בשורות לוהטות מנובל אנרג'י, השותפה האמריקנית של דלק וישראמקו: "הפוטנציאל בקידוח 'תמר 1' גבוה ב-61% מההערכה המקורית"

(עדכון) קבוצת דלק וישראמקו יפרסמו מחר את התוצאות, אולם השותפה האמריקנית שלהן הקדימה אותן ; נשיא נובל: "מבחני ההפקה מאשרים שלקידוח יש כדאיות מסחרית, עם פוטנציאל של 142 מיליארד מ"ק. גם לקידוח 'דלית' סיכויי הצלחה של 40%" ; מומחה לאנרגיה: "אם כל הכמות בתמר 1 תהיה בת הפקה, היא תספיק ל-50% מצרכי הגז הטבעי של ישראל עד 2030"

דריכות במשק האנרגיה לקראת פרסום מבחני ההפקה של קידוח "תמר". השותפות בקידוח בראשות קבוצת דלק וישראמקו , השלימו אתמול בהצלחה את מבחני ההפקה בקידוח "תמר 1" מול חיפה, וצפויות להודיע מחר על התוצאות. במהלך מבחני ההפקה ("טסטים") פרצה מספר פעמים להבת אש שמצביעה על אינדיקציה ברורה להפקת גז בקידוח.

עם זאת, הערב (ג') כבר דיווחה השותפה האמריקנית בפרויקט, נובל אנרג'י , המחזיקה 36% בפרויקט, כי הבדיקות מראות כי הפוטנציאל בקידוח תמר 1 גבוה ב-60% מההערכה המקורית, שעמדה על של 88 מיליארד מ"ק. כלומר, הפוטנציאל מהקידוח עומד כעת על 141.9 מיליארד מ"ק.

מבחני ההפקה שנערכו אתמול העלו שקצב הפקת הגז מהמאגר הוא של 30 מיליון רגל מעוקב ליום של גז טבעי. המבחנים העלו שקצב ההפקה יוכל להגיע ל-150 מיליון רגל מעוקב ביום. הנתונים האלה שקולים להפקה של 0.3 מיליארד מ"ק מעוקב לשנה ועד 1.5 מיליארד מ"ק לשנה, בכמות הגבוהה יותר. בהודעת נובל לא נמסר, עם זאת, כמה זמן הקידוח יכול להימשך.

מומחה לאנרגיה, מנכ"ל חברת הייעוץ אקו אנרג'י, ד"ר עמית מור, אמר בתגובה כי תוצאות מבחני ההפקה מעודדות מאוד, אך עדיין לא ניתן לקבוע בוודאות את כמות הגז שניתן להפיק מהמאגר, "קצב ההפקה יפה מאוד. מדובר בכמות יפה מאוד לבאר שנבדקה שהיא בהחלט משמעותית ומעבר לציפיות המוקדמות. יחד עם זאת עדיין לא ניתן לקבוע כמה גז ניתן להפיק מהמאגר ואת זאת ניתן יהיה לדעת רק אחרי ביצוע קידוח אימות נוסף שתבסס את כמות הרזרבות המוכחות".

ד"ר מור הוסיף: "אמנם, יש צורך להמתין לביסוס הרזבה המוכחת וכושר ההפקה מהמאגר, אך אין ספק שמדובר בבשורה המגדילה את הבטחת אספקת האנרגיה לישראל, ותצמצם את הצורך ביבוא גז. אם כל הכמות תהיה בת הפקה, מדובר ב-50% מצרכי הגז הטבעי של המשק הישראלי עד שנת 2030".

גורמים בענף ציינו ל"גלובס" כי קצב ההפקה הוא מצוין ומעלה את הסבירות לשימוש מסחרי, לשם השוואה, בקידוחים של ים תטיס קצב ההפקה עמד על עד 100 מיליון רגל מעוקב ליום.

נשיא נובל, צ'ארלס דווידסון, מסר היום כי "מבחני הפקה מקידוח תמר מאשרים את ההשערות הראשונות שלנו כי שמאגרי הגז הם באיכות גבוהה מאוד. התגלית היא בפירוש בגודל שמאפשר הפקה מסחרית.

אנו מקווים להמשיך את ההצלחה בישראל בקידוח דלית". נובל פרסמה בנוסף, כי לקידוח "דלית" שנמצא ליד חופי חדרה יש פוטנציאל של 700 מיליארד רגל מעוקב, עם סיכויי הצלחה של 40%.

דווידסון הוסיף כי "אי אפשר להפריז בהשלכות של הקידוח למדינת ישראל, נובל ושותפותיה ואנו מחוייבים להשקיע משאבים נוספים על מנת לבחון את היקף הייצור של הבאר בישראל".

לפי הערכות, נפח הגז הניתן להפקה מהמאגר חייב לפחות מכ-30 מיליארד מ"ק על מנת שתהיה כדאיות כלכלית ברורה להפקת הגז, זאת לנוכח עלויות הפיתוח הגבוהות הנאמדות בכ-1.5 מיליארד דולר.

בהתבטאות נדירה אמר בסוף השבוע אמר מנכ"ל נובל אנרג'י, צ'ארלס דווידסון, בכנס האנרגיה של קרדיט סוויס כי "התוצאות נראות טובות משמעותית מההערכות הראשוניות, ומדובר בפרויקט הגדול בתולדות החברה עם חשיבות אדירה לשותפים המקומיים ולמדינת ישראל כצרכן". דווידסון הדגיש כי לנוכח התגלית בקידוח "תמר" כל האזור מהווה מבחינת החברה פוטנציאל אדיר להמשך החיפושים.

השותפות בקידוח הן נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.625%) ודורגז (4%). עד כה השקיעו השותפות בקידוח "תמר 1" כ-140 מיליון דולר.

בשבוע שעבר אישרו שני קידוחים נוספים בהשקעה של 130 מיליון דולר קידוח "תמר" 2 שיהווה קידוח אימות למאגר הגז ב"תמר" וקידוח "דלית" למאגר גז פוטנציאלי מול חופי חדרה. החלטת השותפות להרחיב את החיפושים העידה על הביטחון שלהן בכך שתגלית הגז בתמר היא מסחרית ותהיה ברת הפקה.