מבחן דרכים: המאבק על כיסו המצטמצם של המאיון העליון הוליד את רכב הפנאי-שטח היוקרתי והקומפקטי אאודי Q5

ה-Q5 הוא מעין דגם ביניים של קבוצת פולקסווגן - בין ה-Q7 הענק לטיגואן הקטן. לצד הצניעות היחסית באביזרי היוקרה, הדגם ההתחלתי מציע עיצוב מושך, מרחב פנימי מכובד וגג שמש פנורמי, אך הגחון הלא ממוגן מרחיק אותו ממשעולים מסולעים

עיון ברשימת הדגמים החדשים שהצטרפו בשבועות האחרונים לשוק הרכב הישראלי, מגלה כי עיקר הפעילות מתרחשת בנישה של רכבי הפנאי/שטח הקומפקטיים-יוקרתיים. בתוך פרק זמן קצר נחתו כאן נציגים חדשים מבית אינפיניטי (EX37), וולבו (XC60), מרצדס (GLK), לקסוס (הדור החדש של ה-RX) ואאודי.

כדי למצוא את המקורות לשיטפון הזה צריך לחזור שלוש-ארבע שנים לאחור, בעת שיצרני הרכב הרלוונטיים החליטו להשקיע בנישה החדשה. התקופה הייתה תקופה של שגשוג כלכלי ואופטימיות, והיא הופרעה רק על-ידי החששות מהתחממות גלובלית שפגמו בסטאטוס של הג'יפים הגדולים. לפיכך עלתה בקרב לקוחות מבוססים בכל רחבי העולם דרישה לרכב פנאי יוקרתי עם מידות "עירוניות", שלא יפגעו ברגשותיהם ובאמונותיהם של "הירוקים" המיליטנטים.

כיום, כאשר האקלים הכלכלי הורע משמעותית ואילו האקלים של כדור הארץ כבר לא ניצב בראש סדר העדיפויות, מנסים היצרנים למצב את היצירות היוקרתיות החדשות שלהם בתור "תחליפי מיתון" לג'יפי היוקרה הענקיים.

קבוצת פולקסווגן כבר הספיקה לגזור קופון נאה בפלח הזה עם ה"טיגואן" והחל מהחודש מצטרף גם ה-Q5 של אאודי למערכה המתרחבת על כיסו המצטמק של המאיון העליון.

אאודי Q5

תוספת של ערך מוסף

מעצבי החוץ של הקונצרן עשו היטב את שיעורי הבית מאז השיקו את ה-Q7 הענק ואת הטיגואן הקטן. ה-Q5 נראה הרבה יותר ידידותי מאשר שני אחיו לקבוצה ויש לו קווים עגלגלים, משטחים הדוקים, יציבה אתלטית על הכביש ופרופורציות אורך-גובה-רוחב מושלמות. אמנם מאחור נוטים רבים להתבלבל בינו לבין ה-Q7, והגריל הקדמי אגרסיבי מדי לטעמנו, אבל אם לשפוט על-פי התגובות החמות ברחוב הוא מצליח לכבוש את הלב ולא רק את ההיגיון.

תא הנוסעים לא צופן בחובו הפתעות והוא נראה כמו גרסה מוקטנת של ה-Q7 או גרסה מורחבת של ה-A4 מהדור האחרון. עמדת הפיקוד מעוצבת בקווים מוצקים נוסח גרמניה, ההגה נלקח ממאגר החלפים המוכר של אאודי, המחוונים המרכזיים פשוטים אך ברורים, ולא נפקד מקומה של מערכת המולטימדיה המוכרת של אאודי, שנשלטת על-ידי מסך צבעוני ומתג פיקוד רב כיווני.

אאודי Q5

אנשי אאודי יודעים איך להעניק ערך מוסף יוקרתי לרכב, ולא משנה מה גודלו, וגם ה-Q5 מציג את השילוב המוכר של דלתות מאסיביות, בידוד רעשים רציני והקפדה דקדקנית על חומרי דיפון איכותיים ואיכות ייצור. לערך המוסף היוקרתי תורם גם גג שמש פנורמי, שמגיע כסטנדרט בכל הגרסאות.

המרחב הפנימי מכובד בזכות בסיס גלגלים באורך 2.81 מ' - 21 ס"מ יותר מאשר בטיגואן, למשל, ורוחב של רכב כביש-שטח אמיתי. תנוחת הישיבה מאחור נינוחה וגם חובבי הבית-על-גלגלים לא יקופחו בזכות נפח מטען תקני של 540 ליטר.

כבר מזמן הפסקנו לספור את מספר יצרני הרכב שטוענים, כי רכב הכביש-שטח שלהם מספק "תחושה של מכונית כביש ספורטיבית". אבל נראה, שה-Q5 קרוב מאוד להשגת המטרה. הנוסחה הדינמית שלו פשוטה אך יעילה: מרכז כובד נמוך יחסית, מתלים מתוחכמים שמקורם ברכב כביש, ומערכת הנעה כפולה-קבועה, שמכוילת להתנהג כמו הנעה אחורית נמרצת ברוב תנאי הנהיגה. התוצאה היא כלי זריז, מדויק ומהנה על כבישים מהירים ומפותלים, עם נטיית גוף כמעט בלתי מורגשת בפניות, היגוי חד וחיבור איתן של הגלגלים לכביש. אם לאאודי A4 הייתה קיימת גרסה של חמש דלתות וגג גבוה, קרוב לוודאי שכך היא הייתה מרגישה.

