גושן בכנס האשראי של "גלובס": "שום חברה אינה יכולה לפרוע את כל חובותיה ולממן עצמה בהון עצמי בלבד"

בכנס "חמצן למשק" אמר יו"ר רשות ני"ע כי "תספורות אג"ח הן דבר לא ראוי" " ; "יש לתת לגיטימציה לחברות להציע הסדרי אג"ח שיעמדו בנורמות ציבוריות מוסכמות" ; "קיים עדיין כשל שוק בגיוס כספים בשוק החוץ-בנקאי"

"יש לתת לגיטימציה לחברות להציע הסדרי אג"ח שיעמדו בנורמות ציבוריות מוסכמות", אומר היום (ב') פרופ' זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות-הערך בכנס "חמצן למשק" של "גלובס". לדבריו, "תספורות אג"ח הן דבר לא ראוי. זו פגיעה חד-צדדית במחזיקי האג"ח, שהם אלה המספקים לחברה חמצן פיננסי לנשימה. אין היגיון ואין צדק בכך שהחלטה כזאת נעשית על ידי החברה בלבד ולא על ידי שני הצדדים".

"קיים עדיין כשל שוק בגיוס כספים בשוק החוץ-בנקאי", אמר, בהתייחסו למשבר האשראי ועל השלכותיו על אגרות החוב הקונצרניות. "המערכת הבנקאית בישראל לא צריכה לכווץ אשראי", אמר. יו"ר רשות ני"ע נקב בשלוש בעיות העומדות בפני שוק האשראי החוץ-בנקאי: סחירות האג"ח (אשר מביאה לפדיונתו ולירידת התשואות בקופות הגמל), היקף מחזור הפרעונות הצפוי השנה, ונתחו של האשראי החוץ-בנקאי מתוך כלל עוגת האשראי. "קשה מאוד לסתום את החורים כשהמים דולפים מכל הצדדים", אמר בהקשר זה.

לגבי אופן הטיפול בבעיות העומדות בפני השוק, מציין גושן כי "ראשית, צריך לעשות הבחנה בין חברה שפעילותה ונתוניה הפיננסיים אינם מצדיקים את המשך קיומה וצריך לפרקה ביעילות המרבית, לבין חברה שהנתונים האובייקטיביים שלה מצדיקים את המשך קיומה ועיקר קשייה נובעים מבעיות אשראי ונזילות".

עוד ציין יו"ר הרשות, כי יש לבצע הערכת שווי מחודשת בחברה שבה מתבצע הסדר אג"ח, ממנו יגזרו "הוויתורים" בהסדר. "כל הצדדים להסדר חייבים להשתתף בויתורים ובתרומה להסדר ולא רק בעלי האג"ח", אמר. בכך קרא גושן גם לבנקים להשתתף בוויתורים.

גושן הוסיף: "אנו נתקלים לעתים במצב בו חברה שצריכה לפרוע אגרות חוב מחלקת דיבידנד לבעל השליטה, כדי שזה יוכל לשלם את חובותיו הפרטיים. הפעולה הזו בעייתית, כאשר החלוקה פוגעת ביכולת החברה לפרוע את אגרות החוב שלה. מדובר בצעד בלתי ראוי המהווה ניצול כפול של המשקיעים: לא זו בלבד שהם מעניקים אשראי לחברה, אלא שבעל השליטה מפחית את ערכה כדי להיטיב את מצבו האישי על חשבונם. יתכבדו נא אותם בעלי שליטה, יכניסו יד לכיסם ויוציאו את הסכום הנדרש".

"לצערי קיימת כיום אווירה ציבורית של התנגדות גורפת מידי לכל נושא עריכת הסדרים למחזור החוב", אמר יו"ר רשות ניירות-ערך בציינו כי מדובר בתפיסה מוטעית. "שום חברה אינה יכולה לפרוע את כל חובותיה ולממן עצמה בהון עצמי בלבד". לדבריו, "קידוש הערך של פרעון התשלום הקרוב על חשבון שימורה ושיקומה של החברה לטווח הארוך, יגרום לתהליך מיותר של פירוק חברות רבות בשנים הקרובות". גושן העריך כי ההשפעה של תרחיש כזה על צמיחת המשק ועל האבטלה בו תהיה "כואבת": "אם ההתייחסות להסדרי מחזור חוב תהייה פופוליסטית ולא עניינית, חברות איכותיות רבות עלולות לקרוס וציבור המשקיעים יישאר בידיים ריקות. יציאת המשק הישראלי מן המיתון וחזרתו לצמיחה מהירה מותנית בפתרון בעיית מחזור החוב".