ל-4 שנים בלבד; ראש המוסד יכהן 5 שנים עם אפשרות הארכה ל-8

במסגרת ההחלטה שהתקבלה היום בישיבת הממשלה נקצבה כהונתם של 75 נושאי משרות בכירות במגזר הציבורי, ובהם של הממונה על התקציבים, הממונה על השכר והממונה על אגף הכלכלה והכנסות המדינה

כהונתו של החשב הכללי באוצר תעמוד על ארבע שנים בלבד ללא אפשרות להאריכה - כך החליטה היום (א') הממשלה בישיבתה השבועית. במסגרת ההחלטה שהתקבלה נקצבה כהונתם של 75 נושאי משרות בכירות במגזר הציבורי ובהם של הממונה על התקציבים, הממונה על השכר, והממונה על אגף הכלכלה והכנסות המדינה, והיא תימשך תקופה ראשונה של ארבע שנים עם אפשרות להארכה בארבע שנים נוספות. עם זאת, כהונתו של מנהל רשות החברות הממשלתיות תוגבל לארבע שנים בלבד ללא הארכה, ואילו כהונות הממונה על שוק ההון והביטוח ושל מנהל רשות המסים תהיה חמש שנים בלא שניתן יהיה להאריכה.

עד כה הועסקו הבכירים בחוזים אישיים, אולם לנוכח המשבר שנוצר בעת כהונתו של החשב הכללי הקודם, ירון זליכה, שדרש את התערבות מבקר המדינה בהמשך כהונתו, הוחלט להסדיר בממשלה את משך הכהונה של נושאי המשרות הבכירות.

ההחלטות, שגובשו על ידי צוות בראשותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, שעבד במשותף עם נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מייק בלאס, לא יחולו על מנכ"לי משרדי הממשלה, שממילא נחשבים למשרות אמון ומתחלפים עם תום כהונת השר. לפי שעה לא תחול ההחלטה על בכירים מכהנים, שכן טרם נקבע מועד כניסת התקנות החדשות לתוקף.

הצוות סיווג את נושאי המשרות לשלוש קטגוריות: כאלו שיוגבלו לקדנציה אחת ואת כהונתם לא ניתן יהיה להאריך; נושאי משרה שכהונתם תיקצב תוך אפשרות להארכתה לתקופה קצובה נוספת, אחת או יותר; ונושאי משרה שכהונתם לא תקצב כלל אך יקבע להם פרק זמן מינימלי לכהונה בין שלוש עד ארבע שנים שבמהלכו לא ניתן יהיה להזיז את נושא המשרה מתפקידו.

לנוכח ההחלטה, במשרד המשפטים למשל, תוגבל כהונתם לשש שנים בלבד ללא הארכה, של ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, האפוטרופוס הכללי, ראש רשות החברות, השמאי הממשלתי הראשי, רשם הפטנטים, וראש הרשות לטכנולוגיות מידע והגנת הפרטיות. ראש ההוצאה לפועל והממונה על מרשם המקרקעין יכהנו במשך חמש שנים עם אפשרות להארכה עד שמונה שנים.

במשרד התמ"ת תיקצב לשש שנים ללא הארכה תקופת כהונותיהם של המדען הראשי, הממונה על ההגבלים העיסקיים, מנהל מרכז ההשקעות, הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, ושל הנציב לשוויון הזדמנויות בעבודה. עוד הוחלט כי ראש מנהל מקרקעי ישראל הכפוף למשרד השיכון יכהן שש שנים ללא הארכה ואילו רשם הקבלנים יכהן ארבע שנים עם הארכה לשמונה שנים.

ראש המוסד וראשי הוועדות לאנרגיה אטומית ומנהלי הכורים הגרעיניים יכהנו במשך חמש שנים עם אפשרות הארכה לשמונה, ואילו במשרד הביטחון יכהן שמונה שנים ללא הארכה הממונה על הביטחון. ראש האגף הביטחוני מדיני יכהן ארבע שנים עם הארכה עד שמונה שנים.

מנגד, הוחלט שלא לקצוב את כהונתם של עשרה בכירים: מזכיר הממשלה, ראשי המטה לביטחון לאומי ומערך ההסברה הלאומי, ראש מנהלת הסיוע למפוני רצועת עזה, מנהל בתי הדין הרבניים, חברי בית הדין לגיור, מבקר מערכת הביטחון, מבקר המשרד לביטחון פנים ומנהלי בתי הדין השרעים והדרוזים במשרד המשפטים. זאת בנימוק שמשרות אלו הן משרות אמון.