סוף עידן הדיקטטורה

הוא מחליף עם השחקנים שלו סיגריות וסולח להם על הפרות משמעת. אין לו אגו והוא אוהב לשמוע דעות של אנשים אחרים. הוא למד איך להתמודד עם כדורגלנים בעייתיים כשהיה מורה להתעמלות בבית ספר לתלמידים עם קשיי למידה. חוס הידינק, מאמן נבחרת רוסיה וצ'לסי, מדגים כיצד מנג'ר גדול יכול להיות גם סתם איש נחמד. לתשומת ליבו של מוריניו

הנה סיפור שיכול לתאר את חוס הידינק באופן הטוב ביותר. 12 אנשים התכנסו בערב מושלג לארוחה בדירה באמסטרדם. הערב נפתח בשאלות טריוויה על כדורגל, אחר כך הגיעה הארוחה, וההמשך היה בשיחה בין הנוכחים עד השעות הקטנות של הבוקר. בין האנשים בשולחן ישב גם חוס הידינק, אחד ממאמני הכדורגל הנערצים בעולם. למרות היותו האיש המפורסם והנערץ ביותר מסביב לאותו שולחן, ההתנהגות שלו היתה רחוקה מזה. בקושי אפשר היה להרגיש בו. ההולנדי, שבשבוע שעבר מונה למנג'ר צ'לסי עד תום העונה, בחר רוב הזמן להישען אחורה על הכיסא שלו ולהקשיב לסיפורים של אנשים אחרים. את התפקיד של להיות מסמר הערב הוא השאיר כמו תמיד לאחרים.

"חסר אגו" או "בעל אגו מצומק" אלו מונחים שהידינק נוהג להשתמש בהם לעתים קרובות כדי לתאר את עצמו. מחסור באגו זה עניין נדיר בחדר ההלבשה של צ'לסי, ובכלל בקרב מאמני כדורגל. כך למשל אצל קודמיו של הידינק בתפקיד, שלשניים מהם היו כינויים שמעידים על כמויות האגו שלהם - "ביג פיל" סקולארי וז'וזה "המיוחד" מוריניו. העניין הוא שהאגו המצומק של הידינק הוא למעשה אחד מהטריקים המקצועיים שלו. הידע שלו בכדורגל? זה מרכיב קטן בלבד בעבודתו כמנג'ר. להידינק יש את התכונות האנושיות שנדרשות בקבוצה כמו צ'לסי, שתמיד נמצאת על קוצים.

פנצ'ר לי את הגלגלים

הידינק נולד ב-1946 בעיירה השקטה אכטראוהק, שמכונה בהולנד "הפינה האחורית" וסמוכה לגבול עם גרמניה. זהו איזור חקלאי-כפרי שבו מעריכים אותך בעיקר אם אתה אדם רגיל. שם לא מעריכים יוצאי דופן. אמו היתה מורה, ואביו מהמתנגדים הגדולים למלחמת העולם השנייה. אחרי שהוא הוביל את נבחרת דרום קוריאה לחצי גמר מונדיאל 2002, כ-16 ביוגרפיות שונות נכתבו עליו בשפה הקוריאנית, אבל לאחר שחזר הביתה לאכטראוהק, אביו אמר לו: "ובכן, זה היה הישג לא רע. רוצה קפה?".

העובדה שגדל בבית יחד עם חמישה אחים גרמה להידינק לעבור קורס מזורז בהתמודדות עם זכרים. העניין הזה הפך לקריטי כשהוא שיחק כדורגל חצי-מקצועני ובמקביל עבד במשך 10 שנים כמורה להתעמלות בבית ספר לילדים עם קשיי למידה. באחד מאותם ימים בבית הספר נתקל הידינק בתלמיד שהחל לנופף בסכין באמצע שיעור. הוא שלח אותו החוצה להוציא את העצבים בדקירת הצמיגים של מכוניתו.

כל זה היה הכנה טובה לצ'לסי. "ההבדל בין כיתה עם תלמידים בעייתיים לקבוצת כדורגל עם שחקנים בעייתיים הוא לא כזה גדול", כתב הידינק באוטוביוגרפיה שלו. "אתה יודע שאתה חייב להילחם עם אחד אבל אסור לך להילחם עם אחר, אחרת הכל עשוי להשתבש".

