מריל לינץ': המלאים והביקושים לאשלג ייתייצבו ברבעון השני של 2009

אקסלנס נשואה: ירידה בלתי צפויה במלאים, יכולה לסמן כי ההתאוששות של מניות הדשנים יכולה להחזיק מעמד; עלייה, עלולה להוביל את התקוות לסיום בעיית המלאים בשוק הדשנים, להסתיים במפח נפש

בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, מתייחסים למניות כי"ל ומכתשים אגן בסקירה מעודכנת: "כי"ל - הציגה התאוששות תמוהה, מכתשים - הציגה התאוששות מתבקשת", אמרו הכלכלנים.

באקסלנס מציינים כי שתי המניות התאוששו יפה לאחרונה, עם עליות של 27.8% ו-32.7% מתחילת השנה, בהתאמה. "המנועים העסקיים שמניעים את כי"ל הם מחירי הסחורות החקלאיות ומחיר הנפט (וזאת בשל השימוש המאסיבי שנעשה בארה"ב בתירס לייצור תחליפי נפט)".

לאחרונה, מציינים באקסלנס, נחלש הקשר בין מחיר הנפט לביצועי מניות הדשנים מאחר שכאשר חבית נפט נסחרת מתחת ל-50 דולר, אין סיבה כלכלית לשימוש בתירס לייצור אתנול ונשארת רק התמיכה הרגולטורית. הירידה החדה במחיר הנפט שיחק לדעת הכלכלנים, תפקיד קריטי בהתמוטטות מחיר מניות הדשנים בחצי השני של 2008.

מחר, משרד החקלאות האמריקני יפרסם את התחזיות של המלאים. הציפיות הן כי למרות ירידה בכמות התבואות, המלאים דווקא יעלו, וזאת בעיקר בשל הירידה החדה בביקושים. ממוצע התחזיות הוא כי מלאי התירס יעלה ל-1.79 מיליארד בושל, לעומת 1.624 מיליארד בעונה שעברה. ירידה במלאים, בניגוד לציפיות, יכולה לסמן כי ההתאוששות של מניות הדשנים יכולה להחזיק מעמד. אולם אם המלאים באמת עלו, גם התקוות לסיום בעיית המלאים בשוק הדשנים עלולות להסתיים במפח נפש.

אם באמת יש עודף מזון בעולם, הביקושים יורדים והמחירים נשארים לחוצים, ייתכן שיעבור עוד זמן מה עד שהאיכרים ייקנו מחדש דשנים בכמויות. לבסוף, ייתכן שתנועות הון (המונעות מסביבת אפס ריבית), שינוי באלוקציות לטובת חקלאות או אמונה כי מניות הדשנים ירדו יותר מדי, הם העומדים מאחורי העליות. במקרה כזה יש סיכוי סביר לתיקון שלילי.

ההתאוששות של מכתשים (32.7% מתחילת השנה) נראית לכלכלנים באקסלנס יותר מובנת. התחזית שפורסמה ע"י סינג'נטה, מאשרת שהשנה החלה בצורה חזקה למדי מבחינת מכירות חומרי ההדברה באירופה. הדבר אינו מפתיע מאחר שמחירי חומרי ההדברה כמעט שלא זזו ולא סביר שאיכר, אחרי שבחר לשאת בעלויות של הזריעה, לא יוציא את הדולר הנוסף על הגנה על היבול.

גם הירידה במחירי הנפט, שהיא בעוכרי כי"ל (בגלל ההשפעה על מחירי התירס) אמורה לאושש מאוד את הרווחיות הגולמית של מכתשים החל מהרבעון השלישי. למכתשים, מסכמים באקסלנס, יש עדיין בעיות עם שערי החליפין ואירו חלש אינו עוזר לחברה, אולם מבחינת הדינמיקה של העסקים, אפשר להבין מדוע השוק מתלהב מהמניה בתקופה האחרונה.

מריל לינץ': מלאי האשלג והביקושים לו ייתייצבו ברבעון השני של 2009

בבית ההשקעות מריל לינץ' פירסמו היום (ב') סקירה על מגזר הדשנים העולמי. כי"ל, נזכיר, היא הנציגה המקומית של הסקטור.

הכלכלנים מתייחסים לנפילת מחירי הפוספט במהלך החורף האחרון בעולם, התגובה של חברות הדשנים הביאה לכך שמחירו התייצב בשבועות האחרונים, וכך גם מחירי האשלג. מעריכים כי ברבעון השני של 2009 גם מלאי המינרלים וגם מחירם צפויים להתייצב.

במריל צופים כי הביקושים לדשנים יהיו "נורמליים" לכל הפחות במהלך הרבעון השני של 2009. מעריכים כי הביקושים לפוספט ולאשלג יירדו ב-20% בארה"ב בשנה שהתחילה ביולי 2009 ושתסתיים ביוני 2009 - הירידה החדה ב-50 השנים האחרונות. עד אפריל, צופים הכלכלנים, הביקושים יתייצבו ויחזרו למספרים נורמליים.

באשר למחירי הגרעינים, הכלכלנים צופים תנודתיות בתקופה הנדונה, בהתאם למזג האוויר המתעתע, שמשפיע על היבולים בדרום אמריקה ובארה"ב. למגזר, וגם למניות הדשנים, אומרים במריל, קורלציה עם מחירי הגרעינים ושינויים בזירה אחת, יביאו לשינויים בשנייה.

לאור כל זאת, בבית ההשקעות חוזרים על המלצותיהם למניות הדשנים המובילות - "קנייה" לפוטאש ומוזאיק , ו-"נייטרלי" לאגריום .