מועמד רביעי של אובמה לקבינט שמודיע על פרישתו - ג'אד גרג

גרג, סנטור רפובליקני, היה מועמד למשרת שר המסחר ; קריאות במפלגה דמוקרטית לקץ שיתוף הפעולה עם הרפובליקנים

הנשיא ברק אובמה אמר היום (ו'), כי קריסת מועמדותו של הסנטור הרפובליקני ג'אד גרג למשרת שר המסחר לא תחליש את נחישות ממשלו לחתור לשיתוף פעולה עם הרפובליקנים. אבל, במפלגה הדמוקרטית גוברת מורת הרוח מנטייתו של אובמה "להושיט את הלחי השניה" ליריבים פוליטיים שמוסיפים לחבל באג'נדה שלו.

גרג הודיע אתמול, כי הוא מושך את מועמדותו בגלל "חילוקי דעות שאינם ניתנים לגישור" בסוגיית תכנית התמריצים. תכנית זו, יחד עם תכנית הייצוב הפיננסי, הן שני הרכיבים העיקריים במיזם ההתאוששות הכלכלית של הממשל החדש.

משיכת המועמדות של גרג נחשבת מעידה מביכה לנשיא. גרג ידוע כפוליטיקאי בעל דעות שמרניות מובהקות. האם צוותו של אובמה, שראיין פעמים רבות את הסנטור לפני שהוחלט להציע לו את ראשות משרד האוצר, לא דאג לפנות בעוד מועד מוקשים אידיאולוגיים שהיו עלולים לפוצץ את המינוי? האם אובמה עצמו, ששוחח לא פעם עם גרג, העדיף לעצום עיניים ולהתעלם מהבדלי ההשקפות הבסיסיים ביניהם רק כדי שיוכל להראות לעולם שהוא מתעלה מעל שיקולים מפלגתים זרים ומציע משרה מרכזית בקבינט לרפובליקן?

אנליסטים פוליטיים אומרים, כי פרישת גרג היא המסמר האחרון בארון הקבורה של מאמצי אובמה להושיט יד לרפובליקנים.

"אובמה קרא נכון את דעת הציבור בארה"ב, שהגיע הזמן להתנהלות מנומסת בין שתי המפלגות", כותב לארי סאבאטו, ראש המרכז לפוליטיקה באוניברסיטת וירג'יניה. "אבל נימוסים טובים אינם יכולים לבוא במקום המנדט האלקטורלי של הדמוקרטים. אובמה זכה בשיעור הקולות הגבוה ביותר מבין כל המועמדים הדמוקרטיים שהתמודדו על הנשיאות מאז 1860, להוציא את רוזוולט וג'ונסון. פשרה עם הרפובליקנים בסוגיות מהותיות ועקרוניות, שהן לב המצע הדמוקרטי, ימוססו את המנדט הדמוקרטי ואת השינויים שאובמה התחייב להביא".

גרג הוא המועמד הרביעי של אובמה לקבינט שמודיע על פרישתו. שלושה משכו את מועמדותם בעל כרחם: טום דאשל, המועמד לשר הבריאות, פרש בעקבות חשיפה שלא שילם מיסים על שימוש בלימוזינה ונהג שהועמדו לרשותו; המועמד הקודם לשר המסחר, ביל ריצ'ארדסון, משך את מועמדותו בגלל חשדות לאי סדרים בתרומות שקיבל לניהול קמפיינים פוליטיים; ננסי קיליפר, שהיתה מועמדת למשרת ראש משרד חדש לבדיקת ביצועי הממשל, פרשה לאחר שהתברר כי לא שילמה מס מעסיקים בשביל עוזרת הבית שלה. טימותי גייתנר נבחר לשר האוצר למרות חשיפה שלא שילם מס הכנסה על משכורתו כאשר עבד בקרן המטבע הבינלאומית.

בהודעה שפרסם גרג לפני משיכת מועמדותו נאמר: "לפני שהסכמתי לקבל את המשרה, דנו (אובמה ואני) על תכנית התמריצים ועל חילוקי דעות פוטנציאליים אחרים, אבל, לרוע המזל, לא התמקדנו מספיק בבעיות אלה. כל אחד מאיתנו מתפקד ממערכת השקפות שונה לחלוטין מזו של רעהו לגבי סוגיות קריטיות שונות".

הבית הלבן הזדרז לפרסם הודעה נגדית, שמרמזת כאילו גרג רדף אחר המשרה והטעה את אובמה לגבי נכונותו להתעלם מזהותו האידיאולוגית האמיתית או לשנות אותה.

"סנטור גרג הוא שפנה לנשיא וביקש שתיבחן מועמדותו למשרת שר המסחר", גורסת הודעה של דובר הבית הלבן,רוברט גיבס. "הוא הבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, במשך תהליך הראיונות למשרה, שלמרות שבעבר היו חילוקי דעות לגבי נושאים של מדיניות, הוא יאמץ ויקדם את האג'נדה של הנשיא ויתמוך בה".

"לאחר המינוי, כאשר התברר שהסנטור לא יתמוך בכמה מהתכניות הכלכליות המרכזיות של הנשיא אובמה, התעורר הצורך שהסנטור והממשל יפירדו וכל צד ילך לדרכו; אנו מצטערים על כך שהסנטור שינה את דעתו", נאמר בהודעת הדובר.

ואכן, השינוי שחל בגרג היה מדהים. רק לפני כמה ימים, בטקס שבו התבשרנו על מועמדותו, ניצב הסנטור ליד הנשיא ואמר: "זה אינו הזמן לנקיטת עמדות חד-מפלגתיות. זה אינו הזמן שבו כל צד יתבצר בשוחה האידיאולוגית שלו וירה על הצד האחר. זה הזמן למשול ולמשול היטב. לכן, כאשר הנשיא ביקש ממני להצטרף למשלו ... חשתי שמחויבותי היא לומר 'כן'".

אבל כמה אנליסטים אומרים, כי ייתכן שהקרע לא נבע מסיבות אידיאולוגיות אלא ממלחמה טריטוריאלית. לאחר מינוי גרג לתפקיד, הודיע הבית הלבן, כי חטיבת משאל התושבים, שהיתה תמיד חלק משרד המסחר, תועבר לפיקוחו הישיר של הנשיא. קביעה זו קוממה רפובליקנים רבים, וכנראה גם את סנטור גרג. לחטיבת משאל התושבים יש חשיבות פוליטית רבה בקביעת אזורי בחירה והחלטות פוליטיות וחברתיות אחרות.