סנטרל יורופיאן של יולי עופר מתקשה למכור נכס בבודפשט

בוטלה עסקה למכירת בנין משרדים תמורת 11 מיליון אירו ; "החברה חיכתה להפקדת התמורה על ידי הרוכש שכרגע מתעכבת, ומאחר שישנם מתעניינים נוספים בנכס הוחלט לעת עתה לבטל את העסקה"

סנטרל יורופיאן, הנמצאת בשליטת יולי עופר (76.1%) ונמרוד רינת (23.9%), מתקשה לעמוד בתוכניתה לשפר את הנזילות. עסקה למכירת נכס מניב בבודפשט תמורת 11 מיליון אירו בוטלה לאחר שהמועד האחרון להפקדת התמורה הוארך מספר פעמים, אך הרוכש לא הצליח ככל הנראה להשיג מימון.

מדובר בעסקה קטנה בימי הגאות, אך חשובה מאוד בימים אילו של מחנק אשראי. סנטרל יורופיאן ייעדה 8.2 מיליון אירו מתוך התמורה לטובת הקטנת התחייבויות לבנקים ותשלום מסים. מסנטרל יורופיאן נמסר :"החברה חיכתה להפקדת התמורה על ידי הרוכש שכרגע מתעכבת, מאחר וישנם מתעניינים נוספים בנכס הוחלט לעת עתה לבטל את העסקה".

נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה לחברת הנדל"ן התחייבויות של כ-750 מיליון שקל. סנטרל יורופיאן צריכה לפרוע 80 מיליון שקל עד ספטמבר 2009. חלק מהחוב למחזיקי האג"ח שהנפיקה בהיקף של 142 מיליון שקל.

מהנהלת החברה נמסר ששתי ההלוואות המרכיבות את החוב של ה-80 מיליון שקל כבר חודשו בימים האחרונים. בנוסף, הצליחה החברה לקבל מימון לבניית מלון נוסף בבודפשט ולבניית מרכז מסחרי עם חברת "ביג" בסרביה.

האג"ח נסחרת בתשואת זבל של 41%, המשקפת את חששות המשקיעים מפני יכולת החזר החוב של החברה. עם זאת הנהלת סנטרל יורופיאן מציינת שהיא עומדת בכל תשלומי הקרן והריבית ושיש לה מערכת יחסים מצוינת עם בנקים במזרח אירופה.

סנטרל יורופיאן עוסקת בנדל"ן ומלונאות (Meridien שבבודפשט) במרכז ומזרח אירופה. באוגוסט 2007 הנפיק יולי עופר לראשונה את האג"ח (לא מניות) של חברת הנדל"ן, הרשומה בהולנד משנת 2001.

את תשעת החודשים הראשונים של 2008 סיימה בהפסד של 52 מיליון שקל. הוצאות מימון של 57.7 מיליון שקל, וההוצאות השוטפות יצרו תזרים מזומנים שלילי של 31 מיליון שקל.

בחודש שעבר הורידה חברת מדרוג את דירוג האג"ח של החברה מ-Baa1 ל-Baa3 והציבה אופק שלילי- דירוג בינוני. "יחסי המינוף ואיתנות החברה הוחמרו במידה ניכרת, כך שיחס החוב הפיננסי חורג מתנאי דירוג סדרת האג"ח", ציינו הכלכלנים.

סנטרל יורופיאן בוחנת מחדש את כדאיות ההשקעה בפרויקטים שבנייתם טרם החלה לרבות היקף ההשקעה הנדרש. החברה זקוקה להמשך מימון בנקאי במטרה להמשיך בפעילותה העסקית ובנוסף העריכה בעבר שתוכל לממש חלק מנכסי הנדל"ן שלה.

לאור המשבר הכלכלי בעולם קשה להשיג את שתי המשימות: השגת אשראי לנדל"ן ומכירת נכסים במכירים סבירים. לגבי הנכס הספציפי שמכירתו מתעכבת מציינים בחברה שהוא יימכר למשהו אחר.