מזוז הפתיע: לא תיפתח חקירה נגד רוני בר-און בפרשת ההצבעות הכפולות

עם זאת, ממצאי הבדיקה המשטרתית יועברו לוועדת האתיקה של הכנסת, על מנת שתבחן את התנהלותו של בר-און בפרשה ותחליט האם יש מקום לנקיטת פעולה מצידה בנושא

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ופרקליט המדינה, משה לדור, החליטו שאין בסיס ראייתי לפתיחת חקירה פלילית נגד השר רוני בר-און בפרשת "ההצבעות הכפולות". זאת, אחרי שקיבלו את ממצאי הבדיקה המשטרתית בנושא וחוות-דעת הפרקליטות.

עם זאת, ממצאי הבדיקה המשטרתית יועברו לוועדת האתיקה של הכנסת, על מנת שתבחן את התנהלותו של בר-און בפרשה ותחליט האם יש מקום לנקיטת פעולה מצידה בנושא.

כזכור, בנובמבר האחרון פירסם "ידיעות אחרונות" ידיעה על קיומה של קלטת ערוץ הכנסת, ממנה עולה לכאורה כי בליל הצבעות התקציב במאי 2003 הצביע הח"כ דאז בר-און במקומה של ח"כ ענבל גבריאלי, וזאת בנוסף על הצבעתו שלו. מזוז הורה על עריכת בדיקה משטרתית בנושא, כדי לבחון האם קיימת תשתית לחקירה פלילית בעניין.

במסגרת פעולות הבדיקה אספה ובחנה המשטרה מידע וחומרים שונים, ובכלל זאת את קלטת ההצבעה, וכן נגבו עדויות מגורמים שונים המעורבים בנושא, ובהם ענבל גבריאלי. המשטרה מסרה את ממצאי בדיקתה ליועץ מזוז, ואלה הועברו לבחינת פרקליטות מחוז ירושלים, שטיפלה בשעתו בפרשת "ההצבעות הכפולות".

בחינת הקלטת העלתה, בין היתר, כי בר-און הצביע במקום גבריאלי, שעמדה במקום מושבה כשגבה אל לוח ההצבעה בשולחנה. תוך כדי הצבעתו של בר-און, מסתובבת גבריאלי לכיוון מושבה, ורואה כנראה את בר-און מושך את ידיו מלוח ההצבעה בשולחנה, ובתוך כך היא מתיישבת במקומה ומחליפה עימו דברים.

בעדותה במשטרה התבקשה גבריאלי להתייחס לנראה בקלטת. "ייתכן שבמקרה זה הייתי עם הגב ונתתי לרוני את הסכמתי להצביע במקומי, תוך שאני אומרת לו שאני לא מספיקה, רגע, רגע תלחץ או משהו כזה", היא העידה. בהמשך אמרה: "אני ממש לא זוכרת מה היה שם, אני רק מניחה שאיכשהוא רוני הבין ממני שהוא יכול להצביע במקומי, וזאת על סמך מה שאני רואה, שכן הייתי שם וגם על סמך היכרותי את רוני ואת עצמי".

מאחר שגבריאלי לא שללה אפשרות שבר-און הצביע בהסכמתה ואולי אף לבקשתה, סבור מזוז כי "קיים ספק רב אם בנסיבות מעין אלה נעברה עבירה פלילית. ומכל מקום, אף אם נעברה עבירה, הרי שבנסיבות העניין, העבירות הרלוונטיות - שהן זיוף או הפרת אמונים - התיישנו זה מכבר", משום שמדובר בעבירות מסוג עוון שההתיישנות לגביהן היא 5 שנים, שכבר חלפו.

אגב, ח"כ יחיאל חזן שהועמד לדין בגין הצבעה כפולה באותו לילה, הורשע בעבירות של הפרת אמונים (מבחינת בר-און כבר התיישנה) וזיוף בכוונה לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות (שטרם התיישנה).

ייתכן כי מזוז סבור שלא התקיימו נסיבות מחמירות ביחס לבר-און, משום שהצבעתו היתה על שמו של החוק ולא על תוכנו, ומשכך עבירה של זיוף בכוונה לקבל דבר במירמה (שלא בנסיבות מחמירות) כבר התיישנה.