כל העולם כולו פס רחב סלולרי אחד

כנס GSMA מעביר מסר ברור: למרות החגיגיות, מספר המשתתפים והביתנים בתערוכה ירד ; איך נורטל מנסה להראות שהיא בכל זאת בחיים, למה הטמעת הדור הרביעי המסחרי לא תתרחש בקרוב ולמה זה היה מוקדם מדי לקבור את הווידיאו הסלולרי

היום הראשון של תערוכת הסלולר השנתית בברצלונה (GSMA) אינו מותיר מקום לספק: למרות המסיבות והחגיגות, ניכרת ירידה משמעותית בהיקף המשתתפים בתערוכה. הדבר בא לידי ביטוי לא רק בירידה במספר המשתתפים, אלא גם בכמות הביתנים, שמוכיחה שהמשבר השנה ינגוס בתעשיית התקשורת והסלולר.

אולם 8 בתערוכה נחשב ליוקרתי ביותר, משום שהוא מאכלס באופן מסורתי את החברות הגדולות בתעשייה. הפעם, אפילו את האולם הנחשק הזה לא הצליחו מארגני התערוכה למלא עד הסוף, וחלק מהשטחים נותרו מיותמים. התורים הארוכים, שאפיינו בעבר את פתיחת התערוכה, נעלמו וכבר לא צריך להגיע מוקדם כדי להספיק להגיע לפגישות בזמן.

אינדיקציה נוספת היא שבשנים עברו, ברצלונה הייתה מוצפת בשלטי חוצות, וכל יצרניות המכשירים היו נלחמות להפגין נוכחות ברחובות העיר. השנה המצב הרבה פחות מלהיב, הרבה פחות שלטים.

דור רביעי - בינתיים על הנייר

בכנס GSMA 2009 מודגשות המגמות של השנה שעברה, אך ביתר שאת. התעשייה צועדת בבטחה לכיוון הדור הרביעי בסלולר - LTE (Long Term Evolution - אבולוציה לטווח רחוק). כל היצרניות הגדולות, דוגמת אריקסון, נוקיה-סימנס, מוטורולה ואלקטל-לוסנט, מציעות פתרונות לרשתות מהדור הבא. הדור הרביעי בסלולר כבר כאן, אבל לא בטוח שהטמעתו והפיכתו למסחרי, תקרה במהרה.

נכון שהטכנולוגיה הקיימת ישנה, אבל הכסף עדיין לא בטוח והסיכונים גדולים ולכן המפעילות מעדיפות לשבת על הגדר בשנתיים-שלוש הקרובות, לפני שיעשו את הצעד לכיוון הקמת רשת דור רביעי חדשה במקום הרשתות הקיימות.

דגש חזק מושם על הקמת רשתות IT מקצה לקצה אצל מובילי התעשייה, ומצד שני, הם שמים דגש חזק על אפליקציות, שכן ברור שהצינורות לבדם לא מספיקים וצריך לדעת גם איך לייצר מזה כסף. איך להגדיל את התוכן העובר בצינורות ולייצר הכנסות שיכסו את ההשקעה בתשתיות.

גם בקרב החברות הישראליות ניכרת האטה. אף שהביתן הישראלי בגודל דומה לשנים קודמות, האולם שבו הוא נמצא, מאוכלס רק באופן חלקי. בין הישראליות המציגות נמצאות רנקום, אסוקס, ITS , וגלרי IP. כבר ביום הראשון הצליחו ארגון IMA ומכון הייצוא לארגן לחברות הישראליות עשרות פגישות והאזור הישראלי ממשיך לרכז תשומת לב כפי שהיה בשנים קודמות.

חזית מול נוקיה

בקרב יצרניות המכשירים הסלולריים, הוקדשה פתיחת התערוכה להשקות של דגמים חדשים והמגמה המסתמנת ברורה: רוב היצרניות עוברות לייצור מכשירים עם מסכי מגע. מובילות המגמה הן היצרניות הקוריאניות סמסונג ו-LG שעם הדגמים האטרקטיביים החדשים שלהן הן יוצאות בגלוי לתחרות מול נוקיה. שתי החברות שכרו שטחים גדולים באולם 8 באזורים מרכזיים במטרה להלהיב את המבקרים מהמכשירים החדשים שהן משיקות. (ראו ידיעה נפרדת).

כמו בשנים האחרונות, גם השנה, היצרניות הסיניות ZTE ו- Huawei חולשות על שטחים בכנס ונדמה שמשנה לשנה המעמד שלהן הולך ומתחזק על חשבון יצרניות כמו נורטל, שנמצאת במצב של הקפאת הליכים ובכל זאת בחרה להקים ביתן בתערוכה, כדי לנסות ולשדר עסקים כרגיל.

היצרניות הסיניות מציעות את מה שמציעות החברות המערביות - אמנם עם קצת פחות שיק וקסם, אבל הביתנים שלהן וכנראה גם היכולות, לא נופלים משל היצרניות המערביות הגדולות. השנה, בעיקר על רקע הקשיים של חברות ענק כמו נורטל, מוטורולה ונוקיה-סימנס, הפנייה לפתרונות מצד היצרניות הסיניות תלך ותגבר.

התעשייה - לאן?

