130 הרוגים בשריפות ענק באוסטרליה; הממשלה הכריזה על סיוע חירום של 7 מיליון דולר

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מדענים: האקלים החם והיבש של אוסטרליה מושפע מהפליטה של גז החממה ובעתיד צפויות עוד שריפות כאלה

בעקבות גל חום שתקף את אוסטרליה בשבוע האחרון פרצו במדינה מספר שריפות ענק שבהן נהרגו כ-130 בני אדם בעוד שאזורים נרחבים במדינת המחוז קווינסלנד סבלו מהצפות עקב גשמים טרופיים. ראש ממשלת אוסטרליה, קווין ראד, הכריז על סיוע חירום מיידי לאזורים שנפגעו, בסך 10 מיליון דולר אוסטרלי (7 מיליון דולר ארה"ב). פקידי ממשלה אמרו שכוחות צבא יתפרסו במוקדי האש כדי לסייע בכיבוי ובפינוי ההריסות.

גל השריפות נחשב כקטלני ביותר בתולדות אוסטרליה. מדענים טוענים שהתחממות כדור הארץ תרמה ככל הנראה לתנאים שהובילו לאסון הזה, מה שגורם ללחץ גובר על הממשלה לנקוט בצעדים נמרצים בסוגיית השינוי האקלימי.

חלק משגרת החיים

דליקות חורש ושיטפונות טרופיים הם חלק משגרת החיים באוסטרליה, וההתמודדות עמן חיונית לקידום האקולוגיה הטבעית. יותר מ-250 בני אדם נספו בדליקות חורש בארבעים השנים האחרונות, והדליקות ניצבות בראש הרשימה של סכנות הטבע באוסטרליה.

ב-1983 חוותה אוסטרליה אסון טבע דומה. אז נהרגו 75 בני אדם ויותר מ-3,000 בתים נהרסו. דליקות הן תופעה שכיחה מאוד בקיץ האוסטרלי. מחקר שערכה הממשלה הראה כי כמחצית מ-60 אלף הדליקות המתרחשות מדי שנה נגרמות מהצתה מכוונת, או פורצות בנסיבות חשודות.

ראד, שנבחר לראש הממשלה בסוף 2007, הבטיח לבוחרים לנקוט צעדים נמרצים בהתמודדות עם השינוי האקלימי. הוא הבטיח גם להשיק תוכנית לצמצום הפליטה של גזי החממה.

בריאן פישר, כלכלן ואנליסט בולט בתחום מדיניות האקלים, אמר שלאוסטרליה אינטרס חיוני לשכנע את המדינות המובילות בעולם בפליטה של גזי חממה לצמצם את הזיהום שהן גורמות.

התחזית: חם ויבש

"הסוגיה העיקרית היא אילו צעדים נצליח לשכנע אחרים לנקוט בתיאום עם אוסטרליה. זה יקבע מה יקרה לאקלים של כדור הארץ", אמר פישר, אחד ממחברי הדו"חות של צוות האקלים של האו"ם. "מעולם לא ראיתי מזג אוויר כל-כך קיצוני כמו בשבת. זה היה חסר תקדים", אומר פרופסור מארק אדמס, מומחה לדליקות חורש מאוניברסיטת סידני.

"עדיין אין לנו את כל הראיות הדרושות להסבר מלא של היום הזה במונחים של תנאי אקלים, אבל כל הנתונים המדעיים מצביעים על כך שעלינו לצפות לתנאי מזג אוויר קיצוניים בשנים הבאות - כולל ימים חמים יותר ותנאי שטח יבשים יותר בכל דרום אוסטרליה".