בגיל 40 מונה הידינק למאמנה של פ.ס.וו איינדהובן. המוניטין שלו היה עלוב ביחס לכמה משחקניו הבכירים, אבל בניגוד להרבה מאמנים הוא אוהב לעבוד עם כוכבים בעייתים. הוא מחליף איתם סיגריות, נותן להם מדי פעם להפר את הכללים, שואל לדעתם. השיטה הזאת עבדה באיינדהובן, אותה הוביל ב-1988 לזכייה בגביע האלופות.

שנים לאחר מכן, הידינק שגשג במועדונים שונים בכמה מדינות, ובעיקר כמאמן של נבחרות הולנד, דרום קוריאה, אוסטרליה וכעת ברוסיה. אבל האגו שלו נשאר מצומק. הוא עדיין מקשיב לאחרים, ונמנע מלקחת קרדיט לעצמו אחרי ניצחונות. הוא מעריך את האיפוק שמאפיין את רומן אברמוביץ', חברו הטוב והבוס החדש שלו בצ'לסי. "איש מאוד שקט", הידינק אומר על האוליגרך הרוסי. "אין לו צורך להאדיר את עצמו. הוא לובש מכנסי ג'ינס נורמליים, עונד שעון נורמלי. אפילו פחות מנורמלי".

במהלך הקדנציה השנייה של הידינק בפ.ס.וו, בין 2002 ל-2006, הוא זכה לקבל יום אחד ביקור מאברמוביץ'. הבחור שמכר סנדוויצ'ים בקפיטריה של הקבוצה ישב יחד איתם על כוס תה, וכלל לא הצליח לזהות מי האיש עם המבטא הזר שלובש ג'ינס.

גולף וקפוצ'ינו

האגו הקטן של הידינק שומר עליו מפני הקרקס היומיומי שמאפיין את עולם הכדורגל: הכותרות בצהובונים, איומים ברצח ורכילות דוגמת "מה אמר נשיא הקבוצה לאשתו של שוער המילואים". הידינק מתעלם מכל ההפרעות האלו. "אדוני, תעזוב את כל השטויות האלו", הוא ייעץ לפני שנים לעוזר שלו בוולנסיה הספרדית. "תתמקד רק בכדורגל".

הידינק לא מאמין במיתוסים לפיהם אין לו מחליף. גם אין לו רצון לעבוד 13 שעות ביום כמו שאולי ייאלץ לעשות עכשיו - הוא מעדיף לשבת במלון חמישה כוכבים במוסקבה, לשתות קפוצ'ינו ולאמן את הנבחרת המקומית במשחק אחד בחודש. אהבתו לגולף ולחיים הטובים מנעה ממנו בעבר לקחת את התפקיד בצ'לסי, אבל עכשיו הוא כבר לא יכל לסרב לאברמוביץ'. למי שמתעניין כיצד הוא יצליח לאמן במקביל את הקבוצה הלונדונית ואת הנבחרת הרוסית, כדאי שיידע כי הידינק עובד במשך שנים עם עוזרים חזקים ודומיננטיים, שכמה מהם הפכו למאמנים של קבוצות ונבחרות מובילות.

אם אתה איש נחמד ואתה גם נוטה לנצח משחקי כדורגל, אנשים יאהבו אותך. הידינק מבין את היתרונות המקצועיים שכרוכים בלהיות נחמד - הוא מסוג המאמנים הנדירים שגורמים לאנשים סביבו לאהוב אותו, אפילו כשהוא מפסיד. כשהעונה תסתיים, האתגר הכי גדול שלו יהיה להימנע מהארכת החוזה שלו בצ'לסי. רק ככה הוא יוכל לחזור לגולף ולקפוצ'ינו שלו בסוויטה במלון במוסקבה.

רוצה לקבל את כל העדכונים על השקעותיו של רומן אברמוביץ' בצ'לסי? הירשם בחינם לניוזלטר והתראות ספורט