ב-2009 יירדו מכירות המחשבים האישיים - לראשונה מאז 2001

בתחילת המיתון היו ליצרניות המחשוב הגדולות ציפיות אחרות, והן העריכו כי המיתון יכה בעוצמה פחותה בשווקים המתפתחים שימשיכו לשמור על צמיחה גבוהה - אך ככל שנוקף הזמן, הערכה זו מתבררת כלא נכונה

שוק המחשבים האישיים הפך לתחום צריכה לכל דבר, וככזה הוא מהווה סימן ברור לירידה בביקושים של השוק הפרטי.

מבחינת שוק המחשוב, המיתון הנוכחי הולך ונעשה דומה יותר ויותר לשנים 2001-2002, ובחברות המחקר הטכנולוגי כבר מעריכים כי ב-2009 תהיה ירידה במכירות המחשבים האישיים (דסקטופ ומחשבים ניידים), לראשונה מאז 2001, ואחרי עלייה ממוצעת של כ-15% בכל אחת מ-8 השנים האחרונות.

בתחילת המיתון היו ליצרניות המחשוב הגדולות ציפיות אחרות, והן העריכו כי המיתון יכה בעוצמה פחותה בשווקים המתפתחים, שימשיכו לשמור על צמיחה גבוהה. אולם, ככל שנוקף הזמן, הערכה זו מתבררת כלא נכונה.

"מפתה לטעון שהשוק העולמי ייפגע פחות או שהמוצרים הזולים יבלמו את הירידה בביקושים, אבל השוק קיבל מכה רצינית", אומר לורן לובארד, שמנהל את המעקב ב-IDC העולמית אחרי מכירות המחשבים.

לובארד מעריך כי התחזית הקודמת של IDC לצמיחה של 4% ב-2009 לא תתגשם, ותיתכן שנה עם צמיחה שלילית, כאשר השוק צפוי יתאושש רק עמוק בתוך 2010.

הנתונים של גרטנר ו-IDC לגבי 2008 כבר ניבאו צרות. בגרטנר העריכו כי הרבעון הרביעי של 2008 הסתיים עם עלייה קלה של כ-1.1% במספר יחידות המחשבים האישיים שנמכרו לעומת הרבעון הרביעי של 2007.

ב-IDC היו פחות אופטימיים והעריכו כי ברבעון הרביעי חלה ירידה של כ-0.4% במספר היחידות שנמכרו לעומת הרבעון המקביל, וירידה של כ-2.5% לעומת הרבעון השלישי של 2008, לעומת העלייה המסורתית הצפויה בתקופת החגים. עיקר הפגיעה ניכרת בארה"ב.

המשבר בא ליד ביטוי בשתי תופעות מעניינות שמובילות שינוי ממשי בשוק המחשוב. הראשונה היא גידול משמעותי בביקוש למחשבים זולים, בעיקר ל-Netbooks, שעל-פי IDC מכרו כ-10 מיליון יחידות ב-2008 ועתידים לגדול בפי 2 השנה. המגמה השנייה היא החרפת התחרות בין יצרני המחשוב. בעוד דל ולנובו הפסידו נתחי שוק ברבעון הרביעי ו-HP גדלה מעט, מכירות Acer זינקו בכ-31% בעיקר בעידוד ה-Aspire one, שנמכר החל מ-100 דולר ליחידה.