מנכ"ל רשת יוחנן צנגן: "כל שקל שהולך לדמי הזיכיון הוא ויתור על תכנים במסך"

בשימוע שערכה היום הרשות השנייה לזכייניות ערוץ 2 ו-10 דרשו זכייניות ערוץ 2 להפחית את דמי הזיכיון למדינה ב-50% ; בערוץ 10 ביקשו להוריד את היקף שידור הסוגה העילית בכ-50% ; הזכייניות: 2009 היא שנת משבר

זכייניות ערוץ 2 וזכיינית ערוץ 10 השתתפו הבוקר (א') בשימוע שערכה מועצת הרשות השנייה לזכייניות הטלוויזיה המסחריות בעניין "מיקוד הרגולציה". כצפוי, הזכייניות דרשו להפחית מדמי הזיכיון וגם מהמחוייבויות שלהן בתחום הסוגה העילית.

יוחנן צנגן, מנכ"ל רשת, אמר בשימוע כי "שנת 2009 צריכה להיות מגויסת למען תוכנית חירום להצלת הטלוויזיה המסחרית בישראל". רשת דורשת ממועצת הרשות השנייה להפחית באופן מיידי את דמי הזיכיון בכלל, ובשנת 2009 בפרט - בה דורשת רשת לא לגבות את דמי הזיכיון כלל. לדברי צנגן, "כל שקל שהולך אל מימון דמי הזיכיון - משמעותו ויתור על תכנים שרואים במסך".

בנוסף דורשת רשת את הקפאת הרגולציה לשנת 2009, תוך התחייבות שלה כי בכוונתה לעשות כל מה שנקבע בחוק, בהיקף של 60 מיליון שקל (סך ההפקות שנמצאות כרגע בעבודה על-ידי רשת בתחום הסוגה עלית), ובתום המשבר הכלכלי בכוונתה לחזור לקצב פעילות רגיל. עוד דורשת רשת כי על המועצה והרשות להמשיך בפעילות מיקוד הרגולציה, אך עליה לפשט כמה שאפשר את הכללים ודרכי ההתנהלות מול הזכיינים.

בנוסף טוען צנגן כי יש למצוא פיתרון מבני כולל שיאפשר המשך קיום לענף הטלוויזיה המסחרית בישראל. לדבריו, מדובר בפיתרון שיכלול את כל הערוצים - כולל ערוץ 1 הממומן מאגרה.

לדברי צנגן, "בהתחשב בירידה הדרמטית בהכנסות מפרסום, במשבר העולמי המחריף והשפעתו הדרמטית על ישראל, הרי שבכל מדינה מתגייסות הרשויות לטובת הגופים הפועלים בתחומם - וגם בארץ צריך להתגייס". מטעם רשת השתתפו בשימוע צנגן, וכן המשנים למנכ"ל אילן טוביהו (שיווק) ושירה מרגלית (תוכן).

בתום השימוע של רשת החל השימוע של קשת, עם אבי ניר, מנכ"ל החברה; טלי גורן, סמנכ"ל הרגולציה; והיועצת המשפטית של קשת, ניבה כובשי. בדומה לרשת, גם קשת הבהירה את עמדתה ביחס לדמי הזיכיון, והיא דורשת הפחתה של 50% בתשלומים בגין סעיף זה.

בקשת עשו הפרדה בדרישות בין ההתאמות בתחום המיסוי להתאמות אותם מבקשת קשת בתחום התוכן. בתחום המיסוי דורשת קשת התאמה בהיקף התמלוגים אותם היא משלמת למדינה (כמו שאר הזכייניות המסחריות) בהיקף של 4% בשנה לבין אלה שמשלמות חברות התקשורת בכלל, בהיקף של 2.5%. כמו כן קשת מבקשת לבטל את אגרת התדרים.

קשת הבהירה בשימוע כי שנת 2009 היא שנת משבר, והטלוויזיה נמצאת במשבר הגדול ביותר מאז הקמתה. לכן מבקשת קשת את מירב דרגות החופש האפשריות במסגרת החוק, דבר שכאמור אמור לבוא לידי ביטוי בסוגה עלית.

יצויין כי על-פי מסגרת החוק, קשת מחויבת להוצאה של 50 מיליון שקל לסוגה עלית בטווח הקצר. באשר לדיון בעניין מיקוד הרגולציה לטווח רחוק, מבקשת קשת לאפשר לה ניוד מלא בתוך הסוגה עלית. כמו כן דורשת קשת הכרה בעודפים שנעשו בין ז'אנר לז'אנר.

בשימוע של ערוץ 10 השתתפו: יוסי ורשבסקי, מנכ"ל הערוץ; דבורה קמחי, היועצת המשפטית; ויואב הלדמן, סמנכ"ל הכספים של ערוץ 10. להבדיל מרשת וקשת שהתייחסו להפחתה בדמי הזיכיון, בערוץ 10 הבהירו רק דבר אחד - השוואה בין שידור היקף הסוגה עלית באחוזים להיקף בערוץ 2. בתרגום דרישה זו, מדובר ברצון להפחית כ-50% בהוצאה לסוגה עלית.

ראשי הערוץ הבהירו בשימוע, כי בשנת 2008 זכיינית ערוץ 10 היתה היחידה מבין זכייניות הטלוויזיה שעמדה במחוייבויות שחלו עליה.