רגע האמת של יצרניות הרכב: ג'נרל מוטורס קרובה להסכם עם נושיה; תקבל היום עוד 4 מיליארד דולר מהממשל

[להרשמה לניוזלטר רכב] איגוד העובדים בתעשיית הרכב מוכן לוותר על מחצית החוב של GM כלפיו, אבל דורש מושב במועצת המנהלים של החברה

ג'נרל מוטורס ואיגוד העובדים יונייטד אוטו וורקרס (UAW) רשמו אתמול (ב') התקדמות במו"מ על הוויתורים שדורשת החברה מהעובדים. כמו כן הציעו אתמול (ב') בעלי האג"ח של החברה לצמצם את חובה. ההתקדמות בשתי החזיתות נרשמה יום אחד בלבד לפני המועד שבו חייבת החברה להגיש תוכנית חדשה שמפרטת את הצעדים שהיא נוקטת כדי להבטיח את הישרדותה.

ג'נרל מוטורס מבקשת ש-UAW ונושיה ילכו לקראתה כדי לשפר את האפקטיביות של סיוע החירום בסך 13.4 מיליארד הדולר שקיבלה החברה מהממשל. אתמול (ב') ערכה מועצת המנהלים של ג'נרל מוטורס דיון באמצעות שיחת ועידה, כדי לבחון את טיוטת המסמך, שבו יפורטו תוכניות החברה לסגור מפעלים מיותרים ולמכור מותגים מקרטעים כגון האמר, סאאב וסטורן.

ספק פריצת דרך

יריבתה הקטנה של ג'נרל מוטורס, קרייזלר, צריכה גם היא לעמוד במועד האחרון החל היום (ג'), וגם היא מנהלת מו"מ עם UAW. במו"מ זה החלה להירשם התקדמות לאחר שנקלע למבוי סתום במהלך סוף השבוע.

מקור המקורב לחברה מסר על התפתחות שעשויה להתגלות כפריצת דרך אפשרית: בעלי האג"ח של ג'נרל מוטורס הגישו לחברה מסמך ובו הצעה להמרת אג"ח בשווי כולל של 28 מיליארד דולר במניות. ג'נרל מוטורס לא הסכימה להצעות אלה, שגובשו כדי להרתיע בעלי אג"ח מאי-השתתפות בעסקה כדי למקסם את סיכויי הצלחת העסקה, אמר המקור.

המרת האג"ח במניות היא רכיב קריטי בתוכנית ארגונה מחדש של ג'נרל מוטורס, שקיבלה סיוע ממשלתי בסך 9.4 מיליארד דולר. פקיד בבית הלבן אמר שהיום (ג') ישוחררו לחברה 4 מיליארד דולר נוספים, כמתוכנן. אנליסטים מעריכים כי ללא עסקת מסגרת לצמצום נטל החובות האדיר של ג'נרל מוטורס, עלול ממשל אובמה למצוא את עצמו מול דילמה פוליטית וכלכלית בימים הבאים.

אם ג'נרל מוטורס תעתור לבית המשפט להכיר בה כבפושטת רגל, יוביל המהלך לפיטוריהם של עשרות אלפי עובדים, ולקריסה של ספקיות חלפים ושל סוכני רכב, וזאת בעוד הבית הלבן עושה מאמצים קדחתניים למנוע מכלכלת ארה"ב לשקוע במיתון עמוק יותר.

באיגוד רוצים תמורה

ג'נרל מוטורס חייבת כעת ל-UAW סכום של 20 מיליארד דולר על ביטוח בריאות לגמלאי החברה, ועל האיגוד מופעלים לחצים להסכים לקבל מחצית מהסכום במניות. מהלך כזה יעניק ל-UAW אחזקה משמעותית בג'נרל מוטורס, ופקידים באיגוד אמרו כי ידרשו מושב במועצת המנהלים של החברה.

תוצאות המו"מ קריטיות עבור UAW, שמספר החברים בו צנח אשתקד לפחות מ-500 אלף לראשונה מאז 1941.

על בעלי האג"ח מופעל לחץ לפטור את החברה מתשלום שני שלישים משווי האג"ח הבלתי-מבוטחות, שערכן עומד על 28 מיליארד דולר. חלק מבעלי האג"ח מסרבים להסכים לשיעור פירעון כזה.