בין הממשל לבנקים: תעשיית הרכב בארה"ב מסתבכת

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] בג'נרל מוטורס וקרייזלר מאמינים כי כל ניסיון להוציא לפועל ארגון מחדש בסיוע הממשל, בעוד החברות מצויות בהליכים משפטיים של פשיטת רגל, נידון לכישלון

מחלוקות בין הממשל האמריקני לבין המלווים הגדולים לתעשיית הרכב בארה"ב, עלולות להוביל את ענקיות הרכב קרייזלר וג'נרל מוטורס לעבר פשיטת רגל - כך מזהירים בכירים בשתי החברות. בחברות הרכב מאמינים כי כל ניסיון להוציא לפועל ארגון מחדש בסיוע הממשל, בעוד החברות מצויות בהליכים משפטיים של "צ'פטר 11" (המקבילה האמריקנית לפשיטת רגל), נידון לכישלון.

שורש הבעיה טמון בעובדה כי לפי ההסכמים הקיימים, ניתנת עדיפות למלווים הפרטיים מתעשיית הבנקאות במקרה של החזר חובות חלקי. בין המלווים הפרטיים לתעשיית הרכב ניתן למצוא את סיטיגרופ , ג'יי.פי.מורגן וגולדמן זאקס . הממשל בארה"ב מעורב כיום במגעים עם המלווים הפרטיים, על מנת להגיע להסכם שייתן קדימות למשלמי המיסים האמריקניים במקרה של החזר חלקי. אלא שבעוד המשא ומתן נמשך, עלו היום ספקולציות לפיהן אם הצדדים לא יגיעו להסכמה, יעדיף הממשל להגיש בקשה לבית המשפט, על מנת שזה יכריז על החברות כפושטות רגל. במקרה כזה ניתנת לבית המשפט הסמכות להחליט מי יישא באחריות להבראת החברה או פירוקה.

"הממשל בעצם אומר 'אנחנו די בטוחים ששופט לפשיטות רגל ייתן לנו להיות הראשונים בתור', במקרה של החזר חלקי", אמר היום לסוכנות בלומברג עורך דין מוושינגטון, המתמחה בפשיטות רגל. "בינתיים הם במשא ומתן כדי לראות אם הם יכולים לקבל את זה בהסכם", הוסיף.

בתעשיית הרכב עצמה חוששים מהתרחיש האמור. בשתי החברות מאמינים כי הכרזה רשמית על פשיטת רגל תבריח את הקונים והמשקיעים הפוטנציאליים, ותביא לכך שתהליך ההבראה לא יושלם לעולם.

בתוך כך, החלה קרייזלר במגעים משל עצמה עם המלווים ועם איגוד העובדים, במטרה לגבש הצעה לתוכנית הבראה. לקרייזלר ולג'נרל מוטורס ניתנה ארכה עד ה-17 בפברואר כדי להגיש הצעה לשימוש בכספי הסיוע של הממשל. שתי החברות קיבלו מהממשל התחייבות לסיוע כולל של 17.4 מיליארד דולר.