ההימור של טבע: משקיעה עם מדיקה 10 מיליון דולר בחברת Dynamix ומקבלת זכויות לשתי תרופות

חברת הגילוי ופיתוח התרופות החדשה של אורן בקר, ממייסדי פרדיקס, חתמה גם על הסכם מסחור ראשוני עם טבע את התמלוגים תקבל דיינמיקס בהתאם להתקדמות בפיתוח ובמכירות ; בקר מסביר את הגיוס הגדול בשלב המוקדם: "אם רוצים להגיע רחוק, אין ברירה אלא להתחיל כמו שצריך"

חברת Dynamix אמנם קמה רק לפני מספר חודשים, אבל היא כבר זכתה בהשקעה של 10 מיליון דולר בהובלת קרן מדיקה-אופל של בת-שבע אלרן ובהשתתפות ענקית התרופות הישראלית טבע .

החברה כעת מספקת את סכום ההשקעה באופן רשמי ובכך מאשרת ידיעה שפורסמה ב"גלובס" לפני מספר חודשים.

דיינמיקס הודיעה היום כי בנוסף להשקעה, היא חתמה על הסכם מסחור ראשוני עם טבע, למוצרים עתידיים שעליה עוד לפתח. טבע תוכל לבחור, בתנאים מסוימים שנקבעו בחוזה, מספר תרופות של החברה ולהמשיך לפתח אותן בתמורה לתשלומי אבני דרך ותמלוגים בהתאם להתקדמות בפיתוח ולמכירות.

יש לציין כי זהו מאורע נדיר שחברה ישראלית בשלב כה מוקדם מקבלת השקעה בהיקף כזה, ועוד בתקופה בה הכסף כה יקר. "אם רוצים להגיע רחוק, אין ברירה אלא להתחיל כמו שצריך", אומר ד"ר אורן בקר, מנכ"ל ומייסד החברה. בקר הוא גם בוגר חברת דרמיספור, בוגרת חממת מיט"ג היי-טק ונצ'רס.

ההימור של טבע על דיינמיקס נסמך גם על עברו של בקר, שהיה ממייסדי חברת גילוי התרופות פרדיקס, שמוזגה בהמשך לתוך חברת אפיקס הנסחרת בנאסד"ק. הטכנולוגיה של פרדיקס הייתה מבוססת בין היתר על עבודתו של בקר באוניברסיטת תל אביב. אפיקס אמנם נסחרת כרגע לפי שווי של 28.9 מיליון דולר בלבד, עקב מצוקת מזומנים, אך החברה הביאה תוך פחות מעשור שני מוצרים לשלב מתקדם של הניסויים הקליניים בתחום לא פשוט - התחום הנוירולוגי.

דיינמיקס מעוניינת לפעול באותו התחום, של גילוי תרופות בעזרת מחשב, אם כי בטכנולוגיה אחרת לגמרי. היא גם מקווה להגיע רחוק באותה מהירות. "אני מאמין שתוך שנתיים יהיו לנו מוצרים בניסויים פרה-קליניים ובתוך חמש שנים כבר נראה את החברה בקליניקה. אני מקווה שזה יקרה בדיוק בתיאום עם השיא שיבוא אחרי המשבר", אומר בקר.

"יש תעשיות שהמחשב שינה לחלוטין"

תחום גילוי ופיתוח התרופות נמצא בימים אלו במצוקה, מאחר שלא מגלים מספיק תרופות חדשות ומוצלחות כדי לעמוד בקצב של התרופות היוצאות מתקופת הפטנט וכדי להביא הבטחה חדשה ומשמעותית לעולם הרפואה.

"בתחומים אחרים, המחשב נכנס ושינה את פני התעשייה. כך למשל בתחום הרכב", מספר בקר. "בתחום גילוי פיתוח התרופות לא חלו שינויים מהותיים ב-20 השנה האחרונות מבחינת השימוש במחשב בתהליך".

דיינמיקס עוסקת, כמו אפיקס, בגילוי ופיתוח תרופות תוך שימוש בשיטות ממוחשבות, אולם הטכנולוגיות הן שונות. שתיהן מתבססות על שיפור באמצעות מחשב של ההתאמה בין מבנה התרופה, למבנה של המולקולה עליה היא פועלת, "חלבון המטרה", בשפה המקצועית. התאמה טובה יותר בין התרופה לבין חלבון המטרה, מאפשרת יעילות גבוהה יותר וגם פחות תופעות לוואי, שכן המולקולה נקשרת רק לחלבון הרצוי ולא לאחר. אפיקס עסקה בניסוי מבנה החלבון, בעוד דיינמיקס לומדת את התנועה והדינמיקה שלו, ומכאן גם שם החברה.

השיטה הנפוצה כיום ללימוד המבנה של חלבון היא קריסטלוגרפיה - הפיכת החלבון לגביש ולימוד תכונותיו ככזה. אפיקס עסקה בניסוי מבנה החלבון באמצעות מחשב, כתחליף לשיטת הקריסטלוגרפיה. דיינמיקס עוסקת בחלבונים שלגביהם כבר יש נתוני קריסטלוגרפיה והיא מצעידה את התחום צעד נוסף קדימה.

"הקריסטלוגרפיה היא כמו תמונה קפואה. היא מלמדת אותנו על מבנה החלבון בנקודה מסוימת בזמן", אומר בקר. "באמצעות הטכנולוגיה שלנו אנחנו יכולים לנבא מתוך נתוני הקריסטלוגרפיה כיצד החלבון ינוע". בקר מסביר כי יש עוד קבוצות מחקר בעולם שמנסות ללמוד את התנועה הדינמית של החלבונים, אך "התהליך הוא אינטנסיבי מבחינת כוח חישוב ולכן איטי יחסית. אני פיתחתי טכנולוגיה שעושה זאת מהר יותר, בקצב המתאים לגוף תעשייתי".

כשיודעים כיצד מתנועע חלבון המטרה וכיצד נעה התרופה, קל יותר לפתח את התרופה כדי ליצור מקסימום התאמה ביניהם. ואולם, בקר מזהיר: "המחשב רק משפר ונותן רעיונות. את התוצר חייבים לבדוק אחר כך במעבדה".

בכוונת דיינמיקס להיות חברה לגילוי ופיתוח תרופות מן המסד עד הטפחות. "המוצר של חברת גילוי תרופות הוא תרופה. אני לא מכיר מוצר אחר", אומר בקר. לכן הוא מגייס גם כימאים ורוקחים, שוכר מעבדות ומגייס הון רב יחסית כבר בסבב הראשון.

החברה תתמקד תחילה במוצרים בתחום המחלות המטבוליות - מחלות לב, סוכרת, השמנה והשילוב הקטלני ביניהן ובשלב השני במחלות דלקתיות. "אנחנו יכולים להשתמש בטכנולוגיה כדי לתכנן תרופות מכל סוג, אז החלטנו ללכת למקום שבו להערכתנו הכי צריכים אותנו".