חנָנָה סופרסטאר

את העולם החופשי מנהיג גיק. אם נוסיף לזה את הפופולריות של בעלי "פייסבוק" ו"אפל", אפשר לדבר על העשור הקרוב כעידן של אופנת החנונים

ברק אובמה נהג לאסוף חוברות קומיקס, הוא לא מסוגל להיפרד מה"בלקברי" שלו וכבר הספיק לברך את ליאונרד נימוי - ד"ר ספוק מ"מסע בין כוכבים" - בהצדעה הווּלקנית "תאריך ימים ותשגשג". יותר משניצחונו של אובמה בבחירות הוא ניצחון לאדם השחור, נראה שזהו ניצחונם של החנונים. יחד עם ממציאי "גוגל", "פייסבוק" ו"אפל", אובמה הוא חלק מגל שבו הנרדיוּת הפכה לקוּליות. שבוע לפני הבחירות בארה"ב מגזין "טיים" כתב כי: "עתה אנשים מתחילים להפנים שאובמה הוא בכלל לא כזה קוּל. הוא רציני כמו הרובוט ב'מלחמת הכוכבים', חסר רגשות כמו ד"ר ספוק, פרקטי יתר על המידה כמו לירוי, גיבור הסדרה המאוירת 'אינציקלופדיה בראון', וצנום כמו הרובוט ב'מלחמת הכוכבים'. אובמה נדמה קוּל בתחילה כי הוא מדבר בסלנג, מתלבש טוב ונותן כיפים, אבל חוויית חיים ארוכה מקִלה עליי לזהות חנון כמוני. בטח, הוא שיחק כדורסל בתיכון, אבל כמה ילדים מגניבים משחקים ספורט אולמות בהוואי?".

לעומתו, הכתב לשעבר במגזין "טיים" בנג'מין נוגן, מחבר הספר "חנון אמריקאי: סיפורו של עמי", מגדיר את אובמה לא כחנון, אלא כ"חצי חנון": "הוא לא היה דווקא זה שהיה חוטף מכות מהמקובלים, אבל היה עומד שם בצד ומדבר נגד ההתעללות. בעוד מקיין היה בטח זה שמכה ושרה פיילין בטח זאת שמתמזמזת עם זה שהחטיף מכות". בראיונות אימייל אתו (כמובן) צוטט נוגן אומר: "אובמה טוב בלהסתיר את החנוּניוּת הפנימית שלו, אבל רואים שהיא שם. במיוחד כשהוא נכנס לדקויות והסברים בעניינים טכניים. אפשר לדמיין מפגש מעורר אימה של מעריצי 'מסע בין כוכבים' צועקים 'אחד משלנו!'".

דניאל בלטון, שמנהלת את הבלוג "הסנובית השחורה", טוענת שלקרוא לאובמה קוּל זה פנטזיה של לבנים. בפוסט שלה "חנון שחור" היא מסבירה: "מעניין? כן. חכם? מאוד. מקסים? כמובן. אבל 'קוּל'? חצי מהזמן אני מחכה שהוא יודה שהוא אוהב מבוכים ודרקונים. לדעתי אנשים לבנים בתקשורת משייכים לאובמה נקודות על קוּליות שאין לו, פשוט כי הם לא מכירים מספיק שחורים. כשאל גור וג'ון קרי הופיעו כמוהו, הם נחשבו לפאתטיים. אם הוא היה לבן, הוא היה נחשב מרוחק מדי, יותר מדי אינטלקטואלי, אבל דעות קדומות על שחורים גורמות לתקשורת לחשוב שהוא קוּל. ראיתי אותו רוקד בתוכנית של אלן דג'נרס תוקפן של התנועות שלו פג ב-1995 לכל המאוחר. ומה היה הקטע עם הבאולינג?". הדברים הגיעו לכדי כך שבמאמר על ממשל אובמה המתגבש פרסמה מורין דואד מאמר ב"ניו יורק טיימס" לקראת טקס ההשבעה וכותרתו היתה "החנוּנים באים". במאמר היא קבעה כי "חכם זה הקוּל החדש, חנון זה הדבר הלוהט". כשהדיון עבר לרשתות וב-MSNBC שאלו: "אובמה - מאה אחוז גיק או 'חצי חנון'?", כבר היה ברור שאמריקה והעולם צריכים להתכונן ל"גיקאין צ'יף".

