ניצחון ירוק: ביהמ"ש קבע כי לא ניתן להקים תחנת דלק בסמוך למבצר שוני בבקעת הנדיב

אדם טבע ודין: פעם נוספת קבע ביהמ"ש כי ההגנה על שטחים פתוחים גוברת על הצורך במימוש תוכניות מאושרות הפוגעות בסביבה

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

בעקבות עתירה שהגישו אדם טבע ודיון ותושבי הסביבה נגד הכוונה לבנות תחנת דלק בשוני, קבע השופט קיסרי מבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה, כי בשלב זה לא ניתן להקים את תחנת הדלק המבוקשת בסמוך למבצר, אשר בבקעת הנדיב.

התוכנית תשוב ותידון בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, וזאת למרות שלכאורה כבר אושרה בשנת 1998.

עו"ד אלי בן-ארי מאדם טבע ודין אומר כי להחלטת ביהמ"ש משמעות עקרונית חשובה, הנוגעת לכל אותם יזמים שמסתמכים על תוכניות מאושרות בבואם לבנות באזורים בעלי ערך סביבתי רב. "להחלטה חשובה זו משמעות מרחיקת לכת מעבר להצלת השטח הפתוח שבסמוך למבצר שוני. בית המשפט, בהסתמכו על פסיקה קודמת של ביהמ"ש העליון, הראה פעם נוספת כי הוא נותן משקל גדול מאוד לשיקולים סביבתיים בתכנון, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בקביעתו כי ההגנה על השטחים הפתוחים גוברת על הצורך במימוש תוכניות מאושרות שכאלה. המשמעות של פסק הדין היא כי ההפרה של הוראות של תוכנית המתאר הארצית לפיה צריך לבחון לעומק היבטים סביבתיים בתוכנית ושבגינה לא ניתן לממש את התוכנית ולבנות, גוברת על היות התוכנית מאושרת".

בן ארי מברך על החלטת בית המשפט, שעצרה את התכנית להקמת תחנת דלק בלב שטח רגיש במיוחד מבחינה סביבתית. "התחנה תוכננה להבנות על שטח פתוח ערכי שבקצה התחום הצפוני של בקעת הנדיב, ליד מבצר שוני, בלב הרצועה הירוקה שנותרה בין השטח הבנוי של בנימינה לבין אזור התעשייה שמדרום לזיכרון יעקב".

לטובת אדם טבע ודין נפסקו הוצאות משפט בסך 20,000 שקל. העתירה הוגשה על ידי עו"ד אלי בן ארי ועו"ד אסף רוזנבלום.