פרופ' ליאו ליידרמן: "אין דרך להכריח גוף בנקאי לתת אשראי, למרות הקו שנוקט הנגיד פישר"

"ההיסטוריה אמנם מראה שתהיה התאוששות אבל אנחנו יכולים רק לנסות להעריך מתי תקרה" ; "גם המתוחכמים שבמשקיעים מביעים משבר אמון גדול מאוד ומעדיפים להחזיק מזומנים בחשבון העו"ש שלהם ומסרבים להשקיע"

היום בערב (א') באירוע בהשתתפות כ-100 סמנכ"לי ומנכ"לי מכירות בארגונים הגדולים במשק שנערך בפתח תקוה, התייחס פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים למשבר הכלכלי ואמר כי "זהו לא עוד מיתון, אלא משבר מבני עצום בעולם כולו. קשה לי להמליץ היום על מדינה או אזור בעולם שבו ניתן לבצע השקעות בביטחון יחסי משום שכמעט ואין מקום שלא נפגע בעוצמה זו או אחרת מהמשבר הזה, אם כי ישראל, באופן יחסי עם השקל היציב נפגעת קצת פחות ממה שקורה בעולם".

על שוק הדיור בארה"ב אמר ליידרמן כי "אנחנו מעריכים כי בשנה הקרובה נמשיך לראות ירידה של 10-15% נוספים במחירי הדיור בארה"ב ולמרות שישראלים כבר מחפשים הזדמנויות עסקיות שם, אני עוד לא משוכנע שמדובר באמת בהזדמנות אמיתית. אם מישהו מכם שומע על הזדמנות שכזו, בבקשה שיתקשר אליי.

על שנאת הסיכון של המשקיעים אמר ליידרמן כי "במשבר הנוכחי מתרחשים אירועים שלא מתרחשים במיתון "רגיל". כשאנחנו מדברים עם משקיעים בארץ ובעולם, גם המתוחכמים שבהם מביעים משבר אמון גדול מאוד ומעדיפים להחזיק מזומנים בחשבון העו"ש שלהם ומסרבים להשקיע.

פרופ' ליידרמן השווה את מצב השווקים הפיננסיים לעולם הרפואה: "אין ספק, השווקים חולים ונמצאים כעת בטיפול נמרץ. יש בעיות נשימה ויש צורך באספקת חמצן. ההיסטוריה אמנם מראה שתהיה התאוששות אבל אנחנו יכולים רק לנסות להעריך מתי תקרה. אנחנו יודעים שאורכו הממוצע של מיתון בארה"ב נמשך 11 חודשים ולפי הנתון הזה בלבד, אנחנו מבינים את עומק המשבר. להערכתנו נקודת השפל עוד לפנינו ונגיע אליה במהלך יולי-אוגוסט השנה. רק לאחר מכן תתחיל התאוששות אם כי, החשש הגדול ביותר, גם אם אינו באמת צפוי, הוא דווקא מפני דשדוש כמו זה שמאפיין את השוק היפני. החזרה לנורמליות תיקח הרבה יותר זמן.

במענה לשאלות המשתתפים בכנס על מדיניות הורדת הריבית של הנגיד סטנלי פישר, אמר פרופ' ליידרמן כי "אין דרך להכריח גוף עסקי שרוצה להיות רווחי לסכן את נכסיו, למרות הגישה של הנגיד. החלון שנותן בנק ישראל מאפשר לבנקים לנהל את הסיכונים שלהם באופן טוב יותר במקרים שיתעוררו אצלם בעיות נזילות בגלל קושי בהחזרת הלוואות של גופים גדולים שלוו מהם ושעלולים לקרוס".

"כשגוף עסקי נקלע לקשיי נזילות, יש לבנק אינטרס למצוא דרכים יצירתיות לקבל את הכסף שלו, אבל בסופו של דבר ההחלטה על מתן הלוואה והאופי שלה תתבצע לפי שיקולים עסקיים בלבד.

בהתייחס לשאלת חוזקו של האירו לעומת הדולר הסביר ליידרמן כי: "באירופה אין משרד אוצר אחד שקובע מדיניות. כל מדינה והפוליטיקה שלה ואני מעריך שעוד נראה חיכוכים בין המדינות על רקע המשבר הכלכלי. למרות חוזקו של היורו, עדיין ישנה עדיפות לדולר האמריקני. אני בכלל ממליץ למי שרוצה להשקיע לפזר תיקים. להשקיע גם בשקל היציב, גם בפרנק השוויצרי ואפילו בזהב, שאני מעריך יגיע גם ל-1000$ ואולי יותר לאונקיה".

"בארה"ב החשש הגדול ביותר הוא מפני דפלציה (הורדת מחירים) אבל כשאני מסתכל על מדד הצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אין ספק שמעמד הביניים נפגע הכי הרבה ולאורך 6 השנים האחרונות ולכן לא תהיה ברירה ונראה בארץ הורדות מחירים גם במוצרי המזון" סיכם ליידרמן.