תווית ספורטיבית

ספיגת הזעזועים סבירה עבור רכב בפלח הזה, אם כי הבידוד אינו בדרגה של מכונית כביש יוקרתית. כבישים משובשים עדיין מצליחים לטלטל את המרכב והתחושה הכללית קשיחה למדי. ב-Q5 אאודי מציעה כאופציה בולמי זעזועים אלקטרוניים, שמאפשרים לנהג לשלוט במידת השיכוך ולבחור בין מצב ספורט לנוחות. האופציה הזו עשויה לשפר ולרכך את השיכוך אולם ספק אם היא מצדיקה 20 אלף שקל נוספים.

מנוע ה-2 ליטר טורבו, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים מטיפוס "טיפטרוניק S", הולם היטב את התווית הספורטיבית שמצמידה אאודי ל-Q5. קרוב לוודאי שג'יפאים ותיקים יזקפו גבה למשמע מנוע ארבעה צילינדרים בנפח צנוע, שרתום למאסה של 1,740 ק"ג, אבל הטכנולוגיה המודרנית מחוללת כיום פלאים ביחס הנפח/הספק/ביצועים של מנועי הדור האחרון וגם מנוע ההיי-טק הקטן של אאודי מתהדר בהספק של 211 כ"ס ומומנט של 36 קג"מ. אלו הם נתונים שעד לא מכבר אפיינו מנועי 6 צילינדרים בקטגוריית ה-3 ליטר, פלוס בונוס של צריכת דלק מתונה בהחלט ופליטה מתונה עוד יותר.

המנוע מתנהג ונשמע כמו מנוע גדול יותר והוא מספק דחף בריא כמעט מעמידה ועד לתחום האדום של סיבובי המנוע. צבירת המהירות מתבצעת בקצב מהנה ותיבת ההילוכים הספורטיבית של אאודי - שהיא למעשה תיבת ה-DSG של פולקסווגן - מעבירה הילוכים בקצב שמזכיר אופנוע ספורט. תחת עומס אולי לא רהוטה כמו תיבות אוטומטיות רגילות אבל הערך המוסף שלה בסעיף ה-FUN גבוה מאוד.

אאודי טורחת לפרסם נתוני "שטח" מרשימים כמו זוויות גישה ונטישה מכובדות, אפשרות לחציית מעברי מים בעומק 50 ס"מ ועוד. אך עם גחון רגיש ובלתי ממוגן והנעה כפולה, שמכוילת לטפל בעיקר בפגעי מזג אוויר כמו בוץ, שלג וכבישים רטובים, היינו ממליצים להגביל את ה-Q5 בעיקר למכשולי שטח מהסוג שרוב משפחתיות הליסינג יכולות לטפל בהם - דרכי עפר, מעברי בוץ קלים, מדרכות גבוהות וכדומה.

אאודי Q5 בגרסת ה-2 ליטר הבסיסית עולה 293 אלף שקל. בגרסה הזו מקבלים גג שמש חשמלי, חישוקים גדולים וערכת בטיחות ואלקטרוניקה מקיפה, אך לא ריפוד עור ועוד מספר אביזרי פאר, שמעלים את המחיר ל-332 אלף שקל. מחיר גרסת ה-V6 עם מנוע 3.2 ליטר נע בין 344 ל-399 אלף שקל אך ספק רב אם קיים צורך ממשי בה, כשהמנוע הטורבו הקטן הוא כה כישרוני. מה שבטוח הוא, שלא המחיר יקבע את הצלחתו של ה-Q5 בנישה הרוויה במתחרים יוקרתיים, וגם לא יתרון ביצועים ריאלי כזה או אחר, אלא חוזק המותג והשיווק.

אאודי Q5

מתחרים

וולבו XC60

וולבו מציעה את המתחרה החדש שלה בפלח רכב הפנאי/שטח במחיר היכרות התחלתי של 299 אלף שקל. הרכב מעט קצר מה-Q5 אך רחב ממנו וניצב על בסיס גלגלים של 2.77 מ'. במחיר של ה-Q5 הבסיסי מקבלים דגם מאובזר עם בחירה בין מנוע בנזין בהספק של 285 כ"ס או דיזל עתיר מומנט עם 185 כ"ס - שניהם עם תיבה בת 6 מהירויות.

מרצדס GLK

במחיר שמתחיל ב-370 אלף שקל לדגם V6 בנפח 3 ליטר, ה-GLK מציע שם מותג יוקרתי, ועיצוב שהולך לכיוון שונה מזה של אאודי. את הקווים העגלגלים מחליף מראה קשוח, שאמור להזכיר את ה-G קלאס חסר הפשרות. לרכב יש שלדת כביש ותא נוסעים מרווח, אם כי מרצדס טוענת שיכולות השטח שלו טובות מהממוצע בפלח. מנוע ה-3.5 ליטר בהספק 272 כ"ס מוסיף 18 אלף שקל למחיר.

אינפיניטי EX37

מי ששם את הכוח והביצועים בראש סדר העדיפויות, ימצא של-EX37 החדש של אינפיניטי אין מתחרים בפלח. ב-349 אלף שקל הוא מגיע עם מנוע V6 בהספק של 320 כ"ס, שמסוגל להאיץ את 1,870 הק"ג ב-6.5 שניות מאפס ל-100 קמ"ש ולסגור על 240 קמ"ש. יכולת השטח שלו פחותה משל המתחרים אבל יש לו שלדה ספורטיבית.

לקסוס RX

מחיר הלקסוס RX החדש ממוקם בקצה העליון של הפלח - 400 אלף שקל - אולם הוא ארוך ורחב יותר ומגיע עם מנוע 3.5 ליטר בהספק 280 כ"ס. הדור האחרון עבר שדרוג מקיף ומצויד בשלדה חדשה, תיבה אוטומטית חדשה, תא נוסעים מרווח ועדכני ואיכות יצור וגימור של לקסוס.