דירוג החברה לישראל יורד; "תזרים לצים סכומים גבוהים מהמתוכנן"

ב-S&P מעלות שהורידה את דירוג האג"ח לחברה בדרגה אחת ל-AA מינוס, מאמינים כי הסכומים יעלו בהרבה על 150 מיליון דולר שהחברה לישראל הודיעה שתזרים לחברת הספנות, המצויה במשבר

לאחר שבסוף נובמבר האחרון הודיעה חברת הדירוג S&P מעלות כי היא מכניסה את חברות האחזקה הציבוריות לרשימת מעקב, היום היא מודיעה לראשונה על הורדת דירוג בסקטור זה, ומתחילה עם החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר.

דירוג האג"ח של החברה לישראל ירד ברמה אחת, ל-AA מינוס, ובעוד שאיגרות החוב של החברה לא הגיבו בחריפות, וירדו בפחות מ-1%, מניית החברה לישראל דווקא נפלה היום ב-3%. עד לשעות הצהריים הספיקה המניה ליפול ב-7%. ואולם, בשוק ההון מעריכים כי הנפילה במניה נבעה ממכירה של משקיע מוסדי גדול, ולאו דווקא מהורדת הדירוג.

"הורדת דירוג האג"ח משקפת בעיקרה את העלייה בסיכון העסקי של החברה, בעקבות הירידות בדירוג של החברה הבת בז"ן ועליית סיכון האשראי של הבת צים", אומרים במעלות, שם הורידו בנובמבר את דירוג אג"ח של בז"ן בשלוש דרגות, מ-AA יציב ל-A שלילי.

במעלות מעריכים כי בשל מצבה של צים, שסובלת בתקופה האחרונה מהפסדים כבדים על רקע המשבר בענף הספנות, החברה לישראל תצטרך לתמוך בה כספית, "ולהזרים ככל הנראה סכומים גבוהים משמעותית מאלו שכבר פרסמה כי תזרים". נזכיר, כי החברה לישראל הודיעה כי תזרים לצים עד 150 מיליון דולר.

עוד מציינת מעלות, כי אחת מנקודות החולשה של החברה לישראל היא הפיזור העסקי הנמוך יחסית, והעובדה כי הקבוצה פעילה בתחומים המתאפיינים ברמת מחזוריות גבוהה ובתנודתיות רבה בשיעור הרווח ובתזרים המזומנים.

מנגד, במעלות מציינים לטובה את האיתנות הפיננסית של החברה לישראל. "70% מהאחזקות בחברות בנות אינן משועבדות, הנזילות של החברה לישראל ברמת הסולו טובה מאוד, יחס המינוף טוב מאוד, ואם יישמר - הרי שהוא מעיד על יכולת גבוהה למחזר את החוב הפיננסי הקיים", מעריכים במעלות.

בחברת הדירוג הותירו לחברה לישראל תחזית דירוג שלילית, שנובעת בעיקר מאי הוודאות בנוגע לצרכים הכספיים של צים. "שינוי תחזית הדירוג ליציבה יתאפשר לאחר שיתבררו תוצאות המו"מ של צים עם המספנות והבנקים, ותתקבל תמונה בהירה יותר לגבי הגירעון הצפוי בחברה בשנתיים הקרובות", אומרים במעלות.

כאמור, החברה לישראל היא הראשונה מבין חברות האחזקה שהדירוג שלה יורד, אך היא ככל הנראה אינה האחרונה. בשבועות הקרובים צפויות מרבית חברות האחזקה המקומיות לספוג הורדת דירוג, וניתן להניח שבממונפות שביניהן ההורדה תהיה חדה עוד יותר מזו שבחברה לישראל. *