פרופ' לארי וולקוביץ', המלמד פסיכולוגיה בניו המפשייר, הביע תקווה שעתה יחול שינוי במה שנחשב קוּל: "חכם יכול להיות אִין. אולי זה התחיל כבר בתוכנות המחשבים בשנות ה90. הביל גייטסים של העולם הם הקוּלים החדשים". הערוץ הביא חברים מהלימודים בקולג' שסיפרו איך אובמה בילה שעות על גבי שעות בספריית האוניברסיטה גם כשהבנות עשו לו עיניים.

"וויירד", מגזין תרבות המחשבים ומה שנחשב כתנ"ך של הנרדים, שואל איך נשיאות אובמה תשפיע על הגיקים. הוא הקדיש לנשיא אובמה את שערו האחרון באמונה שזהו הנשיא של הגיקים. עם מנכ"ל "גוגל" אריק שמידט, שהיה מעורב באופן פעיל בקמפיין של אובמה, ועם רבים מתעשיית ההיי-טק שפרשו עליו את חסותם, עם פרויקט אופןסורס לאמריקה, עם 150,000 מנויים שעוקבים אחריו ב"טוויטר" ועם "בלקברי" קורב 8900 - אובמה הוא הנשיא של הגיקים. במבחן הגיקיות שערך הבלוג של "וויירד" אובמה יוצא חזק. להלן התוצאות: בענייני טכנולוגיה - על סגן הנשיא שלו הוא הודיע בהודעת טקסט; הוא תמיד נראה עם ה"בלקברי" וגם הציע ליצור משרה של ראש פרויקט הטכנולוגיה הלאומי; חוברות קומיקס - אובמה אסף חוברות של באטמן וקונאן הברברי; בעמוד שלו באתר הסנאט האמריקאי הוא נראה עושה פוזות ליד פסל של סופרמן.

נטו עבודה

אילן גרייצר, סטרטאפיסט שמנסה להפוך את ישראל לעמק הסיליקון של משחקי המחשב ו"אלפאגיק" כהגדרתו, הוא מומחה ממדרגה ראשונה להילכות היורמים. כדי להוכיח שהוא ראוי לתואר, יש לו בין היתר אוסף של מחשבי "מק" מכל הדורות ("את הרוב פיניתי, נשארתי עם הניוטונים"). לאובמה גרייצר מוכן להעניק את התואר "גיקשיק", ומתלהב שהנשיא החדש "מינה את מנכ"ל 'סימנטק', החברה של האנטיוירוס, לשר המסחר; את מייסד 'סאן מיקרוסיסטמס' הוא מביא כדי להכניס את ארה"ב לעידן האופן סורס; ולא רק ששמידט תמך בו ואמר ש'סוף סוף אדם עם שכל נכנס לבית הלבן', גם טים אוריילי, שהמציא את המונח ווב 2.0 תמך בו". אחד הדברים שמרשימים את גרייצר במיוחד אצל אובמה זה הקשר הכפייתי שלו עם מכשיר ה"בלקברי": "הוא לא מסכים להיפרד מה'בלקברי', וזו רשת פתוחה", הוא מסביר, "זה כמו פלאפון פרטי. אז מה אם אתה אוהב אותו? עכשיו נתנו לו 'בלקברי' כמוצבאי עם רשת פרטית, והוא ינסה לשמור את המיילים הפרטיים בנפרד מאלה של העבודה".

- ומה בעצם אומר היחס שלו ל"בלקברי"?

"תראה, זה כמו הספר הזה 'גברים ממאדים, נשים מנוגה' אתה או 'אייפון' או 'בלקברי'. 'אייפון' זה לאנשים שנהנים ומבלים ומחפשים ריגושים ובידור במכשיר, ו'בלקברי' זה אנשים של נטו עבודה שמכורים לתגובה בוברגע. יש לי חבר ששם לעצמו שעון באמצע הלילה לקום ולבדוק אימיילים ב'בלקברי'".

- איך אובמה העביר את הגיקים לצדו?

