להרוג את המרווחים!

אחרי שבורסת ה-AIM של לונדון כונתה "קזינו", מגיע קמפיין ששמו Kill The Spread, שיוזמיו טוענים כי המרווחים הגדולים בין מחירי הקנייה למחירי הרכישה ב-AIM מהווים פגיעה משמעותית בציבור המשקיעים

לא מעט ביקורת הופנתה בשנים האחרונות כלפי הבורסה המשנית באנגליה - AIM . למען האמת, הרבה ביקורת הופנתה כלפי מי שהפכה לפלטפורמת המסחר הפופולרית, ולא רק בקרב חברות ישראליות, ועכשיו מופנה כלפיה חץ נוסף, וכותרתו היא - לא להיבהל - Kill The Spread (להרוג את המרווח).

כזכור, פירוש המונח Spread בשוק ההון, הוא ההפרש (המרווח) שבין המחיר הגבוה ביותר אותו מוכן לשלם משקיע עבור מניה שהוא רוצה לרכוש (Bid), לבין המחיר הנמוך ביותר לפיו מוכן משקיע אחר למכור את אותה מניה (Ask). לדוגמא, אם מחיר Bid הוא 20 דולר ומחיר Ask הוא 21 דולר, אזי המרווח הוא דולר אחד.

מעשה שהיה כך היה. לטענת קבוצה של משקיעי AIM ותיקים, המרווחים הנהוגים במניות שנסחרות בבורסה המשנית באנגליה הם גדולים מדי, ולכן מקשים על ביצוע עסקאות. לטענתם, יש מקרים שבהם ההפרש בין מחיר המכירה למחיר הרכישה הוא יותר מכפול (!), ולכן הם החליטו לעשות מעשה ולצאת בקמפיין ששמו, כאמור, להרוג את המרווחים.

הקמפיין, שאותו מלווה גם אתר אינטרנט (ראו תמונה) נועד לשפר את רמת הסחירות בבורסה המשנית, ולצמצם את אותם מרווחים עבור "מאות חברות", כך אומר הקמפיין. ב-AIM, נזכיר, נסחרות כיום 1,537 חברות. הקמפיין, כאמור, החל בסתיו האחרון וכבר גרר אחריו 1,400 מצביעים שהשיבו לסקר מקוון שהועלה באתר האינטרנט - www.killthespread.com - שמטרתו להראות עד כמה מתוסכל ציבור המשקיעים במניות ה-AIM ממערכת עושי השוק (Market Maker) שקובעת את מחירי ה- Bidוה-Ask עבור חלק ניכר מהמניות.

ואכן, באתר האינטרנט לעיל נכתב כי "Kill The Spread הוא קמפיין שצריך לעניין את כל המשקיעים למיניהם ב-AIM, כולל משקיעים מוסדיים וקמעונאיים, עובדים ומנהלים של חברות שנסחרות ב-AIM וגם עובדי ה-LSE ובעלי המניות". לטענת מנהלי הקמפיין (פרטים עליהם בהמשך), "ה-AIM פגומה מהיסוד. מערכת עושי השוק של הבורסה יוצרת ניגוד עניינים מהותי לפיו אלו שאמורים 'לעשות שוק' מתחרים באופן אקטיבי מול סוחרים ומשקיעים".

כדי להדגים את הבעיה, מלקום פל (Malcom Palle) אחד מיוזמי הקמפיין, הכין רשימה של מאה חברות ב-AIM, שהמרווחים אצלן הם הגבוהים ביותר, כשאצל תשע מהן המרווח הוא כפול ולפעמים אף יותר (100% ומעלה). במילים אחרות, אם מישהו רוכש מניה שכזו ומיד מוכר אותה, הוא צפוי להפסיד משהו כמו שני שלישים מהסכום שהשקיע, וזאת בטרם שילם עמלות מסחר שסכומן קבוע מראש.

גם בתחתית הרשימה של פל המצב אינו טוב יותר. 11 מתוך 20 המדורגות אחרונות הן בעלות מרווחים של 30% ויותר. "למרות נתונים קשים אלו, נוצר שיפור בשבועות האחרונים אך המרווחים הללו עדיין מהווים פגיעה בציבור המשקיעים ב-AIM", אומר פל בראיון שנתן לאחד מכלי התקשורת באנגליה לפני מספר ימים. "הדינמיקה השתנתה רבות מאז החל הקמפיין, ויש הרבה מניות שהמרווחים בהן צומצמו אך הבעיה עדיין לא נפתרה", הוא מוסיף.

הקמפיין של פל משך אליו לא מעט תגובות של משקיעי AIM למיניהם, שדוגמאות לדעותיהם מפורסמות גם באתר האינטרנט של הקמפיין. "אני רוצה להשקיע בשוק של מניות, ולא בהמצאה מלאכותית שמפוקחת בידי מספר ברוקרים", אמר אחד מהם. אחר כתב, "נחמד לראות שסוף סוף יש מישהו שמנסה לטפל בבעיה הזו!", ושלישי דרש לבטל את מערכת עושי השוק במתכונתה הנוכחית.

הבעיה מוכרת ובטיפול

באופן די מפתיע, הנהלת בורסת לונדון (LSE) שאחראית על דרכי פעולתה של ה-AIM, לא ממש פוסלת את הקמפיין של פל. "אנו מכירים בעובדה שיש בעיית סחירות ב-AIM, במיוחד במניות קטנות, ואנו תמיד מחפשים אחר דרכים לפתח את מבנה הבורסה ולספק לבעלי המניות את הסחירות הראויה", ציין דובר הבורסה בתגובה לראיון עם פל.

עם זאת, ה-LSE אינה מסכימה עם כל מה שנכתב באתר האינטרנט של הקמפיין, ובמיוחד דוחה טענה שהועלתה שם, לפיה ה-AIM גוססת. "להיפך. ה-LSE ממשיכה ליהנות מההצלחה הגלובלית של ה-AIM, ומשיקה בימים אלו את AIM Italia ומיזם דומה עם בורסת טוקיו", מנסה דובר הבורסה לבטל את הביקורת שמוטחת ב-AIM ללא הפסקה.

פל, מצידו, לא מתרגש, והוא כבר החל לטפל בבעיה הבאה - מכירות בשורט. תחת אותו אתר אינטרנט, פונה פל לציבור הגולשים ומבקש מהם להשתתף בסקר נוסף, בו יוכלו לחוות דעתם על מכירות בשורט. פל, כך לפי הראיון שנעשה עימו, מודאג מכך שמספר ברוקרים אולי נוהגים להלוות מניות של לקוחותיהם לשורטיסטים מבלי לקבל את אישור הלקוחות לפעולה. במילים אחרות, ידיו של פל מלאות עבודה.

לסיום, אם תרשו לנו, היינו רוצים לצרף את השורה התחתונה שמופיעה באתר האינטרנט www.killthespread.com, ולו בגלל רוח היזמות שעולה ממנה. כנסו כנסו.

Let's stop our market from dying. Support www.killthespread.com and let's show the City that there really is

another way!

Please spread the word - if you have a view on this issue, then make yourself heard !