הבנקים הובילו את הירידות החדות באירופה: הדאקס איבד 3.4% בגרמניה; דויטשה בנק איבדה 5.8%

המסחר ברוסיה הופסק למשך שעה לאחר נפילה של 9.5% במדדים המובילים ; האינפלציה בבריטניה האטה לקצב שנתי של 3% בינואר ; סקר ZEW הגרמני עלה ל-5.8- בפברואר ; הזהב מטפס לשיא של 7 חודשים

הבורסות באירופה סיימו את יום המסחר בירידות חדות, בהמשך למגמה השלילית שמאפיינת את הבורסות בוול סטריט, ועל רקע החששות מהעמקת המיתון העולמי. את הירידות הובילו מניות הבנקים לאחר שמוקדם יותר סוכנות הדירוג מודי'ס הזהירה מפני הורדת דירוג לבנקים במערב אירופה המחזיקים בחברות בת במזרח אירופה.

"מדינות מזרח אירופה נכנסו למצב של מיתון עמוק וארוך, כך שבנקים מערביים החשופים לבנקים במזרח אירופה עלולים להיפגע", נכתב בדו"ח של סוכנות הדירוג.

המסחר בבורסה של רוסיה הופסק מוקדם יותר, למשך שעה, לאחר שהמדדים המובילים בה - ה-RTS וה-MSCI רשמו ירידות חדות של כ-9.5%. תעודת הסל המובילה, העוקבת אחרי המסחר בשוקי המניות של רוסיה, צנחה ב-14.4%.

בבריטניה מדד המחירים לצרכן (CPI) ירד פחות מהצפוי. סקר ZEW הגרמני שמודד את הסנטימנט העסקי עלה מעבר לצפוי בחודש פברואר, אך מדד דאקס עדיין מאבד גובה.

האינפלציה בבריטניה האטה לקצב שנתי של 3% מתחילת השנה עד ינואר, לעומת 3.1% בדצמבר. על אף שההקלה בשיעור צמיחת המחירים מאפשרת לבנק המרכזי של אנגליה (BOE) להמשיך להפחית את הריבית בזמן שהכלכלה שוקעת למיתון מעמיק, ציפיות השוק המתומחרות מצביעות על כך שקובעי המדיניות לא יפעלו כאשר יוועדו במארס.

אמירות שהשמיע לאחרונה ראש הבנק המרכזי הצביעו על כך שיהיה צורך בהפחתות ריבית נוספות שכן הכלכלה הבריטית שוקעת ב"מיתון עמוק" ומדד המחירים לצרכן ירד מתחת ליעד של הבנק המרכזי העומד על 2% עד מאי.

מדד מחירי הדיור צפוי לרדת ב-10.1%- מתחילת השנה עד דצמבר, הרמה הנמוכה ביותר מאז החלו לתעד נתון זה בפברואר 2003.

סקר שערכה חברת בלומברג בקרב כלכלנים מראה שהם מצפים שהתמ"ג הגרמני ירד ב-2.45%- עד סוף 2009, ואלה יהיו הביצועים הגרועים ביותר מזה 34 שנה לפחות.

מדד פוטסי 100 של לונדון איבד 2.6% ל-4,028 נקודות, מדד דאקס 30 של גרמניה ירד ב-3.44% ל-4,216 נקודות, מדד קאק 40 של צרפת נסוג ב-2.9% ל-2,875 נקודות

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן (CPI) בבריטניה האט לקצב שנתי של 3% בינואר, לעומת 3.1% בדצמבר. תחזית השוק היתה לנסיגה חדה יותר לרמה של 2.7% מתחילת השנה עד ינואר. במונחים חודשיים, האינפלציה בבריטניה האטה ב-0.7% - פחות מהתחזיות השוק לירידה של 1%.

סקר ZEW הגרמני שמודד את הסנטימנט העסקי עלה ל-5.8- בפברואר לעומת 31- נקודות בינואר. תחזיות השוק היו לתוצאה של 25-.

המאזן המסחרי של אזור האירו צפוי לרשום גירעון של 6.70- מיליארד אירו בדצמבר, והירידה לעומת השנה הקודמת תהיה ברמה של 67.5%-. מגזר הייצוא נפגע קשות בשל הירידה בביקושים הגלובליים. בינתיים, הפער המסחרי של ארה"ב הצטמצם משמעותית והתוצאה של דצמבר מציגה את הגירעון החודשי הקטן ביותר מזה כמעט 5 שנים.

מניות בכותרות

סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה כי היא עשויה להנמיך את דירוג האשראי של בנקים בגרמניה, אוסטריה ושוודיה המחזיקים בחברות בת במזרח אירופה. זאת בשל התדרדרות התנאים הכלכליים ברוב מדינות מזרח אירופה. במודי'ס ציינו כי מבין הבנקים המערביים לסוסייטה ג'נרל , יוניקרדיט , קבוצת ארסטה , דויטשה בנק יש את החשיפה הגדולה ביותר למגזר הפיננסי של מזרח אירופה.

יצרנית כלי הרכב הגרמנית, דיימלר , דיווחה על הפסד של 1.53 מיליארד אירו ברבעון הרביעי. ההכנסות של דיימלר הסתכמו ב-23.24 מיליארד אירו. החברה צופה כי הביקוש לכלי רכב עלול לרדת ב-10% ב-2009. דיימלר דיווחה על ירידה של 65% ברווחי שנת 2008 ל-1.4 מיליארד אירו, לעומת 4 מיליארד אירו ב-2007. החברה הקטינה את חלוקת הדבידנדים ל-0.6 אירו למניה לעומת 2 אירו למניה בתקופה המקבילה.

יצרנית מוצרי הקוסמטיקה לוריאל דיווחה על ירידה של 27% ברווחי שנת 2008 ל-1.95 מיליארד אירו (2.49 מיליארד דולר) וזאת בשל התחייבויות ספציפיות בסך 115 מיליון אירו. בשנת 2007 הרוויחה החברה 2.66 מיליארד אירו, לאחר שמכרה מניות של סנופי אוונטיס .

חברת הביקבוק היוונית, קוקה קולה הלניק בוטלינג , דיווחה על ירידה של 93% ברווחי הרבעון האחרון של 2008 ל-2.6 מיליון אירו לעומת 37.6 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2007.

מניות הכרייה ריו טינטו ו-BHP ביליטון ריכזו עניין על רקע עליית מחיר הזהב לשיא של שבעה חודשים. מחיר החוזים העתידייים על הזהב למסירה בפברואר עולה בכ-2% ל-960 דולר לאונקיה, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

ישראליות באירופה

אפ"י פיתוח מקבוצת אפריקה ישראל צפויה לפרסם את דו"חות הרבעון הרביעי ב-17 למארס.

FTS , המספקת פתרונות תוכנה ויישום של Billing (מערכות חיוב) ו-CRM (מערכות לניהול קשרי לקוחות), הודיעה כי פורטיס טלקום בחרה במערכת החיוב Leap לפעילות ה-WiMAX של החברה ברחבי העולם.