"הוא דיבר עם הרבה מאוד חבר'ה - הוא נראה עם האנשים הנכונים במקום הנכון. זה היה מאוד מחושב. זה גם חלק מהסיפור של האופןסורס. תראה, ה'בלקברי' זה הסימן של אמריקה התאגידית, של אלה שמזיזים עניינים בתחום, אבל 'טוויטר' ו'פייסבוק' זה התרבות שלו. תקשורת וזמינות 24/7".

אובמה ונינט

אובמה, כך נדמה, הוא חלק מגל תרבותי שבו חנוּנים הם הקוּלים החדשים - הרי גם למושיק גלאמין וגם לארצי יפרח כבר יש משקפיים עבי מסגרת (וגם נינט עשתה מהלך), סרטי ג'אד אפאטו ("בתול בן 40", "הדייט שתקע אותי", "חרמן על הזמן" והסדרה "פריקים וגיקים") הם הדבר הכי חם, והבמאי סטיבן סודרברג (עם משקפיים עבות מסגרת) הוא הכי קוּל בהוליווד ("אושן 11", "אושן 12", "אושן 13").

בפוליטיקה הישראלית קסמו של דב חנין, הפרלמנטר הרציני, לא נעלם מעינם של צעירים רבים; בבחירות לראשות עיריית תל אביב בנובמבר האחרון הוא משך קהלים רבים. גם אבירמה גולן וניסים קלדרון, כל אחד בתורו, עם רוחק רואי של חפרפרת, כשבחרו להשמיץ את דב חנין סביב המרוץ לראשות עיריית תל אביב-יפו, ידעו לזהות את הולדתו של אייקון פופ; גם כותבים ישנוניים כמותם הבינו שחנין הוא החנוּן המגניב של צעירי תל אביב. כשאובמה מככב בפוסטר של "אסיקס" לנעלי נוחות (!) (ניתן לצפות בפלא בחנות "אוריגינל'ס" בקומת הקרקע של קניון רמת אביב), מוטב להכיר בעובדות - חנוּן זה אין!

ראובן אדלר, ממשרד "אדלר חומסקי & ורשבסקי", מאמין מאוד בתדמית של החנוּן המגניב וחושב שזה הרגע הגדול שלה. לדעתו ציפי לבני היא הגרסה הישראלית של התופעה: "אני חושב שההשוואה הזאת נכונה במאה אחוזים", הוא מסביר. "זה היה עוד יותר מוחשי בקטע של הפריימריז בקדימה מול מופז, שהיו סמוך לבחירות באמריקה. ככל שאנחנו מתרחקים זה אמנם נחלש, אבל ציפי היא התקווה החדשה, כי השניים האחרים שרצו מולה, הם כבר היו שם. ככל שהמלחמה מתרחקת שוב הדימוי הזה של ציפי משפיע על הסקרים. אני זוכר שבימי 'האח הגדול' השוו את ציפי לשפרה ואת ביבי לבובליל. הרי אצלנו כל דבר באותו יום גולש מיד לפסים של משהו אחר, פוליטי. אנשים היו בעד שפרה כי היא דומה לציפי, ואחרים בעד בובליל כי הוא דומה לביבי. אצלנו במשרד היו אפילו אנשים שאמרו לי תצביע לשפרה, זה חשוב. זו היתה אנלוגיה למלחמה בין ביבי וציפי".

- אתה באמת רואה את זה ככה?

"אובמה, ציפי ושפרה. כן. זה תקווה, זה אנשים שהם דוברי אמת".

ובאמת, הזוג הנכון (והמוכחש) של הרגע הוא עורך "ארץ נהדרת" מולי שגב (במשקפי קרן) וזוכת "האח הגדול" שפרה קורנפלד (כך לפי מדורי הרכילות), שהיא היא ההוכחה שחנוּן זה הכי מגניב, והוא נרדקול. אתר "וואלה! סלבס" דיווח כי "קורנפלד ושגב הכירו לפני כחודש, כששפרה הגיעה להתארח ב'ארץ נהדרת'. באותו ערב חגגה התוכנית את חזרתה למסך, עם שפרה שהתלוותה למסיבה, ומאז היא ומולי עושים דייטינג. מקורבים לקורנפלד סיפרו כי אחד הגורמים שעודדו את המעבר של שפרה לתל אביב הוא הקשר עם מולי, ומעבר לזה השניים מאוד משתדלים לשמור על דיסקרטיות, עד כמה שאפשר".