התעשייה מחפשת כיוונים חדשים אחרי שהקרב בין טכנולוגיות הדור הרביעי (LTE נגד WiMAX) כבר הוכרע כנראה לטובת ה-LTE. ריבוי ההודעות בשבועות האחרונים מאשר גם שפס רחב סלולרי (Mobile Broadband) הוא הדבר הבא בעולם הטלקום.

מהפיכה זו אמורה לחולל שינוי בתרבות הפנאי שלנו, בדומה למה שחולל הטלפון הסלולרי והאינטרנט הנייח. הנתונים שנחשפים נשמעים כלקוחים מעולם אחר: על-פי סיסקו, הנפח של תנועת הדאטה ברשתות הסלולריות בחמש השנים הבאות ישבור את כל השיאים וכל ההערכות המוקדמות יתבדו, בעיקר בגלל היקפי הווידיאו הסלולרי.

הצפי של סיסקו הוא שהווידיאו הסלולרי יגדל פי 66 עד 2013. במונחי מדידה מדובר על 2 אקסה-בייט (ביליון ג'יגה-בייט, יחידת מידה גדולה מאוד לאחסון או לקיבולת נתונים).

בהתאם לתחזית, התנועה החודשית תגיע ל-500 אלף טרה-ביט ב-2011 ותכפיל עצמה ב-2012, ושוב ב-2013. נפח התנועה בדאטה הסלולרי יגדל מ-1 פטה-בייט (יחידת מידה לאחסון מידע השווה ל-1,024 טרה-בייט) לחודש לאקסה-בייט בחודש, בחצי הזמן ממה שלקח לדאטה ברשתות הנייחות.

גם אם המונחים הללו לא אומרים כרגע דבר למשתמש הפרטי, המגמה ברורה: הווידיאו הסלולרי בעלייה תלולה. סיסקו לא לבד - אריקסון, יצרנית רשתות הסלולר הגדולה בעולם, צופה שעד 2013 כ-80% מ-3 מיליארד מנויי פס רחב בעולם יהיו ניידים.

מאז החלו לדבר על הדור הרביעי בסלולר הופכת התערוכה לנושאת הבשורה הראשית של הטכנולוגיה. כאן מפגינים השחקנים את כל הכוח שלהם ולמרות המיתון וההיקף הנמוך יותר של המשתתפים בהשוואה לשנה שעברה, המגמות הולכות ונהיות ברורות יותר ומשכנעות את המפעילים, שבתורם משכנעים את ציבור המשתמשים.

זה חוזר על עצמו כל שנה, אבל הפעם נראה כי מהירות ה-Mobile Broadband משקפת את ההתנהגות הצרכנית, כפי שהאינטרנט שינה את סגנון החיים של מיליונים בכל רחבי העולם.

נוחות ונגישות

לילדים בגיל העשרה, תקשורת מיידית כמו מסרים מיידיים ורשתות חברתיות, הן כבר חלק מהחיים, והשימוש בהם הוא טבעי ממש כמו לדבר בטלפון ולשלוח אימייל בקרב הוריהם. הדור הצעיר שגדל לתוך תקשורת מיידית, מוזיקה, וידיאו ורשתות חברתיות, מצפה ליהנות מאינטראקטיביות ויכולות פרסונליזציה בכל מקום, בכל התקן ובכל זמן, בין אם מדובר ב-PC, מחשב נייד, טלפון סלולרי, טלוויזיה או כל התקן מחובר אחר.

גם בעולם העסקי אנשים מצפים לקבל גישה מהירה לאינטרנט מכל מקום, ממחשבים ניידים ומטלפונים סלולריים, כך שנוחות הפכה להיות פקטור גדול בהפנמה של הכיוון.

בביתן של אריקסון פורסם סקר שנערך באנגליה ובארה"ב על השימוש בסלולר. לפי ממצאיו, משתמשי iPhone של אפל משתמשים במכשיר שלהם לצריכת תוכן סלולרי פי 2 יותר מאשר במכשירים אחרים. הסקר שהקיף 4,000 לקוחות מצא ש-86% מבעלי ה-iPhone השתמשו בו לצורך גלישה סלולרית, 81% השתמשו בו לשליחת מיילים (לעומת 39%) ו-79% השתמשו בו לשירותים מבוססי מיקום.

דפוס זה יילך ויתחזק. הראשון שדיבר על זה בישראל הוא סמנכ"ל השיווק של סלקום, עדי כהן, שאמר לאחרונה ל"גלובס" שזהו המודל המנצח ושאין טעם לנסות ולסגור את האינטרנט הסלולרי כי כפי שמוכיחים משתמשי ה-iPhone, השימוש יילך ויגבר על-ידי אלפי אפליקציות סלולריות שמושקות במיוחד בשביל ה-iPhone ומכשירים בעלי יכולות דומות.

מסקנת הביניים מברצלונה השנה היא, שלמרות המשבר הכלכלי, היצרניות הגדולות הולכות להרוויח הרבה כסף. גם המפעילים. באשר לצרכנים, הם ירוויחו שירותים, אבל יצטרכו לשלם עליהם לא מעט. מישהו הרי צריך לממן את כל החידושים הללו.

הכותב הוא אורח חברת מוטורולה בתערוכה