שימו בצד את "תמר", שימו לב לאמפל

לחשוב מחוץ לקופסה: המתחרות של דלק וישרמאקו, גם הן עשויות להרוויח מהממצא

יואב בורגן הוא אנליסט בלידר בית השקעות

לידיעת בעלי המניות ומחזיקי האג"ח של אמפל: גם אתם עשויים להנות מתגלית "תמר".

שנת 2009 נפתחה בסערת גז בלב המים הטריטוריאלים של מדינת ישראל, שפרצה עם גילוי הגז הטבעי בקידוח "תמר", כל וכל ההתפתחויות המשמעותיות הקשורות בו.

תגלית הגז הטבעי היא אירוע שיש בו רק מנצחים. החדשות הטובות אינן רק בשורות טובות ליצחק תשובה ולשותפיו לפרויקט השאפתני. נהנה מתגלית "תמר" הוא כמובן המשק הישראלי בכללותו ויכולים להיות נהנים נוספים:

EMG אשר אמורה לספק בעשורים הבאים כמויות גדולות של גז טבעי ממצרים לשוק הישראלי, וכן חברת אמפל הישראלית שהיא בעלת מניות ה-EMG.

מאז שהחלה הזרמת הגז הטבעי ממצרים במאי אשתקד, אנו עדים למסכת מכשולים ארוכה שהוצבה בפני EMG:

  1. בעיות טכניות בהזרמת הגז מן הצד המצרי
  2. התנגדות האופוזיציה במצרים לעסקת הגז הטבעי עם ישראל
  3. החלטת בית המשפט שם להשעות את ייצוא הגז לישראל (שבוטלה לבסוף ע"י ערכאה גבוהה יותר)
  4. פתיחה מחדש של מחירי המכירה שנקבעו בין EMG לבין מצרים וסכנה לפטור ממס של EMG

אוקסימורון
הקביעה כי EMG ואמפל ירוויחו מההתקדמות המשמעותית ב"תמר" ומהפוטנציאל למציאת עתודות גז ימיות נוספות בישראל עלולה להישמע מופרכת - כיצד גוף עסקי יכול להרוויח מצמיחת מתחרים חזקים בשוק היעד שלו?

ההסבר
לא רק המשקיעים בת"א קשובים לכל התפתחות ב"תמר". אלו מגיעות לאוזניהם של כל השחקנים האזוריים הרלבנטיים, בולטים בהם היו הלבנונים שבשיטת "מצליח" מיהרו לטעון לבעלות כלשהי על הממצא.

גם מהמצרים לא נעלמו הדברים. לתודעתם יורדת ההבנה שמצבו של משק האנרגיה בישראל אינו כה נואש, וכי נולדו לגז הטבעי שיש להם להציע חלופות רציניות ומשמעותיות. אני סבור שכתוצאה מכך לא ירחק היום שבו נראה את המצרים מקלים את הקשיים על שהערימו עד כה על EMG ועל אספקת הגז הטבעי לישראל.

מרבצי הגז הנגישים למשק הישראלי ישכללו את תנאי המיקוח של EMG עם המצרים.

אחרי שהאוויר התחיל לצאת בימים האחרונים מ"מניות הגז", הגיע הזמן להתחיל לחשוב אילו ניירות ערך עשויים להיות הנהנים הבאים מתגלית "תמר":

נראה, כי המניה ושתי סדרות האגח שלה הן מועמדות בולטות.

אמפל יכולה להוות דוגמא טובה לחשיבה מחוץ לקופסה, תוך ניסיון להקדים את ההייפ סביב "תמר" אשר ימשיך בוודאי ללוות אותנו עדו זמן רב.

אודמה - אכן מדובר ברעיון די ספקולטיבי: הרי לא ממש ניתן לכמת את גודל ההשפעה של ההתפתחויות האחרונות ב"תמר" על ניירות הערך של אמפל. ההשלכות - מרחיקות הלכת אמנם, על משק הגז הטבעי ועל השחקנים הקיימים והפוטנציאליים בו לרבות על EMGואמפל, עשויות להיות בכיוונים שונים ומנוגדים, ואין הכרח שיבואו לידי ביטוי באופן מיידי, לכל אחד מהכיוונים.

כך או אחרת, אני סבור שכדאי לשים עליהן עין ולהקדיש להן תשומת לב.