חוזה ענק לחברה-האם של לוז 2 עם מדינת קליפורניה

BrightSource Energy חתמה על חוזה עם חברת החשמל סאת'רן קליפורניה אדיסון (SCE), לרכישת 1,300 מגוואט של אנרגיית שמש ; לטענת החברה מדובר ב"הסכם רכישת האנרגיה הגדול ביותר שנחתם אי פעם עם חברת חשמל"

חוזה גדול במיוחד לחברת BrightSource Energy, החברה-האם של יצרנית פתרונות האנרגיה הישראלית הסולארית לוז 2. ברייטסורס, שפועלת בארה"ב, חתמה על חוזה עם חברת החשמל סאת'רן קליפורניה אדיסון (SCE), לרכישת 1,300 מגוואט של אנרגיית שמש. מדובר בחוזה גדול יחסית, שמיועד לצאת לדרך החל משנת 2013 ויכלול 7 תחנות כוח שיוקמו בארה"ב. לטענת החברה מדובר ב"הסכם רכישת האנרגיה הגדול ביותר שנחתם אי פעם עם חברת חשמל".

לוז 2 הוקמה על בסיס חברת לוז שפעלה בשנות ה-80 במדבר מוהאבי שבקליפורניה, והוקמה על-ידי ארנולד גולדמן, אבל בשני הבדלים: לוז 2 פועלת בדור הבא של הטכנולוגיה הסולארית וכן היא מתכננת להקים שדה סולארי בהיקף ייצור של עד 900 מגוואט, כלומר שתייצר תפוקה גדולה מזו שמייצרות כל 9 התחנות שהקימה לוז בעבר ביחד (כ-350 מגוואט). ברייטסורס גייסה בתחילת 2008 כ-115 מיליון דולר ממשקיעים אמריקנים.

על המשקיעים בסבב נמנו ונטג' פוינט ונצ'ר פרטנרס, BP אלטרנטיב אנרג'י, סטאטוי הידרו ונצ'ר, החברה הבת של קרגיל בלאק ריבר וזרוע הפילנטרופיה של גוגל. כמו-כן, השתתפו בגיוס משקיעים קיימים ובהם DBL, גרייפר פישר ג'רווסטון ושברון טכנולוג'י ונצ'רס. בעבר הרחוק יותר ביצעה החברה שני סבבי גיוס כולל גיוס סיד של כמיליון דולר וגיוס של כ-16 מיליון דולר ב-2006 מקרן DFJ, שברון ו-JP מורגן. בסך הכול, ביצעה החברה שלושה סבבי גיוס עיקריים בהם גייסה כ--135 מיליון דולר במצטבר - סכום גבוה יחסית לחברת קלינטק מגובת הון סיכון.

היקפה הכספי של העסקה לא נמסר, אך אפשר לקבל את הפרופורציות מכך שהעסקה תכלול יכולת ייצור שהיא כעשירית מיכולת הייצור של החשמל במדינת ישראל לשנה (כ-11 אלף מגוואט). לטענת ברייטסורס, התחנות, שאת הקמתן היא מקווה להשלים ב-2017, ייצרו חשמל בהיקף של כ-3.7 מיליארד קילו-ואט לשעה, מה שיספק את צריכת החשמל של כ-845 אלף בתים בקליפורניה.

לפי תחשיב מוערך של סנט לקילו-ואט שעה, הרי שההכנסות מהפעילות יגיעו לסדרי גודל של 250-300 מיליון דולר לשנה מהפרויקט. החברה תשקיע כמה מיליארדי דולרים בהקמת הפרויקט, ותיאלץ לגייס סכום ניכר לשם כך.